|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag behöver hjälp. Bilen går ojämt på högra banken, lite bättre kall, men sämre varm, tappar nog alla cylindrar. Det började med att den tappade en cylinder när den var kall för att gå rent efter ett tag. Men sen en dag när jag startade gick den uruselt, men hoppade igång efter ett tag. Nästa start gick den bara uruselt, så då vart det seriöst mek.. Bytt Ventilkåpspackningar, det var olja i tändstiftshålen Tändstift, provad flera omgångar Tändspolar Insugsmembran Kollat katttar ( tagit ur lambdasensorerna för att släppa ev. övertryck) Jag har letet på forumet men inte hittat något som hjälper?? //Lazze | |
|
Kan en trasig Lambdasond ge dessa symtom? Kan jag kolla det genom att koppla ur dem en och en? //Lazze |
|
Transocean |
Nej, den skall gå normalt med urkopplade lambdas så det är nog bäst att du kvittar dig med bilen, gamla m60 motorer är bara sorgen om man inte accepterar att dom läcker olja, vibrerar, ryker osv. |
|
Ragnarök/Lazze: Nästan dags att kolla kompet? Jag bor ju i Berga också så vi kanske kan ses nån dag framöver? Mvh /Robert J |
|
|
Hej Robert! Jag tror att höger lambda lagt av, den visade det först, men eftersom den gått orent så var det inte så konstigt, dock kandet vara så att den lagt av också, som ett följdfel... Det som antagligen hänt är: Insugsmembran går, orsakar att ventilkåpspackningarna går, vilket fyller olja i tändstiftsbrunnarna som orsakar att bilen går orent vilket i sin tur skitar ner lambdan så den lägger av.....kanske :-) Kan inte kolla just nu då bilen står på verkstad.. //Lazze |
|
|
Ok, hoppas verkstan fixar biffen. Men det rinner ner olja i tändstiftbrunnarna fortfarande? Eller är det torrt nu? Om det är torrt så kan tändspolarna ändå ha blivit "impregnerade" och behöver rengöras eller bytas ut? Kolla om du får felkoder på tändmissar. Mvh |
|
| Jag menade att verkstan borde kolla efter felkoder på framför allt tändmissar, men alla felkoder kan "hjälpa"... | |
|
Nu är det nog torrt, bytt ventilkåpspackningar båda sidor, insugsmembran, stift, några tändspolar...bara lambdan kvar :-) //Lazze |
|
Transocean |
Alltså, kryp under bilen och koppla loss lambdorna. Busenkelt. Du ser ledningen till respektive lambda. Bara att vrida på dom.Kanske bäst att koppla ur bägge sidor samtidigt, testa om bilen går normalt. Det skall den göra. Appropå det där med insugsmembranet och läckande ventilkåpspackningar, hade problem med det jag med, visst var det hål i membranet, bytte, bytte ventilkåpspackningar, lika ostabil var den motorn trots allt, och alltid rena oljemassakern i tändstiftsbrunnar. Körde bilen trots detta i sex år eller 17 000 mil, såldes vid 36 400 mil då det strömmade in alltför mycket avgaser. Så om urkopplade lambdor inte hjälper så bör du nog studera andra möjliga felkällor, typ kamaxelgivare zum beispiel |
|
Jag tvivlar ju på att en trasig lambdsond skulle slå ut en hel cylinderbank. Du har ju bytt de klassiska orsakerna till ojämn tomgång, men din motor verkar ju va helt rudis. Jag hade nog testat att byta kamaxelgivaren, vevaxelgivaren och styrbox. Det är troligen någon av dessa som jävlas. |
|
|
Kamaxelgivare, vevaxelgivare eller styrbox? Är det några av dessa som enbart påverkar ena cylinderbanken? //Lazze |
|
|
De var inte Lambdasonderna, de verka funka, som det är nu går den bättre när den är kall, för att sedan återgå till uselt... Felkod tycker Lambdasonder, annars inga andra fel?? //Lazze |
|
|
Hej, skall återkoppla detta... Det var två olika fel, det ena var att insugsmembranet gått vilket i sig orsakade att ventilkåpspackningarna gick, vilket orsakade olja i stiftbrunnarna, med oren gång som följd, speciellt vid kallstart, oftast började den gå rent efter ett tag. Det andra var att DME-boxen gick sönder på något sätt vilket gjorde att bilen gick ännu sämre, speciellt i kombination med det första felet...den gick i princip på ena (vänstra) banken. Mycket vart bytt, men nu går den igen :-) //Lazze |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.