|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag gillar varken att skrapa rutorna eller borsta av snön från bilen för att det repar. Men ibland är man så illa tvungen att borsta bort snön. Men jag hittar inte nån borste som jag tycker verkar bra. Alla jag sett är syntetstrån på. Jag skulle vilja ha en borste med hästhår eller liknande. Det måste ju vara mer skonsamt. Någon som har något tips? Mvh Martin | |
| Jag använder en lövblås för att ta bort snön. | |
|
Oavsett hur mjuk borste man har så kan smuts och annat som sitter på lacken skapa repor. /Masten |
|
|
Absolut. Är medveten om det. Men ibland måste man ändå borsta av lite snö. Skulle aldrig falla mig in att borsta ändå in mot lacken så att säga men vill ändå ha en så mjuk borste som helst, för att minska risken. Mvh Martin |
|
|
Har en mjuk, fin långhårig borste som funkar utmärkt - speciellt nu när det är drivor på bilen t.o.m här nere i Skåne efter en natt utomhus... Skrapa rutor var det många år sedan jag gjorde; kör avisningsspray och det funkar bra. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Ett tips är ju att bygga en carport, det löser många problem...Kostar en slant dock ;) Jo, då måste man väl iofs bo i villa, annars har OK/Q8 en borste som jag brukar finna prisvärd. Vet inte om den har hästhår(troligen icket), men den har hitintills inte orsakat synbara repor för mig. Kostar ca 50-lappen vill jag minnas. Heter "kungs" någonting... Mvh Janne. |
|
| Jag skulle nog ställa av pärlan över vintern till efter vårstädningen och skaffa en billig saltskadad och sandblästrad bil istället för att oroa mig för om snöborsten repar. | |
| Jag använder en mjuk borste från Vikan (danskt) som jag köpte på mekonomen. Tror inte det blir några direkta repor av den om man håller den rätt och gör det i rätt ordning (bakluckan sist). Har en annan kombinerad borste/skrapa som används till under trösklar och hjulhus. | |
|
Carport - funkar bara om du inte redan byggt max på tomten... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Håller med riku. Denbästa lösningen är att ställa av era fina BMW bilar och kör med billigare BMW i sämre skick på vintern. Det absolut skonsamaste som finns för bilen. Inget bra att bada ögonstenen i ett salt, grus och isbad varje dag i ett par månader... BMW 4 Life |
|
|
Det där med att ställa av bilen pga att vintern sliter är ingen bra lösning när man pratar bruksbilar. Bilar ska rulla, oavsett väder.. Ingen mening med att ha en bil och sedan använda den som en tavla, OM man nu inte har BMW´n som ren entusiastbil och ämnar bara rulla med den under den snö och saltfria delen av året. Men det är däremot inget "fel" att försöka minimera slitaget på sin bruksbil såklart..t.ex det trådskaparen funderar på. Mvh Janne. |
|
|
Bilen är till för att användas. Men jag är rädd om den för det. Därför jag ville ha tips om bra borste. Nu har jag hittat e gammal borste från sambons farfar. En med träskaft och väldigt mjukt "hår" känns som en hästman. Den ska jag lägga beslag på. Att skrapa rutorna behövs sällan. Jag brukar blåsa på kalluft på rutorna innan jag stänger av bilen så ingen snö smälter för att sedan frysa igen efter en stund. Tack för era tips! Mvh Martin |
|
|
helt rätt. Jag brukar också se till att det inte fryser från början. Se Länk Som bonus får man varm motor utan vatten i oljan eller frusen vevhusventilation även om man har nära till jobbet. |
|
|
Då min bil har repor och bucklor runtom är det för mig inget problem om det skulle repa lite, (märks liksom inte om det skulle bli en repa till.) Men hade jag varit rädd om bilen, samtidigt som jag måste använda den och inte har tillgång till garage eller motsvarande skulle jag köpa biltemas tält. En grå påse man klär in bilen i. (Länk Utöver att på ett skonsamt sätt avlägsna snön (då man helt enkelt skakar av kapellet när man tar av det) så ger det ett visst skydd mot solljus, avundsjuka förbipasserande, smuts... |
|
| och repor, såvida man inte ser till att kapellet och bilen alltid är helt rena | |
|
Kahn-d: precis en sådan har jag :o) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Haft länge eller köpt nyligen? Jag skulle vilja ha en till andra bilen också. Visst är de bra! Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.