|
|
|
|---|---|
|
Hej -21C bilen parkerad ute. Startade bilen som vanligt. Efter några km på motorväg så började den svara ryckigt på gas. Nästan kvävde sig. Men bara nästan. Gick hackigt som om den inte gick på alla cylindrar. Vid jämn gas skötte den sig ok. Strax därefter tänds den gula varningslampan (avgaser?). Jag kör därefter av på första avfart och parkerar på en mack. Tyckte det rök mer vit rök från avgaserna än vanligt... men det var ss mkt kallt. (Köpte en flaska svart injektor cleaner hällde i och körde någon minut på tomgång) Startade om vid flera tillfällen men den gula lampan slocknade inte. Kanske gick bilen något bättre. Hursom jag lämnade den på macken. Får kolla vidare i kväll. Vad är det för fel på min bil? Vågar jag köra hem med den (ca 15km) Kan jag på något sätt felsöka själv? Är det kylan eller är det bara en slump? Mkt tacksam för klocka svar. MVh/J Credit aucune limite! | |
| hej. jag tror att du har problem med vevhusventilation? det finns en massa inlägg om detta mvh alex | |
|
Hej Tack för tipset om vevhusventproblematiken. Jag trodde inte det var fallet eftersom jag inte såg något oljegrisande i motorrummet. Hursom Jag linkade hem från macken och har i dag börjat kolla på "problemet". Efter tipset om VV-problemet så kollade jag först under oljepåfyllningslocket och det satt gul och fastfrusen...!!!!! gegga. Pillade bort denna och all annan fastfrusen gegga jag kom åt genom påfyllningshålet. Damsög sedan bort isbitarna. Hittade lite gegga på oljestickan som jag torkade bort. Lossade oljepåfyllningslocket och startade därefter. Inga problem att starta. Lät den gå på tomgång i 5 min utan något anmärkningsvärt mer än v8/fiskebåtsavgasljud och en del rök från avgaserna. När väl varm så gasade jag på 2000rpm i någon minut utan problem...varvade sedan med tomgång i 45 min. Torkade av stickan flera ggr och kondensen som blev under påfyllningslocket till oljan (locket var hela tiden ospännt på plats när motorn var i gång) Hursom motorn går bra utom på tomgång då den är lite orolig. V8/fiskebåtsljudet kvarstår vid tomgång så något är fel. Den verkar inte ha skjutit några packningar vad jag kan begripa (inget oljekladd vad jag kunde se någonstans.) Kan jag köra till verkstaden med oljelocket "lossat" eller ställer jag till mer skada då? Bogsering (Till verkstaden är det ca 30km). Tacksam om jag kan få förslag på vad jag bäst gör. Tack på förhand. Credit aucune limite! |
|
|
hej.Jag vet inte vad jag ska säga men det skulle vara bra om du sätter din bilen i garaget och lämna den en halv time på tumgång för att tina upp .så kanske bli bättre .jag har satt en skiva framför kylaren hälla vägen när ,för att när är kallt ute och med fartvinden när du kör det blåser in imotor rummet och det fruser vevhusventilation här på autopower.det finns en del räda för att motor blir för varmt men det är inte nån fara .jag har haft mitt i 3 år och har funkat jätte bra .jag har kört på det viset till om med 10 grader+ det är bara inte glöma till våren att plocka bort. mvh alex |
|
|
Hej Det blev bogsering till verkstad. Vågade inte köra en meter. Speciellt efter det att jag pratat med min verkstad. Krökt vevaxel är inget jag vill testa på... om jag har riktig otur. Några tusenlappar senare har jag nu en fungerande bil igen. Blev tipsad att köra ett antal mil innan jag besöker bilprovningen. Passade även på att få fixat lite annat smått så nu har jag en riktigt bra bil.:-) Slangarna ( vv) är nu isolerade och det ska väl inte hända mig fler ggr på den bilen... mvh/J Credit aucune limite! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.