|
Sida 8 av 12
|
|
|---|---|
|
@steaman Enligt Ronny Eriksson: "hä ä en fördel me att bo här [i Norrbotten] och hä ä att man behöver jädra int köpa några trädgårdsmöbler, man sitt på sparka" (sparken alltså) 2:15 in i klippet: Länk 3:18 in angående salt på vägarna. Salt är INTE populärt norrut, med rätta. Väldigt gammalt klipp: Länk |
|
|
Fel andra klipp: Länk |
|
|
Klockrent! |
|
|
Hur blir vi av med saltet då? Vägverket och kommunerna kunde ju starta med att inta salta vissa utvalda provsträckor, och upplysa om detta med en varningsskylt "varning, här saltas det inte så här får du ta ansvar själv!" Och de som t.ex. kör in i bilar bakifrån vid ett rödljus kan få tredubblad självrisk så slipper jag sponsra reparationerna så mycket. |
|
|
Don't get me started... Hatar salt, man sänker bara fryspunkten (glashalka vid annan okänd lägre temp) och får den här helvetiska slasksörjan som gör bilar från södra delen av Sverige iskalla på marknaden i norra Sverige pga rost. Man kan se Volvo 140 och 240 i väldigt fint skick uppe i Norrbotten pga avsaknaden av vägsaltning. Här är liknande bilar rena kexen. Jag ser inget positivt med salt och har klarat mig utan när jag var mellan 18-27 år gammal uppe i Luleå. De värsta veckorna nu i vinter har det gått ca 4 liter spolarvätska i veckan (!) och då har jag det som sport att hålla ut så länge det går innan jag spolar. Kör med tricket att slå av lyktorna för att slippa strålkastarspolning ibland men snart får man fixa en 25-litersdunk i skuffen och slang genom bilen :) |
|
|
Och att man ska ta eget ansvar själv trodde jag var givet när man kör bil. Anpassa fart m.m. efter väglag är väl inget nytt? Man kan knappast komma och klaga på att det inte var saltat eller inte grusat om man drar i diket. |
|
|
Fast saltandet är ju ett sorts curlande från myndigheternas sida. Det ger ju i slutänden att folk blir så bortskämda att de tror att de ska kunna förutsätta att det är isfritt. Se bara på de avstånd de tror är ok nu under vintern. Att ta bort saltet från en del vägar är inget alternativ. Vi har t.ex. inget salt här efter vår gata som är runt 600 m lång, men när man kommer ut ur villaområdet till genomfartsleden in mot centrum så saltas det där. Jag vet att Väsby kommun hade saltfri policy ett tag - i hela kommunen utom E4 alltså. Jag vet inte hur det är där nu men det är något sånt jag tycker att man borde anamma i så fall. Jämtland saltar ju inte, mer än möjligen på något enstaka ställe. Ena brorsan bor där och han har inget ont att säga om plogade saltfria vägar. Gotland är väl saltfritt också, har jag för mig. Ingen hör talas om en massa olyckor från dessa ställen för de kör bil därefter, så varför inte trycka lite på regeringen om detta? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Det var så jäkla skönt nu i jul. Från ett evigt duttande på spolspaken så kunde jag sluta med spolarvätska vid Gävle och använde inte en enda ml spolarvätska under hela julveckan uppe i Skellefteå och Luleå. |
|
| nikasp: Nä, du fick väl bara en massa stenskott från sandning och grusning istället :) | |
|
Mig veterligen grusar eller sandar man inte de stora vägarna annat än vid särskilda extremtillfällen, kan ha fel. Jag har faktiskt aldrig tänkt på det utan det är här i Stockholm man åker på blästring pga saltsörjan som yr upp upp prickar fronten i 110. Jag tror både rost och blästring är *mycket* mindre problem där uppe. Jag noterade grus på ett enda ställe på vägen norrut och det är en kraftig backe vid Skuleberget i Kramfors. Där hade de lagt ut grus så att lastbilarna ska ta sig hela vägen upp annars var det bara ren vinterväg med packad snö/is. |
|
|
Länk Visst är det trist med saltet för bilen och miljön men ur trafiksäkerhetssynpunkt verkar det vara ganska klart att saltet är positivt. |
|
|
