AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.385

Eftermontera PDC e60/e61

jo
6
johan_c
Bmw 525iA Touring -05
Hej är det någon som eftermonterat pdc på sin e60 eller e61? Är det någon som vet om det är fördraget med kablar och vad kostar det. Syftar på orginal pdc.

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Visste inte att det fanns E60/E61 utan PDC.
Trodde det ingick i komfort paketet som på E90/E91 och det finns ju ingen utan det.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jodå, skulle tro att 5% saknar komfortpkt.....min bl.a
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag har det inte heller, men allt annat som ingår plus komfortstolarna.
jo
6
johan_c
Bmw 525iA Touring -05
Är det någon som vet om det enbart räcker med följande saker för att få pdcn fullt funktionell

8st pdc sensorer

1st Kabelhärva bak med 4 uttag för pdc sensorer

1st kabelhärva fram med 4 uttag för pdc sensorer

pdc styrenhets box

pdc strömställare i kupén

Tacksam för alla svar! =)

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, du måste ominitiera iDrive-systemet så att det vet att det skall ha koll på PDC också. Kostsamt.

----
BMW CS #6212
jo
6
johan_c
Bmw 525iA Touring -05
Ok ska kolla upp med BMW hur mkt dom tar för att programera pdc...
Är det ngn som vet om det är utdraget för pdc orginal i kavelhärvan eller måste man byta ut den med för en pdc anpassad bil?
ch
76
chestor
BMW M5 e60 -05
Har någon kollat upp det vad som exakt krävs för pdc eftermontering?
Jag saknar pdc på min nyköpta 530i som är väldigt konstigt tycker jag!!!!
vill ha det meee
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
min har komfort paket 04 530 men ingen pdc ! frågade bmw om att efter montera han i kundtjänst sa tänk inte på det äns dom hade gjort det på en bil men fick aldrig det att fungera korekt massa andra fel som uppstod fet var hans råd : (
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
"fick en massa andra fel". Ja, det är klart om man inte ominitierar korrekt så blir det ju så. På "5 series forum", forums.5series.net, så finns det bra beskrivningar på hur det kan göras. Men det kräver skicklighet, en hel del pengar samt en ÅF som förstår vad som skall göras. Alltså inget för en söndagseftermiddag...

----
BMW CS #6212
ch
76
chestor
BMW M5 e60 -05
har någon erfarenhet av pdc eftermontering eller är det bara teorier o gissningar?
Hur gör grabbar på bmw då?
Jag försökte hitta på "5 series forum" om just eftermontering av pdc men hittade tyvär inget specifikt just om dettta
Vore tacksam om du sickade direkt länk dit

jo
6
johan_c
Bmw 525iA Touring -05
hitta en installations manual i pdf format som jag tankat ner men vet inte hur jag ska ladda upp den så ni andra också kan ta del utav all information.
ma
358
majtii
F36 4-serie
CCC-modulen måste också vara förberedd för PDC. Kodningen sedan av denna ska tydligen vara väldigt besvärlig.
ch
76
chestor
BMW M5 e60 -05
Hur kan man ta reda på om ccc är förbered för pdc då? Ringa BMW?
Ringde BMW idag ang eftermontering av PDC på min E60. Om ni inte sitter ner så sätt er.
Ca 40000kr skulle det kosta. Är detta klokt? Han höll med om att priset inte va rimligt men det var så mycket som skulle bytas ut, så jag måste tyvärr passa. Får hitta på något annat istället.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Hoj!

Jag undrar ifall någon där ute skulle kunna hjälpa mig med att ta fram ett koppl.schema, med delar osv. Har hittat massa på e90 men ingen E60.

Tänkte koppla in mina redan existerande backsensorer i stötfångare bak. Håller på lite basic just nu bara ta reda på exakt vad som behövs, har hittat pdc modul, kablage till backsensorerna, ny dsc modul med pdc assist osv.

Ni behöver inte kommentera nåt om att de måste kodas osv, det har ja redan koll på.

Mvh :)
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
F-tar, kan du tyska? Ebay.de där hittar du allt du behöver. Google översätter annars rätt bra om du skriver tex. E61 parkeringssensor, så hittar du egentligen allt du behöver. Har själv funderat på detta, men det lutar åt att jag köper en universal ultraljudssensor som man tejpar fast invändigt i plasten och sen är det små externa högtalare i kupén. Man får leva utan den visuella sensorn i i-drive men den verkar funka riktigt bra.

Att köra Bmw är helt enkelt lite bättre än allt annat.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jag har sensorerna och jag vet att jag har stöd för det :) men tack för bidraget. Mest lur på backsignslen. En pdf på e60 install hade vart grymt!
sn
9
snajdan
525d E61 -05(04)
Någon som lyckats med detta till en human kostnad?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Helt glömt bort att rapportera.. Jag gjorde iallafall denna eftermontering helt utan problem men 100% OEM delar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.