|
Sida 6 av 12
|
|
|---|---|
| De sitter 225/40 18" Nokia Hakka 5 dubb på bilen. Sladd och slir är bara förnamnet.... Någon som trodde alla dubbägare vara bara nöjda, jag tror dom inte säger nå't bara. | |
| Lifeisgood: Det är väl inte konstigt när du kör på 18" med lågprofilsdäck. Hade du använt dig av en mer fördelaktig däckdimension för vinterdäck hade du haft betydligt bättre grepp. | |
|
Sorgligt nog är det ballongdäck som gäller för vinterväglag. :-/ _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Så sant :-\ Smala ballongdäck - mjuka med en kontaktyta i form av en ellips på längden. Breda lågprofil - precis tvärtom och grepp därefter.... mvh/ Anders |
|
| av just den anledningen kan man tyvärr inte dra några större slutsatser av en sån här tråd om inte folk anger däckdimension, skick och ålder också i samband med varje omdöme. | |
|
Jag kör dubbfritt för andra säsongen nu, med blandade känslor. Min dim, är 225/55-16 . Jag köpte beg. fäljar med 2st nya nokia hakka och 2st utslitna. Jag valde då att köpa 2st dubbfria däck så nu kör jag med 2olika däckmärken på bilen. Fram sitter det nokia och bak goodyear ultra ice navi. det är en otrolig skillnad på dessa två däck märken. Nokia: stadiga på barmark, sämre på snö och is. Goodyear:Rent livsfarliga på barmark men ett bra grepp på snö och så bra det nu kan bli utan dubb på is. Med livsfarliga på barmark menar jag att jag helst inte passerar 80km/tim då bakvagnen lever ett helt eget liv. Gummit i däcken är så mjukt att man kan stå och rugga på bilen i sidled och se hur bilen gungar på däcken. Kör jag normalfort i en kurva på asfalt går antisladden in. På sommarn kör jag 245/40-18 och då ligger bilen som limmad på vägen. Men tillbaka till vintern. Jag kommer inte att köpa dubbfritt igen. Det funkar med dubbbfritt men jag måste ha mycket lägre hastighet vid rödljuset så man inte kanar ut. Jag tycker inte att den största skillnaden mellan dubbfritt/dubb är nedbromsning frän 50km till 5km/tim utan problemet är att få stopp på bilen från 5km/tim till noll. Men det här är min bil och mina däck.....en kompis kör dubbfritt michelin på sin saab och är helnöjd. Mvh Martin |
|
| dubb har man då det endast är is på vägarna men ingen snö, dubbfritt kör man när det är mindre is o istället ligger snö.. hur svårt kan det vara att fatta? ser en del dumma inlägg i den här tråden som inte stämmer. | |
| martini67: Du har gjort ett generalfel när det gäller vinterdäck. Blanda aldrig olika däckmärken och modeller. Det är problemet till att bilen bland annat blir svajig i lite högre farter. Eftersom att de olika däcken rör sig på olika sätt kan bilen få läskiga köregenskaper på barmark. Enda sättet att råda bot på det är att ha fyra likadana däck på bilen. | |
| tiasz: Jadu, ditt inlägg stämmer ju inte heller! Dubbarna används till mer än enbart is. De hjälper även till med greppet på vägar med hårdpackad snö. | |
| chris87, ja okej. stooooooor miss av mig.... ironi. väldigt stor skillnad... | |
|
Därför är det bra att ha 2 uppsättningar vinterdäck. Dubb resp dubbfritt. Så kan man byta under färden ett par ggr............ Det är väl så du menar tiasc? Mer än lovligt puckat inlägg. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
| tiasz: Du påtalade ju att du ser en del dumma inlägg och sen kommer du själv med ett. Jag gav bara ett motexempel till ditt uttalande om att dubbdäck har är till för vägar med is och ingen snö, vilket är en dum kommentar. | |
|
Inte hacka på tiasz, låt oss istället lära av hans gedigna erfarenhet! |
|
|
