AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.820

SAAB 9-5 2,3t "dör" ibland

Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Har hänt 2 gånger dom senaste 100 milen,den dör bara sen går det att starta om den direkt.
Hade tidigare problem med ryckninger,rengjorde då spjällhuset och ryckningarna har försvunnit. Men har nu problemet med att den dör,så vad tror ni... (årsmodell-98)
cr
3.945
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Startspärr? Att spjällhuset går sönder är vanligt på 9-5, men då brukar det knappt gå att kör med bilen.

MVH Christofer
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
När jag kall startar den(har motorvärmare) så är det ingen tomgång,men efter ca: 100 meters körning så är tomgången normal.Går man in på en affär en halv time så är tomgången också okej,det är alltså bara när man startar den kall

När den har "dött" så har båda gångerna varit när jag har legat på E4an några mil i typ 110 (om det nu kan ha någon betydelse,eller bara slumpen)
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Vet att tändkasseterna på 9-5orna brukar gå sönder vid jämna mellanrum, men under det året jag hade en 9-5a så hände det aldrig mig så jag kan inte svara för hur det uppenbarar sig. Annars är det väl bara oilsludge som är 9-5ans vanligaste fel fram till och med årsmodell 04. Ett bra forum för Saab är Länk där lär du få ett par snabba svar.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
På vår 9-5:a så var det kamaxelgivarn som var dålig. Bilen kunde dö precis när som helst och sen var det bara att starta den igen.
Annars så skulle jag satsa på att tändkassetten är dålig. Även då kan det bli en massa olika fel. De brukar kunna låna ut såna från saabverkstan så att man slipper köpa en i onödan

//IS200-01, RX300-03 och framför allt: 323i e21!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.