AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.182

Misständningar E34, samtidigt dör varvräknaren. Ett par frågor.

Da
4
David V
520i 1994
Hej!

Min 520i -94 börjar ibland misstända, först sporadiskt för att succesivt öka i frekvens. Till slut blir den nästan okörbar. Håller jag liv i den (växla ner + lätt på gasen vid landsväg och inte koppla ur) så lagar den till slut sig själv och misständningarna försvinner gradvis. Detta tar ungefär en halvtimme från att den börjat missa till att det är helt borta. Värst är det ungefär mitt i tidsperioden.

När den går som sämst, om jag då ger fullgas så dör motorn helt och samtidigt faller varvräknaren kraftigt. Stänger jag av motorn i detta läge är den nästan omöjlig att få igång, den tänder men bara sporadiskt.

Jag har mätt kam- och vevaxelgivarna som båda visar enligt spec (ca 12 ohm då det sitter Siemens MS40.1 styrsystem på). Även kollat signalen på dem med oscilloskop som då var en finfin sinusformad våg med ca 5 V peak to peak. Mätningen gjordes dock ett av tillfällena då bilen faktiskt gick riktigt bra.

Vilken signal lyssnar varvräknaren på? Antar att det är vevaxelgivaren.

Går det att blinka ut felkoder även med MS40? Jag hittar ingen checkengine-lampa inritat i elschemat så jag kunde inte koppla en som man tydligen kan på Motronic. Går det även på MS40, nån som vet?
Jag fick hjälp av [b]944_Driver[/b] i går att koppla in felkodsverktyg men vi fick ingen kontakt med styrenheten tråkigt nog, tack ändå Magnus!

Nån som känner igen symptomen?

/David

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det skulle vara kul om någon kan förklara hur vev- och kamaxelgivarna med Siemens MS40 funkar? Jag trodde hall först men får inte riktigt ihop det... det verkar ju finnas signal på två stift och signaljord på ett?? Någon skum form av balanserad VR-givare av lågohmig typ?

Någon som kan sprida lite ljus över detta mysterium till bil?

//Magnus

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ingen som har lite Siemens erfarenhet som kan sprida lite ljus?

//Magnus

Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
på min 93:a var det lösa slangar till "gummibälgen"mellan LMM och insuget
som gjorde den omöjlig att köra med LMM inkoppplad

testa med koppla loss LMM då borde den gå på "nödprogram"

och kolla slangar och gummibälegn om den har sprickor och drar tjuvluft

Da
4
David V
520i 1994
Hej,

Urkopplad LMM ger ingen betydlig skillnad. Den går lite sämre på tomgång utan den. Luftbälgen ser fin ut. Vi blåste med tryckluft på LMM och mätte signalen som då rör sig, så den verkar hel. Lufttempgivaren ligger på rimliga värden, även vattentempgivaren. Spjällägesgivaren ger också bra signal. Urkoppling av LMM då den är "omöjlig" att starta ger ingen skillnad.

Jag är rätt övertygad om tändningsfel, särskilt som varvräknaren faller i takt med stora kraftbortfall.
Kvarstår väl egentligen bara vev- och kamaxelgivaren som det då kan vara. Och förmodligen är det vevaxelgivaren som ger varvräknarens signal gissar jag, bara att byta den egentligen. Frågan är vad den använder kamgivaren till? Bara synka i vilken takt den ska tända eller mer? Och gör den det kontinuerligt eller är den så smart att den klarar sig utan den när den väl hittat rätt?

Julhelgen har gett mig ett par tillfällen att njuta av felsökning. Den brukar gå att starta när den är helt iskall, men inte igår. Efter mycket nötning på startmotorn och startkablar så bogserade vi igång den och när den väl får lite mer varv typ 1500 rpm, så går den igång och stinker då bränsle. Så bensin får den nog så det räcker. Gnista på rätt ställe är det som verkar saknas.

/David
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Har du kollat vad det är för syndapris på en ny vevaxelgivare? Den känns ju rätt misstänkt, speciellt som den inte gilla att vi mätte med oscilloskåpet på dess ena signal...

//Magnus

Da
4
David V
520i 1994
542 kr och 28 öre plus frakt, inte så farligt! Men inte hos BMW då såklart, hos dem gick den på knappt 1100.

Det får bli en sån!

/David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.