|
Sida 9 av 12
|
|
|---|---|
|
Iloper: "Ja hellre packad snö än en saltad och torr asfalt. Eller?" Det är exakt det som talar emot salt. Folk som tror att det är torr asfalt de kör på när den är saltad och kör som om det inte vore vinterväglag. Bara för att vägen är svart betyder det inte att det är torr asfalt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Ja smaken är som baken, men hur mycket vi diskuterar detta från och tillbaka å vars norrrland börjar och inte börjar. Så på vinter väglag så måste de finnas folk som kör dubbat annars går de inte köra odubbat. De bygger ju på att dubbarna ruggar upp ytan så de odubbade däcken har nått att fästa på. Sen att de alltid är trafik kaos så fort de kommer lite snö i södra sverige går ju alltid diskutera. Fast de är klart vi ser ju aldrig asfalt var de nån som skrev:) |
|
| Kråkan: Det är enbart på is som dubbfria däck kräver att bilar med dubbdäck ruggat upp den. | |
|
Chris87: om du kört i Norrland så hade du vetat att hårt packad snö blir nära nog ishalt när den är tillräckligt packad och körd på. Det är därför man river ytan då och då plus att fler kör med dubb norrut så att ytan ruggas. |
|
|
tackar för detta esadh :) vill ju dock inte påstå att jag är vidare påläst snarare tvärtom, försöker bara poängtera att man ska ta det mesta som skrivs i denna tråd med en nypa salt. follk baserar erfarenheter här som om det vore sanning. o nu lämnar jag diskussionen, tycker jag börjar låta lite tjatig. |
|
|
Jo, fast erfarenheter är nog mer sanning än ren teori. |
|
| nikasp: Jo visst är det så, men när snön packas så hårt bildas det is eftersom att snö är en eller flera sammanfogade iskristaller. Då återkommer man till det jag skrev i mitt förra inlägg. | |
|
Jag kör på Nokian WR 235-18 på min F10a och har inte haft några som hellst bekymmer med att ta mig fram och då har jag en ganska besvärlig backe där jag bor att tampas med varje dag. Kör ca 12 mil/dag på allt från E4an till små oplogade småvägar och visst f-n finns det tillfällen jag önskade mig mer grepp men detta överväger inte i närheten fördelarna med att åka på nordtyskdäck då snön ej ännu kommit eller försvunnit. Körde min gamla A6 på dubbade Michelin Ice någonting men bilen uppträdde allt annat än säkert på barmark i hastigheter över 100 gick då över till Nokia WR och då blev bilen körbar igen. Fortsätter våra vintrar att vara som denna kanske man kan överväga att köra dubbat igen. Men de flesta vintrar de sista 10-15 åren i södra/mellan sverige har sett helt annorlunda ut. |
|
|
Dubb=Falsk säkerhet.... Dubbfritt + Anpassad hastighet = Trygghet Sen måste det oxå tillägas att... Jag har haft kk sen -86 o kört med båda delar men föredrar odubbat för att: Nr1: Här i södra sverige (skåne) har vi barmark till största delen av vinterhalvåret som gör att dubben blir fort utslitna. Nr2: Dubb håller ett j...a liv (oljud) Nr3: Längre bromssträcka på barmark när dubben är nya. Nr4: Dubbdäck är dyrare (inte så mkt att det har någon betydelse men ändå) |
|
|
Med en skåning vid ratten: Dubb=Falsk säkerhet.... Dubbfritt + Anpassad hastighet = Trygghet Med en Stockholmare vid ratten: Dubb + Anpassad hastighet = Dubbel Trygghet |
|
|
Det där med falsk säkerhet gäller väl förstås fyrhjusdrivet också? Bara för att man tar sig fram skitbra så är det ju helt kass pga att man bromsar lika långsamt/snabbt som alla andra. Då är ju alla hjälpsystem med antisladd osv. också bara falsk trygghet. Nä, kan inte alks hålla med om det. Och sparar man in på däck så är man fel ute. Det är ju det viktigaste man har på bilen och än viktigare på vintern. |
|
|
