|
Sida 5 av 12
|
|
|---|---|
|
Dubbfritt på 745-04. Tänker inte genomlida detta fler gånger. Har denn vintern ofta fått ställa flaggskeppet till rostig Skoda felicia kombis, med dubbdäck, förmån. Känns inte rätt. Nästa år blir det dubb till 7an! |
|
|
Svärfadern halkade in i en snövall igår och de var fyra som med nöd och näppe klarade av att få ut den efter en massa grävande och bogserande. Givetvis körde han sin första säsong på dubbfritt. Han har inte alls haft några incidenter med dubbdäck tidigare år. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Helt nya Nokian WRg2 idag. Helt ok grepp på snö och is och de är klassade för 240km/h. Känns bra när man åker neråt tyskland emellanåt. Kör man bara i stan och inte så långa sträckor kan dubbar fungera, men att köra med dubb 100 mil på ren asfalt är ingen höjdare i sverige heller. |
|
|
Har alltid kört på friktionsdäck utan problem. Körde till Sälen över Jul vilket fungerade perfekt. Dubbdäck, Ja på blankpolerad snö, Is annars friktionsdäck. Utav 70 mil mellan Ronneby och Sälen var det Asfalt 40 mil snömodd 25 mil och polerad snö 5 mil. Dessa 5 mil kan jag anpassa körningen. Då är det värre med alla som kör på dubb och tror att det är guds gåva till mänskligheten. Taxi Stockholm slutade med dubb för några år sedan och under de första åren minskade olyckorna. |
|
|
kör på Dunlop M3 Winter sport, friktion och det går utan problem. Många morgnar har det varit jag som körde först av alla på vägen till jobbet men inte var det problem. Har kört med samma däck fabrikat i 8 år nu. |
|
| Kör dubbfritt Conti på vår E61 och körde även dubbfritt på vår gamla E46. Inga problem alls förutom möjligen i start på isgata. Kör mycket landsväg Sthlm-Norrtälje och det funkar kanon. Bra komfort och bilen går ännu tystare än med sommardäcken faktiskt. Kan inte se att jag kommer byta till dubbat under överskådlig tid, | |
|
Intressant dock att folks erfarenheter med friktion är så otroligt olika. ;-) Allt från fullständig katastrof till att vara extremt nöjda. Med dubb verkar varje fall de flesta nöjda? Vinterdäck är så klart ännu känsligare för slitage än sommardäck, så länge som däcken är fräscha funkar det säkert med både friktion och dubb. Men att friktion kräver att man kör lite försiktigare vid vissa väglag. Jag är dock sjukt nöjd med mina Nokian Hakka 7, imponerade, det känns tryggt helt enkelt, trots V8a, tung bil och automat. Att jag är så nöjd beror väl också på att mina gamla dubbade Gislaved Nordfrost 3 jag körde med på min 530 förra året var alldeles för slitna. Skillanden blir så klart mycket stor. |
|
|
Skillnaden är nog att det inte är så många som har provat både och på samma bil... Jag har ... Och Dubbdäcken är outstanding bäst vad det det gäller vinteregenskaperna .. Sen att friktionsdäcken är nr1 längs det snöfria motorvägarna är nog ingen som tvivlar på . Mvh Henrik |
|
|
Jag är ganska övertygad om att folks åsikter kring dubbfria däck till stor del beror på vilken typ de köpt, nordiska eller centraleuropeiska. Köper man ett centraleuropeiskt friktionsdäck och förväntar sig bra vinteregenskaper har man gjort bort sig eftersom att dessa däck inte är gjorda för en riktig svensk vinter. Då blir det ganska uppenbart att folk blir missnöjda med däcken. Sen kan man fundera på hur många som kör på centraleuropeiska friktionsdäck utan att veta om det. Jag tror det är många. Däremot tycker jag se en trend att de som kör på ett nordiskt friktionsdäck överlag är mer nöjd med vinteregenskaperna, vilket inte är så konstigt i o m att de motsvarar dubbdäcken på det mesta bortsett från is, där de är något sämre. |
|
| Det är ju is som är det läskiga , inte lite packad snö | |
|
Läs min kommentar tidigare i tråden. Jag har prövat Dunlop Wintersport (europeiska vinterdäck) och Hakkapelitta 7 på samma bil, samma dag, samma underlag - ruskigt stor skillnad med stor fördel till Hakka 7. Har inte provat nordiska friktionsdäck, för de finns inte till nya 5-serien och blir alldeles för sladdriga till en så här stor och tung bil. Mitt råd lyder fortfarande - dubb om du har för avsikt att köra säkert på snö och isigt väglag. |
|
| Kör på Goodyear UG ice + och är mycket nöjd , har inte kört fast en enda gång och de känns stabila med bra grepp. | |
|
Rennwagen: Det är ju inte konstigt att det är stor skillnad mellan Dunlop Wintersport och Hakkapeliitta 7. De är ju tänkta för två helt olika väglag, så det är ju inte konstigt att Hakkapeliitta 7 är bättre vid rent vinterväglag än Dunlop Wintersport. Förövrigt erbjuder BMW vinterhjul med nordiska friktionsdäck (Nokian Hakkapeliitta R) till nya 5-serien, så att det inte skulle finnas stämmer ju inget vidare. Sen om de varit så sladdriga hade BMW garanterat inte haft med dem i sina vinterhjuls paket. Min mening är fortfarande att de flesta enbart testat centraleuropeiska friktionsdäck och därav blivit missnöjda. |
|
|
Att BMW erbjuder dem är knappast en garanti för att de är bra - se bara på alla som var missnöjda med RunFlat-däcken och som bytte dem trots att de var nya. Och det var ändå sommardäck. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag lade på nya Michelin X-ICE (Nordiska odubbade) på min 530D i början på oktober, de funkade klanderfritt tills första snöstormen kom, då var de i kombinationen med en dålig vinterbil helt värdelösa. Av med friktionsdäcken och på med Nya Michelin X-ice North i samma dimension och belastning och vips så kunde man både bromsa och komma iväg från stillastående igen..... Och ska villigt erkänna att detta är min första BMW familjebil, och kontra de bla Saab 9-5 jag åkt innan så är den helt klart MYCKET sämre när det är ordentlig vinter. Mvh Henrik |
|
| Gick från dubb till dubbfritt på E61:an förra vintern och valde högt rankade Michelin X-Ice. Nu ångrar jag det. På E91:an satte jag Hakka 7 och ja, det är en markant skillnad. Efter denna 2:a säsong med dubbfritt på E61:an blir det dubbat nästa säsong. | |
| Idag var första gången denna vinter som jag hade det lite värre med fästet. Vi pratar dubbfritt i Göteborg och mkt snö på kort tid med utetemp ca -2 C. Men ingen fastkörning utan bara stärkt kunskap om vinterkörning...:). Fast lite jobbigt på oplogade gator inne i stan ska erkännas. Röstar fortfarande för dubbfritt alla dagar i veckan! | |
|
Har kört både dubbat och odubbat... Väljer dubbat alla gånger framöver, behöver komma upp för en backe hemma.... Odubbat funkar bra på sommardäcken :-) En gång BMW - alltid BMW |
|
|
Nej det gör det inte! Friktionsdäck är olämpliga på sommaren! |
|
|
steaman: Det var inte det han sa. Han sa att hans sommardäck var odubbade och att det fungerade bra, inte att han körde på friktionsdäck på sommaren. Det var alltså bara ett skämt. Hoppas jag. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.