AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.426

328 till M3 3,0

Visa användare
14
Qungen
bmw 328i
Någon som vet om det skulle kunna gå att få igenom en 3,0'a om man typar om, är det mycket som skiljer sig mellan dessa? hade varit fint och få en M3 spis och leka med.

driftig is from japan, kränghäng is from sweden
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
en polare har byggt en M3a av en tidigare 328a. Med 3.0an. Han har dock inte typat om den än men har ha haft god kontakt med besiktningsman. tror du får bättre svar på dessa frågor om du ställer dom på ppf´s forum. finns flera där som gjort precis det du funderar på. Länk
Visa användare
14
Qungen
bmw 328i
Jag skulle inte kunna tänka mig att det skulle vara något större problem, det är ju samma v-låda som används, dock vet jag inte om det är större bromsar, men det går ju alltid att fixa. om jag inte gör det iaf :D

Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
polarn har uppgraderat till d2 bromsar runt om. även d2 coils. men bromsarna måste nog matcha original m3 eller värre. även bakaxeln kan ju va värt att byta till m3.
Visa användare
14
Qungen
bmw 328i
jo det är ju sant :D skulle kunna sätta på 3,2 bromsar och sen coils så får man plats med lite bredare fälg oxå :D

Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
precis, lika bra o typa med bredare fälgar o däck så man slipper eventuellt tjafs vid kontroll. men som sagt, släng upp nån fråga på ppf forumet om din idé så får du nog mkt smarta tips om vad man ska tänka och vilka/vem man ska kontakta för typningen. Jag och några kompisar byggde en cab isommras så var det tre besiktningar.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Den går ej att "typa om" till M3. Du måste bygga om så mycket att bilen klassar in som "ombyggt fordon", då kan du få den godkänd med en S50 i orört standardutförande ink kat.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Rollerz
Måste vara billigare att köpa en beg M3 till 100% ! du måste byta bakre o främre hjulupphängning, växellåda, brommsar mmm! Sen måste man tänka de 200 timmar som det kommer ta att bygga om minst! Köp en fin beg e36 m3 för 130k istället!
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Vad jag vet så får ni det att låt överdrivet omständigt. Sen så bygger man kanske inte om till en M3 a bara för att få en m3a utan det är nog minst lika mkt processen som lockar. Och visst det är inte bara att "typa" om men det är fullt möjligt att regga en tidigare 328a som m3a om man följer kraven som krävs. Därav varför jag tycker han bör kolla på ppf där det finns fler som gjort detta.

Tycker man ska uppmuntra personer som känner sig taggade att göra ett sådant projekt, finns för många som bara går och funderar och inget händer.

Kontakta närmaste Sfro besiktnings man för priser och regler Länk
Kan även vara bra att kontakta den Bilprovningen du tänkt göra reg besiktningen på för Sfro besiktnings mannens ord kan vara olika mot bilprovningens besiktningsman, tro mig av egna erfarenheter så är det bra att kontakta båda i tidigt skede så man slipper göra om och göra rätt :P

Annars så säger jag bara kör på :)
Rollerz
Ja absolut! Fast när den är klar blir det enbart en till M3 e36 i mängden tyvärr.. Det är inte direkt att han har byggt om en 318i e46 touring till en e46 M3 CSL Touring eller dylikt! Men bygg på! Det kostar en massa och tar mer tid än man kan ana för att få det godkänt. Det är många som inte inser detta tyvärr för än i mitten av bygget .. Talar enbart utav egen erfaranhet..Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.