|
Sida 3 av 12
|
|
|---|---|
| Kör nya Nokian dubbfria, för första och sista gången! Klart sämsta greppet jag haft med däck! Totalt värdelösa så fort det blir minsta halt på vägen....vilket det varit hittills hela vintern.... | |
| Jag kör Michelin Alpine, 225or, snorhalt men det är ju svartis på vägarna oavbrutet. Förra vintern tycker jag de funkade bra men nu önskar jag att jag hade dubbat om nu det hjälper vid svartis vägar?! | |
|
Vi har två bilar med odubbade vinterdäck och det har fungerat helt OK, även om detta faktiskt är första vintern som jag överväger dubbdäck på åtminstone ett av dem. Det gäller att köra med insidan som någon skrev tidigare, de extra marginalerna du har med ett dubbdäck försvinner direkt om du kompenserar det med att tänja på marginalerna med kortare avstånd, högre hastighet, fler omkörningar etc. Att dubbdäck skulle generellt vara bättre än ett friktionsdäck på snö pga grövre mönster beror ju till stor del på vilket dubbfritt man jämför med. Många av de nordiska friktionsfria däcken är i paritet med de dubbade på snö och slask. |
|
|
Själv håller jag med Janne "Flash" Nilsson. Länk |
|
|
Info gällande gamla dubbdäck: Länk |
|
|
Dubbat på Volvo-skåpet och dubbfritt på vinterhäcken som är en gammal E28. Är nöjd med båda då jag tar däcken för vad de är. Lika nöjsamt som alltid att läsa vissas starka åsikter! Men allvarligt, låt folk köra på vilka däck de vill. Huvudsaken är väl att man är nöjd med sitt eget val? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Davve Håller med men man får ändå lite god info mellan raderna :-) |
|
|
Och jag håller också med! :-) Man måste vara mottaglig för info och andras åsikter och synpunkter. Detta bidrar till förkovring. Mvh H |
|
| Jag instämmer också :) | |
| Kör odubbat på min e39 , funkar hur bra som helst men då bor jag, jobbar och håller mest till i närheten av stan eller större vägar. | |
|
Jag kör kontinentala dubbfria Dunlop på min F11. Bor strax söder om Gbg och här har vi vanligtvis milda vintrar med någon enstaka vecka snö. Vi har ofta några plusgrader en stor del av vintern. Dessutom kör jag till Österrike varje vinter så dubbdäck har aldrig varit något alternativ. Numera har vi ju även några gator inne i Gbg med dubbförbud. Jag har en 120d med dubbdäck och en 120d med dubbfria. Det är klart att man får bättre grepp på is med dubben. När det gäller F11:an så funkar det ganska ok trots all snö och is. Vid utfarter finns det ofta lite blankpolerad is från alla bilar som har startat där och då kan det slira lite. Annars verkar greppet bra. Bakhjulsdriften gör också att man kan få början till lite drift med bakänden som bilen sedan klarar ut själv med antisladden. Xdrive och dubbar är nog optimalt om vintrarna ska fortsätta så här. |
|
|
"Till er som inte har dubb denna vintern" Denna vinter och ca tio vintrar bakåt med dubbfritt, inga problem än så länge. mvh/ Anders |
|
|
Denna vinter och ca tio vintrar bakåt med dubbdäck, inga problem än så länge. mvh/ Steaman |
|
|
:-) Längre tillbaka var det dubb och även något år med sommardäck. Inga problem då heller.... mvh/ Anders |
|
|
Dubbdäck, i stockholm, funkar utmärkt på is sämre på asfalt. Har kört dubb på alla mina bakhjulsdrivna bilar, kommer att fortsätta med det. |
|
|
Är många spm kör dubbat som missar att läsa rubriken för tråden. :-) Men som sagt, trådar som denna berikar... Mvh H |
|
|
Ja tamifan... ha ha |
|
| jag tror jag har hängt här lite för länge :) | |
|
Har inga dubbdäck på varken X5:an eller 325d och fungerar utmärkt anledningen till det är att jag åker till eller genom tyskland i genomsnitt 4-5 ggr per månad. Men man får ju anpassa sig till väglaget, men ang framkomligheten så har jag hitills iaf inte blivit ståendes.(peppar peppar). Har höghastighetsdäck runflat 19" på X5 som jag var skeptisk till men har fungerat perfekt, fungerar lika bra i 230 blås på autobahn som i snöoväder i Sverige. Men en heldel skall nog tillskrivas bilen helt grym alla borde prova o köra en i riktigt vinter väglag grymt imponerad. Och då har jag haft A6 3.0tdi Quattro -09 och en Q7 och X5 "mosar" i uppträdande på vintern. When Batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
Hej Valde dubbfria Micellin X-ice2 225/18-45 inför denna vinter har inte ångrat mig en sekund. Tar mig fram överallt där jag tog mig fram med dubbdäck (x-ice north) Även bättre på packade vintervägar som vi nu har i Norrland (Sundsvall) Fick 30cm nysnö i söndags var riktigt kul att åka då man tog sig fram så bra. Dessutom går det riktigt härligt tyst att åka. /Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.