Nokian Hakka R 205-16 på 55profil? från 2010 på Volvo V70 II FWD suveräna däck går inte att fastna klarar 3-4dm höga snövallar. Riktigt imponerad. Med tanke på hur bra det funkar behöver man inte AWD och dubbdäck annat än av anledningen att man vill vara först. Även om jag såklart skulle välja det på en ren vinterbil. (jag gillar ju att vara först=). Continental Wintercontact 195/65 15 från 2007 på VW Passat B5 FWD inte alls lika bra som Hakka R. Svårt för snövallarna på smågator. Dock problemfritt på E18 till Karlstad medan det snöade. Gick att hålla lagstadag hastighet nästan hela tiden. Blev omkörd fyra gånger t.o.r. Pappa har Gislaved Nordfrost friktion från 2010 i dimension 225/55 16 på sin E39a och är supernöjd. Stephan |
|
| chris87, inget illa menat i mina förra inlägg. alla vet väl fördelen med dubb? givetvis förstår även jag att alla här gör men vi behöver väl inte gå in såpass i detalj.. blev bara lite sne på att några upplever att vissa däck utför mirakel jämfört med andra. | |
|
Har inte dubb, ångrar heller inte en sekund att jag har tysta bekväma fullt dugliga dubbfria vinterdäck. |
|
|
Jag har alltid kört dubbfritt. Bor i Ronneby/Blekinge och våra vintrar fram till förra året är istort sätt bara blask, lite snö och ca 5 dagar med is-väger så för mig har valet varit enkelt. Dock skall jag erkänna att när jag åker till fjällen 2 ggr/år så hade det inte varit fel med Dubb. I alla fall de sista 20 milen mot Sälen/Idre/Trysil eller vart vi nu hamnar. Var i sälen över jul och det var inga problem att köra upp. Några småsläpp i branta kurvor /Rondeller men det är ju bara till att anpassa körningen. Upplever det värre med alla som kör på DUbb och tror att de kan bete sig hus som i trafiken. |
|
|
problemet med dubbfritt är inte att de är dåliga i allmänhet utan att de år dåliga på is. Is är det farligaste underlaget då det är svårare att förutse. Det är ju rätt uppenbart om det är snö på vägen eller ej, men det är svårare att veta om det är torr/blöt asfalt eller blankis när man ser mörk asfalt. Det brukar ju vara fläckvis med is också. Detta verkar vara en situation som överaskar många ("svarthalkan)") och det är ju just i denna situation som dubbdäck är guld värda, men resterande 95% av tiden är säkert dubbfria lika bra eller kanske bättre i vissa lägen. Tystare. Samma dilemma som med 4WD, 99% av tiden är det onödigt, men guld värt då det behövs. |
|
|
Hmm ;-) Intressant kommentar av jonhul: "Upplever det värre med alla som kör på DUbb och tror att de kan bete sig hur som i trafiken" Hur kan man störa sig på folk som använder dubb??? Eftersom de kan hålla något högre hastighet och har något kortare bromssträckor än de som sladdar omkring med friktionsdäck? ;-) Men nr 1 kommer ju utan tvekan alla gasande, leende, lyckliga ägare av 4WD fordon som nu äntligen får glädje av deras tunga investering! Det här är deras tid, deras bästa och lyckligaste tid på året, utan tvekan. Exempelvis udi Quattro förarna formligen älskar att gasa förbi oss i bakhjulsdrivna BMW i vinterväglag. Man får det intrycket varje fall. ;-) |
|
|
Det blir inte mer odubbat/friktion för mig. Jag och sambon har haft odubbat på Peugeot 307 2002, BMW E91 2006 och Opel Astra 2002 men nu har vi dubb på båda bilarna igen. Tidigare har det varit helt nya testvinnare (Hakka RSi och Continental) på två av bilarna och väldigt bra, på pappret Michelin på E91. Det går inte att jämföra med dubbade - när man har nytta av det. Dvs. jag kan inte köpa det här med att de är "OK" för det mesta men rent dåliga och farliga i andra lägen som garanterat dyker upp under en normal vinter. Jag bor i Stockholm men kommer från Luleå för 12 år sedan och kör en del i Jämtland, Västerbotten och Norrbotten. Inte roligt att köra fast när man är uppe i fjällvärlden där mobiltäckning är tveksam och ingen annan trafik finns. I stan så är det ju dumt om man råkar ramma någon fotgängare pga att man inte får stopp i tid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.