Yes, någon har räknat på det där. Angående friktionsdäck så är det ju också en jävla massa kompromissande som gör att man inför förbud på Hornsgatan i Stockholm och worst case hela innerstaden. Personligen vill jag inte ha salt och det fungerar bevisligen i Norrbotten. Där saltas det extremt lite, t.ex. på vägar till industrier där lastbilar (som ju i regel kör utan dubb) ska ta sig fram. Där är ju folk dessutom vana att köra på snö och is i motsats till södra Sverige. Från din länk: "Men ska vi nå våra mål för vinterväghållningen till en rimlig kostnad, både för Trafikverket och samhället, med en framkomlighet och trafiksäkerhet som alla accepterar, då klarar vi oss inte utan saltet.". |
|
|
Att man inte saltar i Norrland antar jag att det beror på att det i kallt. Då saltet funkar dåligt under -10 är det ofta meningslöst i Norrland. I mina trakter, Östergötland, upplever jag det som att man saltat mindre i år då det varit extremt kallt. Istället har man sandat mer än vanligt. Saltade min entretrapp (av sten) vid ca -5 och det var intressant att se hur effektivt saltet var. Började genast knäppa om isen (ca 1cm tjock) och efter någon timma var den borta. |
|
|
Det här gäller för Luleå. Dvs. sandning endast vid blixthalka och normalt isrivning på stora vägar. Bilarna i norr är i mycket bättre skick än i Stockholm. Bilar som rullat söderöver är mindre populära pga att de åldras mycket snabbare. Länk När plogar vi? Plogningen sätts igång när det är mellan 4-12 cm nyfallen snö, beroende på vind och temperaturförhållanden. Vid 4-5 cm snö plogas de större trafiklederna, gång- och cykelvägarna samt bussgator med hållplatser. Det kan ta upp till 5 timmar. Vid 10-12 cm snö plogas bostadsgatorna. Då öppnas inga infarter. Det tar ungefär 10 timmar innan allt är plogat. Du kan underlätta plogningen genom att inte parkera på gatan vid snöfall. När gatan blir ojämn och spårig på grund av packad snö och is görs en isrivning på de mer trafikerade vägarna. På bostadsgator utförs isrivning endast under vårvintern. När det slutat snöa och plogningen är färdig börjar vi rensningen av vägarna. Snöhögar tas bort, snö vid korsningar tas bort och normalt hyvlas alla prioriterade vägar efter kraftigt snöfall eller vid kramsnö. Fordon som avsevärt försvårar snöröjningen och är felparkerade kan komma att flyttas. Även kvarlämnade cyklar som är i vägen kommer att tas omhand. När sandar vi? Sandning sker i första hand för gång- och cykeltrafik, vid trafikljus, rondeller, backar och kurvor då vägbanorna är isiga. Bostadsgator sandas endast vid extrem halka. Vid blixthalka (underkylt regn) då allting sandas är åtgärdstiden ca 12 tim. |
|
|
hur mycket kostar saltet utslaget per bil? Jag ser ju hellre en statlig subventionering av dubbdäck mot att de ger fasen i att hälla ut salt (men på europavägar med 110-120km/h kanske saltet har ett existensberättigande). Det är det ständiga daltandet i tätbebyggda områden jag vill bli av med. |
|
|
läste trafikverkets info. Varför skulle vi vilja ha en snöfri väg på vintern? Packad snö är ju det bästa vinterväglaget på vägar med lägre hastigheter. Trafikverket förutsätter ju också i deras argumentation att bilisterna inte kan ändra sitt beteende. Det kanske de inte kan heller hehe. :) |
|
|
Ja hellre packad snö än en saltad och torr asfalt. Eller? |
|
| karlhilding tycker du själv det är ett så avancerat område? du måste vara nån sorts expert inom området? vad tror du en däckutvecklare hade sagt ang alla dessa oseriösa kommentarer? | |
|
tiasz: Det bästa är att bara strunta i sånt. Det kommer alltid att finnas de som inte vill/kan förstå att man kan ha erfarenheter trots att man är ung. Uttryck dina åsikter och erfarenheter och stå för dem - det räcker långt. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
iloper: Ja. Du var nog ironisk men inte jag. När vädret ligger runt några minusgrader och väglaget är "hanterbart vinterväglag" dvs ej blankis har saltet inget att göra på vägen. Visst, en stund smälter snön och sen blir det skridskois, betydligt värre än innan. Detta eftersom det inte hinner rinna undan innan det fryser igen. Om man inte vräker ut mer salt kontinuerligt! Detta har jag märkt flera gånger nu i vinter. Har tom sett att de hält ut salt medans det småsnöar och prognosen säger fortsatt nederbörd. Bra garanti för att det inte ska hinna torka upp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.