AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.749

Hur mycket vridmoment klarar automaten på en Bmw 320d -09?

K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Hej har en Bmw 320d Aut -09
Och nu Undrar jag om det är någon som vet hur mycket aut klarar utan att gå sönder?
Har läst en massa olika inlägg där man kan öka effekten (Box eller chip) från org 177hk till 238hk och vridet från 350nm till 495nm. ( vtech.se )

Men det nämns ingenstans vad som rekomenderas för autmat versionen.
Och dom som säljer Boxarna garanterar tydligen inte heller att växelådorna ska hålla.
Har läst på engelska sidor var dom skrämt upp autmat versioner vars lådan efter effekt ökningen har börjat växla illa. Vars det börjat smälla i växlarna och det kan ju inte vara hälsosamt.
Forumen vars jag var in på där hade dom bara ökat effekten från org 177hk till blysamma 215hk och redan då märkt av problem med lådan.

Nu är min fråga!
Vad ska man med all effekt till om inte prylarna håller för det?
För jag är helt övertygad om att det är inte billigt att repa en automatlåda!
Måste ju bli billigare i längden att köpa en bil som har mer effekt från fabriken.
Där motorn och drivlinan är dimentionerad för effekten.
För det kan ju inte vara kul att behöva oroa sig i fall man kommer fram eller inte.
Med ev skyhöga verkstads räkningar som följd!
Men finns det någon som vet mer än mig eller kan rätta mina antagande är ni välkommen att skriva ett par rader och berätta vad ni vet.

K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Just det!
För det är ju ingen hemlighet att man kan få ut massor av effekt från Turbo motorer. Dom hade ju i F1 för snart 30år sedan närmare 1000hk (när dom körde kval) då lill lövis ännu körde F1. Och då var ju motorerna bara på ca 1.5liter.
Och titta bara på lemans dieslarna som dom kör idag!

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Vad gäller Vtech så anpassar dem programvaran för automatlådan så den inte får ut lika mycket vrid som en manuell låda. Dem sätter maxgränsen (toppvärdet) på programmet lite annorlunda.

Jag kan starkt rekommendera dig den programvaran från Vtech som ger 238hk / 495Nm för jag hade det på min och den va helt sjukt underbart anpassad till bilen. Min va den allra första mappade 320d av den senaste modellen så du får en "kopia" av vad Jonatan skapade för fil till min ;)

Vad gäller tålande av vridmoment för växellådan så tål den betydligt mer än vad som anges (370Nm) då Getrag överdimensionerar BMWs växellådor med råge. Men det gäller att köra med det som finna innanför pannbenet också. Plattar du gasen i botten på alla stopljus så kan du förstöra vilken bil som helst på det viset. Men jag bad Jonatan sätta ner vridet lite inom säkrare gränser på dem låga växlarna och mer på dem högre, för där e kuggarna större och mer stryktåliga.
Lycka till!

"Riktiga män kör diesel"
Hej,

När man trimmar bilar med automatlåda gäller det att veta hur styrsystemets ECM (motorstyrdon) och TCM (växellådestyrdon) kommunicerar med varandra, och vilka parametrar som skall ändras för att inte skada växellådan. Enkelt uttryckt handlar det normalt sett (jag generaliserar eftersom jag inte är helt insatt i BMW) om att reducera det vridmoment som begärs/genereras i samband med växling.

Mvh
Kalle
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Precis vad jag skrev Kalle :)

"Riktiga män kör diesel"
Herr Bayer:

Nja, faktiskt inte riktigt samma sak. Maxvrid är en sak, vrid vid växling en annan. Normalt är kuggarna så kraftiga i en modern automatlåda att maxvrid inte är det stora problemet. Kan man hålla vridet vid växling under kontroll är man hemma.

Mvh
Kalle
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
ktjernstrom: Hmmm hur tolkar du detta jag skrev om inte det är samma sak som du själv skrev ang vridet? "Men jag bad Jonatan sätta ner vridet lite inom säkrare gränser på dem låga växlarna och mer på dem högre, för där e kuggarna större och mer stryktåliga."

"Riktiga män kör diesel"
HerrBayer: Att kuggarna är större och stryktåligare på högre växlar är fullt möjligt. Jag har inte haft glädjen att kolla mer i detalj hur en BMW automatlåda ser ut invändigt. Vissa delar är säkerligen kraftigare på högre växlar, men de är det just därför att belastningen på högre växlar är så enormt mycket större. På lägre växlar begränsas den kritiska belastningen på kuggarna i princip av fästet dina däck har, d v s det spinner om du har för mycket vrid. På högre växlar finns inte den "livlinan" och då går allt vridmoment rakt ner i växellådan. I synnerhet på låga varv, på en fyrcylindrig motor, kan den momentanta peakbelastningen (det uppstår hela tiden vridmomentspeakar, under förbränningscykeln) bli riktigt, riktigt elak. De växellådshaverier jag har varit med om, och sett, har i princip samtliga varit på 3:ans eller 5:ans växel (då 5-växlade manuella). Det händer att man rensar diffen också såklart, eller att växellådshuset flexar så mycket att det spricker, men det hör till undantagen. Oftast är det helt enkelt rensade kuggar.

Att tro att det är kraftigare kuggar på högre växlar och att de därför tål mycket mer vridmoment kan alltså vara en väldigt farlig, och framförallt dyr, teori...

Mvh
Kalle
K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Hej Grabbar Ni som skrivit här!
Jag måste verkligen tacka er för en rolig och underhållande läsning.
Jag håller helt och fullt med vad kalle har skrivit ( ktjernstrom).
Jag skulle inte ha kunnat förklara det bättre själv den sista inlägget han skrev.
BRA Kalle!

Men Jag måste ändå säga att ni har helt tappat den "Röda Tråden".
Jag frågade om det var någon som vet hur mycket lådan håller för ( Hur många Nm)??
Inte vilka växlar som är stadigast.
Nog fattar även jag med att den är grövre bestyckad på dom högre växlarna.

Jag vet själv tex med erfarenhet att Mercedes automater på några mod blir helt knäpp. ( Adaptiva aut)
Det har gått så långt att man får vara in på verkstan och nolla lådan.
För den hänger sig efter chip trimning om man gasar lite.
Sen spelar det ingen roll hur lungt man försöker köra.
Den varar ändå som en dåre innan den kastar i nästa växel.
Det blir jobbigt och ryckigt i längden att köra så hela tiden.
Och det kostar ju på på bussningar och allt när det gör så.
Men lådan har aldrig gått fysiskt sönder ( Kanske kört för lite)

Och nu är min fråga följande:

1. Hur många Nm klarar en Bmw 320d aut utav?
Obs! Jag är ingen "rödljus kung" och jag sysslar inte med Drifting!

2.Strular bmw´s lådor med elektroniken om man chip trimmar??
( Automatens elektronik )

3. hur kommer det sig att bmw säljer sina chip sater med större intercooler och starkare kyl fläkt och "mycket"lägre effekt
Tror jag läste att till min 320d skulle det ge ca 197hk vridet mins jag ej i skrivande stund.
OBS! När jag läste det kan uppgifterna vara baserade på den nya motron som kom -10 med 184Hk org.
Det är inte helt Omöjligt!

För jag läste om dom saterna igår!

Ingen kan då komma och säga att bmw inte klarar utav att få ut mer effekt.
Att efter marknads företag har mer resurser än bmw.

Tack igen för all trevlig läsning!
Hoppas ni finner svar till mina egentliga fråga.

Mvh:K1200GT

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.