|
|
|
|---|---|
|
bilen fungerade perfekt när jag stängde av den. Nästa morron ( efter en natt i -20 grader) var kopplingen helt död... varmkörde bilen,olja finns, inget händer. 520 -94 manuell Några tips? | |
|
Vatten i bromsoljan/koppling-cylindern har frusit och den hydraliska funktionen upphör. Det brukar vara så att pedalen trycks ner utan att kopplingen frikopplar. Du lär nog byta oljan till kopplingscylindern och detta är lite klurigt med avluftningen. Ett tips är en billyft och 2 personer så att 1 kan fylla burken under tiden den 2e står under vid luftnippeln och öppnar den så att den gamla oljan kan rinna ur. Förhoppningsvis har inte kopplingscylindern rasat,och ovanstående test/byte avgör om den klarat sej eller ej. Lycka till.. |
|
|
Tack för det snabba svaret : ) God Jul |
|
|
hur kan man trycka ner pedalen utan att kopplingscylindern rör sig utan att trycka sönder något? då måste ju hydraulvolymen ta vägen nån annanstans tex genom en anslutning som börjar läcka? Kopplingspedalen på vår bil blev lite svampig i -20 men kopplingen fungerade som vanligt. |
|
|
Hade lånat bilen till dottern över natten, har ej ännu sett eller känt "själv" på kopplingen. kanske det är som du säger,att hon har tvingat ner kopplingen och något brustit. Jag får väl se när jag titta på den i morgon. ( Hade lite annat för mig idag ) :) |
|
|
@marin849: beskrev det fenomen som min 525a hade då detta inträffande. Vatten emulsion som det kan kallas när vatten resp olja blandas har ingen bra hydralisk effekt. Läckage uppstår i packningar etc och i värsta fallet blir dessa defekta. Vatten tenderar att frysa och tjälspränga med. Enklast är att ersätta den äldre bromsvätskan med ny och testa. Funkar inte detta är det rep av kopplingscylindern som gäller !! |
|
|
Doktorn: Pröva o ställa bilen varmt över natten o se om det hjälper. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.