AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
41.471

Till er som inte har dubb denna vintern

Sida 7 av 12
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Kompisen kör bärgare på Söderslätt/Österlen och han säger att de som hamnar längst ut i skiten är Quattro ägare som tror de är odödliga :)
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
mats_epost: klockren kommentar:

"Hur kan man störa sig på folk som använder dubb??? Eftersom de kan hålla något högre hastighet och har något kortare bromssträckor än de som sladdar omkring med friktionsdäck? ;-)"

Jag har också grymt svårt för den där kommentaren som hela tiden kommer upp i dubb/friktionsdiskussioner. De hävdar ofta att bilister med dubb kör såpass mycket fortare så att det är helt livsfarliga och "accident waiting to happen". Tillåt mig att småle.

Pa
33
Parakos
Audi A6 Avant -17
VW Polo -16
Kör Nokian Hakka (R tror jag det är) och fick till ett bredställ igenom en rondell i ca 20 km/h i morse. Då petade jag knappt på gasen... Har märkt på senaste tiden att antispinnen blinkar lite väl ofta och min gissning är att det inte är många dubbar kvar i mina sulor :(. Så nästa sessong blir det nog till att blotta lädret i plånboken...
Pa
33
Parakos
Audi A6 Avant -17
VW Polo -16
Ok, det är inte Hakka R då det tydligen är friktionsvarianten...
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Kan bara säga att jag älskar mina dubbdäck denna vintern eftersom det varit/är mycket ishalka här i Skåne.... gripper tag på ett helt annat sätt än dom däck som jag har haft utan dubbar.

//Kristoffer
marin849: håller med till 100. sen allt detta bladdrande om follk som anser sig kunna avgöra hur bra ett däck är när de bara har provkört på andras lånebilar eller nybilar... blir så trött på det.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Har du själv stor erfarenhet av dubb resp dubbfritt tiasz? Oberoende lånebil eller nybil.
Är du inte ute på djupt vatten nu med ett alldeles färskt körkort?

"Byta upp sig? Till vad då?"
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Som gammal Lule(å)bo extremt nära gubbåldern så tycker jag att man knappt borde få uttala sig om man bor och kör söder om Sundsvall :) Lite på skämt och mycket på allvar. Vårvintern brukar vara ganska risig då det blir blöt isbana på vissa vägar, då vill man inte ha friktionsdäck.

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Uppsala är vädligt risigt kan jag säga dig, som norrland nästan i Uppland väldigt likt.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag tycker att det någonstans vid Gävle börjar bli vinterförhållanden. I Luleå kan det dock vara vinter från oktober,november till maj och är dessutom riktig vinter *varje* år. Jag har haft två riktiga vintrar sedan 1998 när jag flyttade till Stockholm. Några år tillbaka räknade jag till 6 dagar totalt som jag hade nytta av mina friktionsdäck.

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
I stockholm i år så klarar man sig knappt med dubb, riktigt risigt.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
nikasp:
Ja, det är vid Gävle Norrland börjar. Eller rättare sagt ett par mil söder om, vid Dalälven. ;-)

Det är säkert en del som inte skulle uttala sig om varken det ena eller det andra. Men alla har rätt att ha en åsikt, hur lite personen än vet om ämnet. Sedan är det upp till läsaren att ifrågasätta, argumentera mot det eller helt enkelt i tysthet avfärda det som strunt. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Vi får helt enkelt kompromissa och sammanfatta att alla som kommer från södra delen av Sverige kör som höns och åker i diket direkt det blir halt. OK?

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Sen måste man tänka hur många som kör på vägarna också =)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Allt är ju relativt..........
Skåningar säger att allt norr om Markaryd (sö Småland för er som inte vet) är Norrland.
Men ni som inte tror att det finns vintrar i Götaland kan inte ha mer fel.
Snörikast i Sverige var / är bla Mullsjö vä Götaland, Torup i Halland.
Och hela småländska höglandet är inte att "leka med" på vintrarna. Ialla fall inte med dubbfritt.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
För att vara seriös så får man i vart fall bättre träning och vana genom att köra mycket och länge på snö och is år efter år. Sen finns det ju såklart dåliga bilister i "Nårrland" också.

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
karlhilding:
Nej, allt är inte alls relativt. Ljusets hastighet i vakuum är ett praktexempel på det. Mer kostant får man leta efter. Kartgränser är inte heller relativa. Ändras av någon myndighet ibland men är fortfarande konstanta. Norrland delas från Svealand med Dalälven söder om Gävle. Men jag känner till att folk gärna vill dra om gränserna, från tidigare bekanta i Luleå till skåningar. :-)

nikasp:
"Övning ger färdighet" är ett gammalt fungerande ordspråk. Alla borde ta efter Jämtland. ;-)

För att vara seriös så tycker jag att bilister över lag har blivit sämre. Om man tittar på hur en viss åldergrupp körde för 20 år sedan (exempelvis 35-åringar, 1990) och hur den åldersgruppen kör nu (fortfarande 35-åringar, 2010) så tycker i alla fall jag att jag märker en ganska kraftig skillnad.

Hela trafikklimatet har blivit hårdare, mer hätskt och egoistiskt ju längre tiden går. Det där med hänsyn och respekt är helt ute. Därmed också att köra efter rådande vägförhållanden. Man respekterar inte ens väglaget, och tror att saltet ska ordna i det närmaste sommarväglag. Det finns inga däck i världen som kan kompensera för detta. Trist, men så ser jag det.

(Observera att åldern bara är ett exempel för att förtydliga att det inte handlar om samma människor 20 år senare. Jag kunde lika gärna ha tagit grupperna 50-åringar eller 25-åringar som exempel.)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Det kan jag skriva upp på. Jag kör 8 mil om dagen varav 6,5 mil på E4 söder om Stockholms city. Efter 1,5 år har jag slutat bry mig om de som skiter i blinkers. Däremot får jag fortfarande puls av de som lägger sig en billängd bakom i 110 trots att alla ser att vänsterfilen är full av bilar låååååångt fram och jag själv väntar på att få köra förbi. Det är inte bara råsänkta och sönderstylade 320 från -88 med krucifix i backspegeln utan vanligt folk, men oftast män från 40 år och neråt.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
esadh:

I euklidiska rum finns det gott som saker som inte är relativa. En cirkel är inte relativt rund, den är fullkomligt rund. En linje är inte relativt rak, den är fullkomligt rak.

Men för en skåning är Norrlandsgränsen relativ beroende var i Skåne man bor.
:-)

st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om man använder Norrlänningarnas synsätt så borde dom inte få uttala sig om sommardäck eller körning på barmark eftersom man i Lapphelvetet bara ser asfalt på Julisemestern!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.