AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.181

Vevhusventilation igen.. suck kan man köra?

Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
Frun ringde i panik : Bilen Brinner!!

En vän stannade å tog tag i telefon och jag frågade "N"(när paniken stillat sig) Är det olje lukt??? = ja...fick ont i magen då detta signalerade "Frusen Vevhusventilation - jätte jobbigt"

Förutsättningar: Ja den körs ca 8km på morgonen å på em. typ "hela tiden"... å helgerna "några mil....
Nu är det -20 å i höstas så konsaterade jag lite "gugg" i oljelocket....som sakt inte så jäv_a förvånad ( förra vintern så "klarade den sig!?!)
Min fråga 1 är:
Ja det har frusit men om jag öppnar olje påfyllningen + oljestickan Törs jag köra BILEN HEM ( 8KM)??? EL sk jag bogsera??
Fråga 2:
Har jag "tur" och kan plocka isär "vevhusventilationen" enl. mektipset på AP...= Tvätta/tina montera tillbaka.....eller måste jag skrapa med foten å köpa nytt ...= minst 2000kr å det är Jul?
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Är det något som fryser sönder (Spricker eller så).
För annars å borde det ju bara vara och tina upp.

Om bilen gick fint inna den frös så borde det ju räcka med och tina upp tycker jag.
Men jag är ingen expert direkt...hehe
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Jag kan säga så mycket att "rensa" kan du ev göra med oljeröret, men slangarna till och från vevhusventilationen, är nog inget du kan rensa, när du kommer att ta av dom/plocka isärr dom så kommer dom förmodligen spricka,pga uttorkningen, och naturligtvis ska du köpa nytt!! om du inte e dumsnål, glöm inte bara att rensa returledningen i oljeröret, kan lova dig att det sitter som cement, jag köpte ett helt nytt oljerör,sam rör och vhv..(ps glöm inte att säga till dom att du vill ha till kalla klimat, så du får rören och vhv isolerad.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Ps, rensar du inte returledningen, så har det ingen effekt, även om allt annat e nytt, rensa den ORDENTLIGT, annars har det ingen effekt med ny vhv, trorr jag höll på med min i några timmar med alla möjliga medel/ståltrådar, innan jag gav upp och köpte ett nytt oljerör, trorr det kostade 340:- på bmw (glöm inte packningen till oljeröret) eller ngt i den stilen, ps rörent kommer gå isönder/spricka såfort du kommer försöka vrida/ta av dom,
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag har klarat mig 2ggr genom att tina upp och kunna köraa vidare för byte av grejorna.

MvH Bmw 4-ever
Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
SUCK OK Köpa nytt typiskt i Juletid

Men frågan är om man törs köra hem den (8km) försiktigt med öppnad olje sticka + oljepåfyllningslock eller om man ska bogsera?? förstör man mer saker???

Jag har sett bilar där folk glömt sätta tillbaka oljepåfyllningslocket och det var ingen rolig syn under huven efter det. Givetvis skiljer det mellan olika motorer var lock är placerat, och därför också mängden olja som kommer kastas ut i motorrummet.
Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
Det gick bra!!
Torkade bort oljan på grenrören...(oj va smetigt) Drog ur oljestickan lite , lättade på oljepåfyllnings locket ....startade, kollade så att det inte "sprutade olja" körde hem bilen.

Den fick stå en stund på tomgång under bister övervakning ....men det såg bra ut och lät som det skulle, så "Isproppen släppte" nog....., dock så telefonerades det in en beställning, så på måndag hämtas det paket. Bilen får stå och skämmas under tiden

Säljaren: "ja-ha du åxå"....Jag frågade om det fanns en "vintermodell" och fick till svar att det nu mer endast säljs issolerade.

Då har man lite att stå i under mellandagarna då
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.