|
|
|
|---|---|
|
hej Första inlägget på ap tråkigt att det skulle bli ett sånt här! Min färd imorse sluta med katastrof för mig,skulle till max med grabben och körde ut mot motorvägen från västerhaninge då jag märker att det inte kommer nå kupevärme fast jag kört en bit sedan efter ca 5-10 km börjar tempen höjas så jag svänger av och stannar vid mcdonalds haninge vilket varken jag eller grabben tycker om då tempen ligger på max röda så stänger jag av inte så kul när man jobbar i tyresö och måste ha bil. nu till frågan varför kommer det ånga från bakkant av motorn och har sökt lite men det står inget om att det har kokat från bakkant mvh emin | |
|
Toppackning förmodligen. Plana toppen + ny packning. 5-6.000 cirka. Tror nog att det är lönt att renovera din 528. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
okej kunde inte kolla vattnet i expansionkärlet borde va olja i om topplockspackningen gått då de va minus 22 mvh emin |
|
| Toppen garanterat | |
| Många olyckskorpar här...En sak e säker "ångan" kommer pga ett läckage. Har för mig att det går en slang från bakkant av toppen till "något", kanske den som läcker av någon anledning? Nr 11 i länken Länk | |
|
En fundering: ingen ispropp? MvH Bmw 4-ever |
|
| Jag tror som peter78w, kan ju vart en ispropp, luftficka eller kanske termostaten som inte öppnat = överhettning. Såg du vart ångan kom ifrån så det inte var grenröret som läckte bara? | |
| Hände exakt samma sak för mig nämligen där det kom vit rök från bakdelen av motorn och sedan så fick motorn även gashäng, gick upp till 3-4.000rpm utan att jag gasade. Min kompis sa att det kan vara topplocket som slagit sig men en mekaniker sa att det kan vara olja som tryckts in någonstans och orsakat självtändning. Hoppas på det senare för min del. | |
| Märkligt vad folk alltid ska säga "toppen", "blockpackningen" så fort en motor gått varm, finns massor med andra anledningar det kan vara. Bla en slang som går på baksidan av motorn. | |
| om man har gasspjäll med wire så vill jag minnas att spjällhuset är uppvärmt med kylvätska. Om det läcker=rök och potentiellt gashäng då spjället kan frysa. | |
|
hej igen ja det här med topppackning vill man inte höra men den kan mycket möljigt va så nu när jag har tagit en närmare koll så fanns det lite is i slangarna kan mycket möjligt va så att det vart så efter överhettningen men jag vet ej bilen starta som vanligt och jag försökte köra hem fick bogsera då den koka igen får se om det blir bättre om den står i varmgarage |
|
|
Hej, många vill tyvärr göra det enkelt för sig och peka ut att topplocket slagit sig, vilket det också kan ha gjort. Men, kontrollera först allat slangar för kylarvätskan. Här är några tips: Länk Länk Låter som att du haft dåligt med glykol i systemet. Viktigt är att alltid blanda vatten/glykol 50/50. Har det försvunnit kylarvätska måste du fylla på och sedan lufta. Instruktion finns under "Gör-det-själv". Lycka till! Mvh H |
|
|
Se för guds skull till att lufta kylsystemet innan du provar igen oavsett vad som är fel. Det kostar inte många kronor att få kylsystemet igenomgånget av verkstad och jag rekommenderar att du lämnar ifrån dig uppgiften om du inte är helt 100 på vad du pysslar med. |
|
|
hej nu får bilen stå då jag ska försöka mig på att åka lite tåg men bilen skall lämnas in för diagnos då jag varken har plats eller verktyg. Någon som kanske vet nån i västerhaninge området som är kunnig mvh emin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.