|
Sida 4 av 12
|
|
|---|---|
|
Odubbade nokia på ena bilen och dubbade gislaved på andra. Visst är det bättre fäste när man ska iväg och kortare stopp sträcka på dubbdäcken i föret som är just nu. Dock så trivs jag bra med mina odubbade på BMW:n, Volvon får rulla med dubb. |
|
| Kör dubbfria nokian hakka R på 4wd vilket fungerat helt problemfritt i snön. Jag är imponerad. | |
|
Bor i Stockholm och har provat v-däck rätt ingående på min 525d F10. Dunlop Wintersport är bra så länge man inte åker på dåliga/snöiga vägar och helt överlägsna i regn och på torrt. Men drivgrepp i snö är urkasst. Däremot de bästa om man åker hårt och driftar mycket, bilen har bra styrkänsla och det går bra att gasa ut den på regnblött utan att dubbar flyger ut. Hakka 7or gör bilen simmigare i styrning och det blir lite dubbhjulsmalande i kupén. Dock mycket mindre än för de flesta andra bilar, den är välisolerad. Drivgreppet förbättras rejält på snö men den blir också mer understyrd genom att man får gasa hårdare för att få ut baken på halt underlag. Drifting blir mer av kasande på blött underlag, men går utmärkt på snö och is med mer fart och drivkraft än Dunlop dubbfria. Med den vinter som varit så är rådet självklart dubbade Hakka 7or. Annars får du räkna med att köra fast ofta och ha sämre säkerhet för dig och din familj... |
|
|
Rennwagen: Så som du beskriver din körning så har du spelat ut marginalen mellan dubbat och dubbfritt. Skillnaden mellan däcken är inte riktigt så stor som man tror/önskar. Lite kuriosa... Mvh H |
|
|
Ja så liten är inte skillnad som du påstår Håkan. Men visst för miljön är de ju bra med dubbfritt, men om alla skulle välja de så skulle de ju inte gå att köra med dubb fritt.. De är dubb däcken som rukar upp ytan så de dubbfria får fäste. Om ja förståt de rätt. |
|
|
Du har helt rätt Kråkan! Det måste finnas dubbdäck för att rugga upp isen för friktionsdäcken. Att tänka på är att man inte blir odödlig för att man har dubbdäck. Ökar du hastigheten så spelar du även ut marginalen. Bra är att de finns olika åsikter, och synpunkter. Hade ju varit tråkigt annars!! :-) Mvh Håkan |
|
|
Jag tar miljö-argumenten mot dubb med en väldigt stor nypa salt! * Det är redan känt att tunnelbanan i Stockholm genererar mer partiklar än dubbdäck. Ridå! * Inga undersökningar om dubbdäckens partikelutsläpp tar hänsyn till den ökade mängd sandning och saltning som krävs om alla ska köra dubbfritt. * Är den högst osäkra miljövinsten mer värd en 45st (som jag tror var siffran i Trafikverkets uppgifter) sparade liv per år? Låt folk köra på vilka däck de vill! Det blir automatiskt en bra fördelning på dubb och friktion, och folk kan använda den typ de har behov av. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Håller med dig Davve. Ska man styra folk kan man möjligen ta ut en miljöavgift på dubbdäck i miljözoner. Går säkert att samordna och debitera med infartskamerorna och/eller en dekal i rutan. Kör själv dubbfritt (Continental) och det är ingen höjdare precis. Halkigt som fasen. Skulle jag använda bilen dagligen skulle jag definitivt välja dubbat. | |
|
Det enda som funkar är 4x4, dubb och vikt denna vinter = måhända en X5, men jag skulle satsa på en pistmaskin! Vad ska hända när det blir "vinter på riktigt i Feb.??" Har provat odubbat...först året...nja funka, år 2 total kattastrof.... odugliga..... Håller mig till dubb i fortsättningen köper "bra/prisvärda "Nockian/Gislaved" dubb är det enda som funkar när blankisen lägger sig på de saltade vägarna...... OCH.....kör med innsidan ...Tänk att ALLA andra kör som "idioter".....å handla därefter..... :) |
|
|
Dubb, e34 med LSD. Framkomlighet även i djup snö.. PLogar bra :) BMWCS 06641 www.specialsvarv.se |
|
|
Har kört med dubb när jag fick mitt körkort men sen dess var det utan som gällde. Även asiatiska dubbfria 225/45R17 på E34 har jag rullat med o vist tog jag mig fram! Mycket beror på föraren - vet man hur ska man kör så går allt bra! BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
kör med nokia rsi dubbfria däck på min e39 funkar bra |
|
| Kör med Nokian Hakkapellitta 4 dubb på femman och dom har fungerat super bra denna vinter. Dom senaste dagarna har det varit en del underkylt regn här i Skåne så det har is tort sett varit is gata. Har haft grymt fäste med dom ändå. Sen att femman är en tung bil det märks, om man jämför med våran etta som jag tycker slirar betydligt mer även fast där sitter nya Gislaved nordfrost dubb på den. | |
|
Totalt värdelös framkomlighet även med Michelin X-ice dubbdäck. Lönlöst att försöka backa ut från parkeringen om det är mer en några mm packad snö/is bakom bilen. Men med en liten knuff från någon snäll granne går det lätt :) Brukar dagdrömma om en riktig diffbroms och inte den totalt värdelösa antispinnfunktionen som inte tillför något vettigt alls. Varför finns inte det? Kan det verkligen vara så mycket dyrare med diffbroms jämfört med vanlig diff? |
|
|
Bilen en E39... |
|
|
Bakaxel.se har nån form av diff för eftermontering.. DU lär inte gilla priset dock.. BMWCS 06641 www.specialsvarv.se |
|
|
Körde dubbfritt på förra bilen.. Aldrig mer.. Inte ens kunna starta i backe med framhjulsdrift och winterläge är fanimej patetiskt.. Funkar väl men vart jäääääääääääääääääävla halt mellan varven. Gummi funkar inte på is /Thread |
|
|
För att dra lite i OT-resonemanget om miljöaspekten (som ju är anledningen till förekomsten av dubbfria däck) så är det betydligt miljövänligare att strunta i att salta och istället ploga och sanda. Då slipper man saltföroreningarna och onödigt asfaltslitage, samt att folk fattar att det inte är sommarväglag. Dessutom minskar antalet tjälskott eftersom packad snö isolerar vägarna bättre mot kylan. Och framför allt får dubbfritt en naturlig död då dubben inte sliter upp några partiklar ur asfalten. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
samuel, är däcken 10år gamla eller?, låter ju som kattastrof däck iaf. jag andvänder hakka 4or på min e39 & har aldrig haft så bra grepp ! |
|
|
En bakhjulsdriven E39 med automatlåda är ju ingen optimal vinterbil oavsett vilka däck man har....jag kör på odubbade 235:or och känner mig långt ifrån trygg..det funkar bra så länge du inte behöver starta efter ett stopp eller bara kör rakt fram.Det är ju en enormt bekväm och trevlig bil på torra sommarvägar men tyvärr uppväger inte det frusen vevhusvent och usla egenskaper på hala vintervägar. Nästa gång blir det fyrhjulsdrift... Gösta |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.