Ja men precis, i skåne passar säkert dubbfritt ypperligt, men inte här uppe i Norrbotten, å kan man inte köra på vinterväglag så lämnar man bilen hemma och åker buss. Falsktrygghet är väl ändå å ta i... |
|
|
... ytterligare en parameter är att en del av oss i södra Sverige, och speciellt i Skåne, kör en del till Tyskland även under vintern. Blir svårt att komma dundrande med dubbdäck därnere... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag böjer min 45-åriga nacke och 27-åriga erfarenhet av vinterkörning med "enbart" 5000 mil/år på de vätsgötska gröna asfalterade ängarna. Borde inse att en 18-åring ( tiasz) från södra halland besitter ett mångt större kunnande som inte ens Stig Blomquist kommer i närheten av. Ännu en gång - med skammens rodnad - ber jag om ursäkt. Även till en skåningen esadh. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
| Bra att du inser att yngre kan tillföra gamla stofiler något...:) | |
|
Idag var det fint med dubb, +3 och regn = blöt is = kan inte bli halare. |
|
|
Ber också 1000 ggr om ursäkt för alla stav- och meningsbyggnadsfel. Min gamle "svensklerere" hade vridit sig där han nu befinner sig. Och hej på dej Mecklarn! "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
*sniff sniff*. Vad sjutton är det som luktar? ironi? :) "Dubb = falsk säkerhet", då ska man nog inte ha körkort. |
|
|
Rivieran: "Dubb=Falsk säkerhet...." Med det resonemanget så måste du väl också anse att antisladd=falsk säkerhet? Krockkuddar=falsk säkerhet? ;-) "Nr1: Här i södra Sverige (Skåne) har vi barmark till största delen av vinterhalvåret som gör att dubben blir fort utslitna." Bara för att man tar fram asfalten genom att salta! Det blir inte sommarväglag bara för att man saltar. Oftast är det ändå fläckvis is där dubben gör nytta. Dessutom går tekniken framåt även på däcksidan. Numera finns dubb med silikon under som ser till att släppa in dubben när det är varmare (typ när det är barmark) och hålla ut den när det är kallt (is/snö). Prova sådana! Det är kanonbra. "Nr2: Dubb håller ett j...a liv (oljud)" Ja, i viss mån. Men eftersom dubb är bättre när man behöver dem så måste ju familjens säkerhet komma först, eller? Och dubben är inte bara runda längre, de utvecklas och kan vara 4-, 6- eller 8-kantiga för att de ska låta mindre mot asfalt. Farsan har fyrkantiga dubb och de verkligen låter mycket mindre. "Nr3: Längre bromssträcka på barmark när dubben är nya." Jag är något skeptisk. Ta gärna fram siffror på det om det finns några. :-) "Nr4: Dubbdäck är dyrare (inte så mkt att det har någon betydelse men ändå)" Gislaved SoftFrost 3 225/55R16: 1445 kr (dubbfritt) Gislaved NordFrost 5 225/55R16: 1477 kr (dubb) Hankook H730 4S 225/55R16: 1088 kr (dubbfritt) Hankook W409 225/55R16: 1069 kr (dubb) Kumho KW17 225/55R16: 1077 kr (dubbfritt) Kumho KW17 225/55R16: 1037 kr (dubb) Nokian WR G2* 225/55R16: 1229 kr (dubbfritt) Nokian 225/55R16XL: 1048 kr (dubb) Dubbfritt billigare? Kom igen nu... ;-) Det finns många fler exempel. Den ENDA parametern som jag skulle kunna tycka är värd att ta i beaktning är om man behöver köra bil till Tyskland på vintern. Men bara om man inte kan välja att lägga den resan på höst/vår, vilket man i de allra flesta fall kan. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
karlhilding jag skiter fullständigt i vad du tycker om dubb/dubbfria däck. tyck vad du vill. jag kan inte se något inlägg där jag trackar ner på dig ang. dina "erfarenheter" det du hängde upp dig på från början var att jag kommenterade hurvida andra kunde bedömma prestanda på däck baserat på noll fakta. det jag sa hade ingenting med dubb resp dubbfritt att göra. släpp det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.