AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.927

Klimatanläggning E46 strular vid kall väderlek!

Im
9
Implosion
325i Touring -01
Har sökt runt en del på forumet, och hittat vissa "liknande" trådar, dock ej för E46.

Köpte bilen i Oktober, och klimatanläggningen och värmen har fungerat klockrent fram tills det blev riktigt kallt.

Klimatanläggningens display tänds vid start, och slocknar kort därefter. Den "försöker" starta upp ett antal gånger, men stängs av efter några sekunder igen. När bilen stått på tomgång ett tag (idag 30 minuter i 25 graders kyla) fungerar allt som det ska.

Min fru som hade bilen idag berättade även att hon hört klickande ljud bakifrån i bilen (relä som slår till/från?).

Då displayen stängs av så dör även kupéfläkten. Stolvärme, stereo och övrig instrumentering fungerar dock klanderfritt.

Felet yttrar sig främst när bilen stått ett tag (både med och utan motor-/kupévärmare), men blir värre i samband med att temperaturen sjunker.

Har dessutom hört ett "vinande ljud" som tycks komma från ventilationen då och då under körning. Det viner i någon sekund för att sedan bli tyst. Upprepas med oregelbundna intervaller. Ibland minuter mellan vinandet, ibland sekunder. Vet ej om detta har något samband?

Vet någon vad det kan vara för fel, och hur detta enklast/billigast avhjälps?
Har nyss haft bilen på verkstad för frusen vevhusventilation, så jag är inte jättesugen på att se ytterligare tusenlappar försvinna.

Tacksam för svar!
Har du möjlighet att ha den en natt i värme garage?

Om jag tolkar dig rätt så klabbar den direkt.

Låter som den går trögt och därför slår av och på.

Kan du inte ha den i garage, så om du kan låta en värme fläkt eller nått stå och blåsa en natt upp i motor utrymmet. Tänkte på om du ställer den strax under framspoilern och låter den blåsa en natt och se om det hjälper.

Skulle det hjälpa eller inte, så kan du gå vidare efter det. Hjälper det, så är det något som får fläkten att gå trögt och om det är det som får den att lösa ut med jämna mellan rum.

Själv kör jag alltid med AC igång och fungerar perfekt, min bil står även i garage som aldrig blir kallare än 6 + grader.

Inget riktigt svar på din fråga, men ett försök till hjälp.
Im
9
Implosion
325i Touring -01
För tillfället har jag ingen möjlighet till detta, då frugan måste ha bilen till jobbet.
Ska dock testa detta i farsgubbens garage nästa vecka när hon är ledig. Har precis köpt mark för bygge av eget garage, men det lär dröja innan jag kan nyttja detta. ;)

Hade motorvärmare och kupévärmare igång under hela natten som var, och i morse (-26 grader) fungerade allt som det skulle. Något är uppenbarligen temperaturkänsligt. Funderar om det kan vara någon taskig lödning någonstans som påverkas av kallgraderna. Läste i någon tråd om kliman i vissa E36 som lödningen till någon konding släppt på.

Kanske värt att ta isär och kolla upp.

Hur som helst, tack så mycket för svaret. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

God jul!
Tjena

Kan vara detta som spökar.
Vet att m3 e46 hade samma problem upp till årsmodell 2003.

Kolla in länken:

Länk
Im
9
Implosion
325i Touring -01
Det där lät riktigt intressant! Bra att få reda på möjliga orsaker innan man börjar riva. =)

Är det ingen annan här på forumet som har upplevt liknande problem?
ha
395
haknil
330 Xi 02
Börja med att byta termostat och spola systemet

Im
9
Implosion
325i Touring -01
Haknil: Detta är gjort, men dessvärre utan resultat. Tack för svaret i alla fall!

Om det nu skulle vara fläktmotståndet (även kallat slutsteg?) borde väl fläkten åtminstånde gå på maxvarv?

Funderar om det kan vara själva fläktmotorn som kärvar (som Clintan66 antydde i sitt svar).
Fläkten ger ju då och då ifrån sig ett vinande ljud vid körning.

Idag gick bilen i drygt en kvart innan fläkt och display startade. Då fläkten väl hoppade igång lät det som att den gick ganska trögt till en början (nästan som att fläktbladen tog i något).

Ska testa att göra en norsk omstart (koppla från batteriet en stund) och se om detta kan hjälpa.

Hur pass svårt är det att komma åt kupéfläkten i en E46?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.