AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.286

Är det generatorn som är sönder?

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
330i E46 -02, panelen dog och batteriet var ganska urladdat. Efter laddning och tillbakamontering startar bilen som vanligt. Dock lyser ingen lampan i panelen som ska indikera att generatorn är sönder. Misstänker att generatorn inte laddar 13V utan bara en 8V. BMW påstår att det är 4 "bryggor" som laddar batteriet varav 1 lagt av vilket ska resultera i endast 8V.

Nu till frågorna.
1. Min far har varit med om, i flera fall, att kabelbrott till/från generatorn är boven. I de fallen är lösningen billig eftersom endast ett par kablar ersätts. Hur kollar man det på en 330i E46? Jag vet vart generatorn sitter men ser inte vart kablarna går till.

2. 5000kr för en generator samt 2000kr för arbete. Är det rimligt?

3. Tips?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Min förra bil, 530i-01, borde väl ha samma generator som på din bil och där pajade generatorn i vintras. Jag bytte laddningsregulatorn på den (kring en tusenlapp tror jag den kostade) och sedan var den som "ny".
Som Kane skrev räcker det oftast med att byta laddningsregulatorn/kolen.

Lättast är att skruva av generatorn för att byta dem och samtidigt kan du kolla kablarna som du nämner.

Skruva gärna av generatorn innan, så du ser vilka kol/laddningsregulator som ska i. Inte samma sort i alla vad jag hört.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Här laddat batteriet och monterat, stadiga 13+ V när bilen är igång. Verkar luta åt ett dåligt batteri nu.

Bilen här bara gått 13000 mil och jag tyckte väl ätt det var lite tokigt ätt generatorn redan gett med sig.
ri
699
riku
740iA -97
Om det är original (-04) batteri som sitter i är det nog dags att byta.
Man kan inte mäta riktigt så, eller säga att fel i likriktarbryggan ger 8V osv.
Spänningen du har på generatorns utgående B+ terminal är samma som batteriets i alla lägen, trasig generator, stillastående generator eller laddande generator. B+ på generatorn är ju direkt kopplad till batteriet osv.
Du skall mäta 13,8-14V här när generatorn laddare, allt lägre än detta är misstänkt fel och bör undersökas.
Om du nyligen laddat batteriet och monterat i, startat osv så kan du mycket väl ha runt 13V en kort stund, sedan sjunker det osv. Tyvärr ger inte alla fel lysande generatorlampa så troligen har du fortfarande felaktig generator.
Regulator inkl. kol byts som en enhet och kan vara lämpligt att börja med. Passa på att kolla/putsa av släpringar, lyssna på lager och rengör generatorn invändigt när du ändå har den öppnad.

FP
när motorn går och de normala sakerna påslagna så skall batterispänningen ligga på mellan 13.8 - 14 Volt tom. 14.5 Volt om det är riktigt kallt och höjd tomgång om du har nyladdat batteri. Vid 13.0 Volt så laddas inte batteriet alls hur länge du än kör.

dvs 0.8 Volt i skillnad i laddspänning är helt avgörande om du kommer att stå med tom och kanske frusen batteri batteri inom kort eller att batteriet hålls laddat och fräscht

du mäter spänningen på själva blyet på batteripolerna - mäter du på andra ställen så kommer spänningen att vara något högre pga spänningsfall i kablar och kontaktytorna i kabelskona och det ser 'bättre' ut än vad det är...

---

har du bara 13.0 Volt så gör inte din generator jobbet eller att du har hög spänningsfall i kablarna pga. oxiderade kontakter mm. - har du 14.5 Volt vid B+ bulten när den mäts mot generatorchassiet på generatorn men 13.0 Volt över batteriets poler så måste du titta över kablarna, säkringar mm. - glöm inte den kraftiga jordflätan mellan batteriet och motorn - den kan se helt perfekt ut men kan vara helt uppkorriderad invändigt...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.