AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.565

M-test ändrar min köplust av bil

Sida 1 av 2
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Sugen på en 545a som rullat 12800mil årsmodell 2004. Krävde att den skulle m testas innan köp. Fick följande på resultatet.

Den fick inga R: reperation bör göras omgående.

Fick 4 anmärkningar på A: viss försämring jämfört med normalskick, men vid testtillfället inte behov av reperation.

109: Bromsrör, Något rostiga, bör rengöras och rostskyddas:vänster del bak.

403: Växellåda (Automatisk) Oljefukt.

801: Bakvagn: mindre glapp hö och vä yttre led.

Kränghämmare bak: Något sliten bussning i hjulupphägning: vänster sida och höger sida.

Var väldigt sugen på bilen inann men när jag fick detta vettefan. Är ju en ganska dyr bil med grova fel. Som kan bli en dyr historia! Som automatlådan med oljefukt. vad kostar sånt? Nån som vet vad allt detta skulle kosta att reparera? åtgärda? Är det värt att pruta ner på bilen eller ska jag dra mig ur? För vad jag förstår av testet så är sakerna inte trasiga utan om man inte åtgärdar så kommer det bli ganska dyrt.

Vad ska jag göra behöver hjälp av alla er professionella bmw ägare som kan om sånt här;)

Tycker det låter som ganska normala fel för en bil som snart är 7 år och med nästan 13000 mil.
Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
Hej
Framgår det av M-testet om bilen skulle klara besiktning eller ej ?

Lite rost på bromsrören låter inte som någon stor affär. Antingen rengör/rostskydda eller kanske ännu hellre byt helt. Det kan inte kosta många hundralappar.

Ang. växellådan så är frågan hur snabbt den blir fuktig. Rinner det olja ur lådan ? Torka helt rent och kör ett par timmar. Är lådan fuktig efter en sådan tur bör man kanske dra sig ur. Den extrema kyla som råder just nu , borde rimligen fresta på packningar och tätningar. Vad jag vet är det mycket viktigt att oljan är helt klarröd. Är den brunfärgad eller om den inte är klar - välj en annan bil.

God Jul
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Som sagt för en gammal bil med snart 13 000 mil bakom sig låter det inte så farligt.
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
hm okej, är väl att jag är petig och vill hitta den perfekta bilen. Men det är svårt att hitta det med en som har gått ganska långt och nästan är 7 år gammal. Framgår inte i rapporten hur mycket det läckte på aturomatlådan eller vilken färg den har.

Det är få bilar som är så gamla som inte har lite oljefukt på nåt ställe, knappast nåt att bry sig om. Givetvis svårt att säga säkert när man inte har sett det live, men hade det varit viktigt så hade m-testet sagt att det behöver repareras omgående.
Urshäkta men ganksa långt?

12000 mil är ingen långmilare.

När man mtestar så anmärker det på minsta lilla det är därför man gör testet.

köp ny bil iställer om du inte vill ha anmärkningar mtest kommer alltid hitta nåt.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Små rostiga bromsrör är väl standard om inte bilen är behandlad under. som sagt rengör och rostskydda!
Sen var de två punkter på slitna slitagedelar (bussningar) och får väl inte anses vara grovt fel!
Delarna till detta kan inte vara så dyrt ifall man köper från eng/tyskland, arbetskostnaden är nog mer än hälften av priset ifall du inte kan göra det själv.

Ang växellådan, en fingerborg full med varm olja blir lätt till 3-4dm stor oljefläck ner de suger upp på skitiga delar.

Använd felen till att pruta på priset om nu bilen känns rätt i övrigt!
Det du gav för M-testat skulle nog räcka till att åtgärda felen om du kan pilla lite själv.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Är du rädd för sådana där småfel, ska du nog köpa ny bil. Automatlådan skulle jag dock kolla lite extra på precis som någon innan skrev.

//Lasse
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

är inget konstigt alls på en 7 år gammal bil med 12-13000 mil på mätaren.
Bussningarna kostar ca 1200:- st att byta. Gör ett oljebyte på automatlådan och få dit en ny packning. Kostar ca 5000:-. Lämna sedan in bilen på en rostskyddsbehandling. Kostnad ca 5000:-. Kan du pruta ca 10000:- på priset så får du en jättefin bil.

God jul och lycka till!

Mvh H
Roffa1
Hur mkt kostade M-testet? samt hur omfattande var testet (litet eller stort)
Det vore intressant att få veta priset samt om M-stationen tager ansvar för utförd besiktning. (dolda fel,osv)
Vilken besiktning är det de ska ta ansvar för?
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Instämmer med dom andra låter inte farligt för en bil som har en massa år på nacken, man kan ju inte inbilla sig att det är en ny bil :)
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Tack för läsningen. Nej precis den har några år på nacken. Dom andra sakerna är ju inte grova sånt slits ut, men när jag skrev grova fel så tänkte jag mer på automatlådan. För att fixa sån kan bli dyrt. Får helt enkelt pruta på bilen och årgärda dessa fel. Ska även försöka ringa efter juluppehållet till motormännen till han som utförde testet och fråga han lite mera frågor om automatlådan.

God jul på er alla!

@Mannion10: Om Du är "sugen" på en 545a så skall Du veta att dessa modeller kostar att äga i fall något inträffar.
Mao en modell som kräver sin plånbok.

Sök på forumet där det finns en hel del läsning om 545an.
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
aa jag vet, men vill inte börja ha massa reperationer direkt innan jag ens hunnit provköra bilen liksom:P

Länka!;)

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
M-test företagen lever ju på att hitta fel, så kunderna får valuta för sina pengar.
Tveksamt om du kan hitta någon 7 år och 13 000 mil gammal bil som passerar ett M-test helt utan anmärkning.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Verkar inte vara helt ovanligt med oljeläck från trågpackningen på de lådorna. Fick själv byta min vid runt 14000 mil.
De andra felen tycker jag inte, precis som övriga, inte är mycket att anmärka på.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Trågpackningen kostar inte många hundra att byta, men man bör byta hela tråget, då filtret sitter fast i tråget. Tror det kostar runt 3 lakan med ny olja.
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Okej då är det ju inte så mycket pengar vi pratar om. Tror det kan bli en affär ändå;)

Ex på fel gällande 545an är kylröret mellan topparna = 60'
Finns ett repkit från usa där delarna kostar runt 10' exkl arbetet.

Lyftarna skall vara ett kapitel med då dessa betingar en kostnad runt 40'.

I övrigt en häftig bil med prestanda och tonvis med körglädje :)

Men som sagt,räkna med lite extra gällande ägandet !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.