AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.925

E39 523 går dåligt ibland

sa
46
sa3odi
Bmw 523iM 00 E39
Bmw 325iM E36
Bmw 525 - 92
Hej allihopa.

Min 523 00:a går dåligt ibland, spelar ingen roll kall eller varm.
Jag var och felsökte och kamaxelgivaren var trasig men den är nu bytt och ingen skillnad vart det.

Någon kanske har samma problem som mig, stänger jag av bilen och sätter på den igen så går den bra.

Tacksam för lite tips.

God jul och gott nytt år..
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Försvann felkoden? Jag hade tippat på vevaxelgivaren 99% av fallen är det den som strular.

Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Min 523 fick ett sånt där ryck i förrgår. Stod på tomgång en längre stund, stängde av några minuter, startade och flyttade bilen några meter. Då började den misstända och få orolig tomgång. Körde hemåt ändå, det var bara nån kilometer. Den gick illa hela vägen hem. Tände inte på alla cylindrar. När jag stod utanför garaget så mindes jag en massa trådar om tomgång här, och att jag läst att bilen kan gå bra igen om man stänger av och startar igen. Gjorde det och då gick den fint igen.
Efter att ha skummat igenom alla trådar om problemet så håller jag också på vevaxelgivaren. Får se om jag orkar släpa ut laptopen i garaget och kolla felkoder..

F.ö. gick bilen bra hela dagen igår. Ska iväg några mil nu snart, håller tummarna att det går bra.
Hade liknande fel på min bil o den gav visserligen lite andra felkoder me. men felet på den va spricka i luftbälgen efter lmm..
tw
32
twosome
E39 525i -01 Stockholm Open Edition Sedan
Det låter som en tändspole.

Jag hade samma problem med min gamla 520 -00
"Misständer"/bluddrar gärna vid lägre varv och uppstår lite då och då, gärna efter längre körning.
Problemet kommer bli värre och värre.
En ny tändspole kostar ca 700kr (sist jag kollade) Men det är rekommenderat att du byter alla på en gång, för har en börjat strula kommer förmodligen nästa, och nästa, och nästa... ja du förstår.

Lycka till!

Kolla in sydsvenskafoto.se fotograferar gärna era bilar!
Be
278
Bengt C
523i -96
Ska man förvänta sig att tändspolarna lägger av på en M52/M54-motor? Att tändkassetten på en SAAB går sönder är ju helt säkert. Men jag tycker mig inte se problem med tändspolar så ofta här på Autopower. Att byta spolar i preventivt syfte för 3500 kr låter verkligen inte som bilekonomi i mina öron.
tw
32
twosome
E39 525i -01 Stockholm Open Edition Sedan
Jadu, på mina två e39 har jag hittills behövt byta sammanlagt 4 spolar/tändhattar under loppet av ett halvår. Jag vet inte om jag gör något fel, eller så är det bara otur? Jag kör aldrig speciellt hårt och bilarna har varit servade.

Enligt BMW i Kristianstad och Värnamo är det väldigt vanligt att de går sönder eller blir dåliga?!?

Om man lämnar in bilen så är det mer ekonomi att byta alla på en gång.. Gör man det själv så kan man ju självklart byta en åt gången om man nu vet vilken man ska byta :)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
twosome:
Ska du prata med en kunnig BMW-mek om detta så ska du prata med Nenne. Han jobbade 18 år på BMW i Kristianstad innan han sade upp sig och öppnade eget. Nu har han en egen BMW-inriktad verkstad i Fjälkinge (precis väster om Eko) och han har kunder som hellre betalar service hos honom än servar gratis hos Autopartner. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.