|
|
|
|---|---|
|
Har en 525 -95 som inte vill starta, den verkar inte ens tända. Den dog när jag körde för några dagar sedan, sen startade den efter nån timme, for då till jobbet och efter jobbet startade den inte och har varit död i flera dagar. Har provat tvångsmata bränslepumpen, den snurrar på fint men inget liv i bilen. Några tips? | |
|
Lite tips. En enkel regel som jag har följt under mina år som bilägare är: om bilen inte startar efter ett flertal statrförsök, luktar det då bensin om avgasröret? Ja, då letar du problem med tändningen, Nej då letar du problem med bränslematningen. Kan förstås vara problem med ett larm som löpt amok. Om du misstänker bränslematningen så testa att felsöka elen till bränslepumpen. - Säkringen först, är den ok? - När säkringen ändå är lös, ta fram din testmejsel och anslut kabeln till chassijord och stick ner spetsen i ena sidan av säkringenshållaren. Den ena sidan är död (mot pumpen) och den andra lyser så länge du kör på starten. Lyser den inte alls så kolla bränslepumpsreläet. - Mata 12V på den sidan i säkringenshållaren som är död i testet ovan. Då skall du höra pumpen gå. Är det så du testat att tvångsköra pumpen? Hör av dig igen så får vi veta hur det gick. //Göran |
|
|
Tack för dom tipsen, jag tvångsmatade bränslepumpen genom att bygla stift 30 och 87 på relät, ska ta bort bränsleslangen till fuelrailen ikväll och se om det kommer bensin dit fram. Kom gärna med fler tips och idéer. Skriver ett inlägg efter kvällens mek. |
|
|
Kan det ha något med en startspärr att göra? Nycklarna jag har är en helt i metall och en med plastöverdrag, inga knappar på nycklarna. Kan det vara vevaxelgivaren som ställer till att bilen inte startar, den vill inte ens tända till? Något relä som spökar? Tips mottages gärna! |
|
|
Om du kopplar loss slangen vid fuelrailen, lossa då returen efter bränsletrycksregulatorn. En dålig pump kan klara att pumpa om du inte har något motstånd, men lossar du efter regulaton och det kommer bränsle där då vet du att den också klarar att bygga tillräckligt tryck. /David |
|
|
Startspärr infördes som original på E34 tillverkade från och med januari 1995. Frågetecken gäller hur det ser ut på importbilar. Kolla när din bil är tillverkad. Har du ett spökande original larm/startspärr så bör du se detta på att bränslepumpsreläet inte aktiveras vid start. Använd testmejseln för att bygla mellan 86 och 85 i sockeln till bränslepumpsreläet. Använd inte någon kraftigare lampa än så pga risken att bränna utgången på motordatorn. Lyser den vid start så gissar jag på reläet är trasigt. Är larmet eftermonterat så är kabeln till bränslepumpen avklippt och skarvad ihop med härvan till larmet någonstans mellan säkringslådan i motorrummet och pumpen, men du har redan kollat att kablaget är ok till pumpen. Jag har inget att tillföra om vevaxelgivare men det finns gott om trådar på forumet så sök och läs. |
|
|
Bilen togs i trafik första gången utomlands: 1994-09-01 och det verkar inte finnas startspärr på den. Har konstaterat att det inte finns gnista på nån av cylindrarna, vart borde jag börja felsöka? |
|
|
Mät upp vevaxelgivaren till att börja med. Lossa kontakten från styrboxen och mät direkt där, gissningsvis ska det vara 500-1500 Ohm med en bosch motronic box, har du Siemens MS40 så får du gärna svara mig vad det ska vara istället ;) //Magnus |
|
| Tog lös givaren från bilen, den har 3 stift och mäter jag mellan stiften får jag inget utslag alls, den borde väl visa nått om den funkar? | |
| Kan meddela att bilen går som en klocka efter byte av vevaxelgivaren :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.