AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
41.463

Till er som inte har dubb denna vintern

Sida 2 av 12
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Har kontinentala dubbfria Goodyear UG7+ och de är HELT värdelösa på snö och is men ska tydligen vara bra på slask, vått och torrt som det iofs brukar vara i skåne.
Fick däcken med bilen så det är inget jag valt själv men jag är rysligt sugen på att köpa några andra.
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Nej.., sluta skyll på däcken nu...:)
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag har alltid kört dubbfritt och gör så även i år. Jag åker denna vinter på Hankook Winter Icept W310 på min 320d och det fungerar över förväntan bra. Förra vintern åkte jag 120d med Good Year Ultra Grip RFT vilket var en ren katastrof när det gäller att ta sig fram, men 1-serien är heller inte känd för bra framkomlighet på vintern. Märkligt ändå att Hankook däcken som kostar hälften av Good Year uppsättningen jag hade på 120d fungerar otroligt mycket bättre.

Oavsett känner jag inget behov av dubb alls och kommer troligen aldrig köpa det pga fruktansvärt rasslet på asfalt och slitaget på vägarna det medfar.

BMW CS #5139
ri
24
rille66
528i Touring -97
Volvo 142 -70
Volvo 144 -72
Mercedes 200 TE -90
Svärfars BMW 520i 2001
Isuzu Trooper 1991
VW Polo 1,6 -98
EU-moppe TWS
Fordson Supermajor 1962
2 st ÅTM släp
Idag är det -25 grader, och min erfarenhet är att när det är riktigt kallt då funkar alla däck! Men när man som jag bor 93 mil norr om Stockholm och kan ha svårt att få hjälp ifall de odubbade inte greppar tillräckligt bra, så finns det bara en lösning på det hela. Bra däck med dubb.
Sen har vi som bor vid kusten ett intressant fenomen som heter isvägar, man kan köra flera mil ut på havet, vägverket till o med skyltar upp dessa, och på blank is då är dubbar det enda som gäller.
En annan sak som jag lärt mig genom åren, sett de bästa däcken på driven, annars kommer du aldrig iväg o får aldrig någon fart som ska bromsas ner...

Kör försiktigt!

/Rikard
h-
23
h-wood
BMW x3 3,0d -15

kör med Good Year ultra grip och dom har fungerat fint
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
rille66: har du lika fina dubbdäck på alla bilarna, borde kosta en slant?

Dina råd om var de bästa mönstret ska sitta har diskuterats i långa trådar varje vinter. Du har antagligen startat vinterns diskussion!

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Själv har jag dubbat på ena bilen (BMW 530 e39) och odubbbat på andra (Alfa 166, Gislaved Softfrost) och tycker att det fungerar ungefär lika bra. De odubbade är stabilare när väglaget är bra och bättre komfort (tystare) och funkar ungefär lika bra som de dubbade i övrigt. De dubbade såklart bättre när man ska bromsa och det är isigt (som det i och för sig har varit ganska ofta den här vintern i alla fall i Stockhlm eftersom de envisats med att salta när det blivit lite mindre kallt..). För den körning jag gör mestadels (till o från jobbet) så kan man ju kompensera för ev isighet och ökad bromssträcka genom att planera körningen och ta ut avstånden lite. Kommer definitivt satsa på dubbfritt när det blir dags att byta ut vinterdäcken på BMW:n nästa gång.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
redpower - om jag förstår ditt argument korrekt så menar du att dubbdäck skulle innebära att de olyckor du nämner inte skulle ske? Du skriver ju "Faktum är" och eftersom du hänvisar till fakta ser jag fram emot din bevisföring.

Skall bli intressant.

----
BMW CS #6212
Har alltid kört med dubb och varit anti friktionsdäck men nu när jag köpte en ny 523:a så satt det friktionsdäck på vinterdäcken och jag måste säga att det fungerar väldigt bra! snudd på att jag nog funderar både två och tre gånger på om jag inte ska fortsätta med friktions när det är dags att byta till nya vintersulor nästa gång.

Det sitter nokian hakkapeliitta bak och michelin x-ice fram.
Har en 728ia-97. Har kört två vintar med dubbfria nokia. Jag är väldigt nöjd med dem. Tycker dem funkar bra i snö..
Gunget
Köpte nyligen en E61 525d med odubbade Dunlop Winter Sport. OHYGGLIGT dåligt grepp. Ska montera på Continental ContiIce Contact (dubb) i morgon. Min erfarenhet är att friktionsdäck funkar bra, men när det blir riktigt isigt så biter dom inte. De centraleuropeiska dubbfria däcken (vilket det oftast blir fråga om när man går upp på 17 tum) tycker jag dessutom har en tendens att frysa "till plast" när det blir riktigt kallt ute.
py
14
pytonson
520iT E39 -02
Kör med Nokian Hakka i Stockholm och det har funkat bra. Det har ju varit riktigt halt och då får man ju lägga ut kärran i snön så man får grepp på en gång annars har det varit risk för släpp, speciellt i lite uppförslut.
Var ner till Tyskland luciahelgen och då var det underkylt regn med blixthalka som följd i södra Sverige, men det funka bra men man fick ta det lugnt.

Bm
61
Bmw (Blatte_Med_Wax)
320D Touring -06 M-Paket
Hej,

Kör med Nokia hakkapelitta dubbfritt

225-45R17 Runt om.

Inga problem här i GBG
Aldrig kört dubbat och kommer heller aldrig att göra det, ska det vara dubbat ska det vara isdäck :)

Har prövat massa olika däck både med och utan dubb, testvinnande Conti, populära Hakka R men dessa däck är bara rent skräp, åker själv på Kumho KW22 odubbade, har aldrig haft ett bättre vinterdäck, är bilmek så jag kör många olika bilar med olika däck. Ibland kör man en bil med splitter nya Conti eller hakka, eller annat valfritt märke, och det är oftast verkligen snorhalt, man kan inte i sin vildaste fantasi tänka sig att det ska sitta splitter nya däck på bilen.

Så man märker ju klart och tydligt vilka som betalar bäst för att komma högst upp i testlistan ;)
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Dubbfritt med 11 år gamla däck, funkar kanon fortfarande =)

JW
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Berg3r:

Ja du besitter ju en jäkla erfarenhet............

"Byta upp sig? Till vad då?"
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Enligt min erfarenhet skiljer det extremt mycert mellan olika däck, jag har slitna dubbfria Nokian Wr2 på xc70 nu och de är jättebra på de flesta underlag. På audi a4: an hade vi Cooper dubbfria, helt värdelösa på blöt asfalt och snö.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Efter att ha läst Berg3r med sin mångåriga erfarenhet av vinterdäck på bilar av alla sorter kommer jag att sälja dubbdäcken och köpa dessa fantastiska däck!

Sedan kommer jag säga upp abonnemangen av AMS och TV eftersom testerna av vinterdäck är HELT felaktiga!

Nu ser jag ljuset!!!!

Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96

Alltså ni nu som prisar dubbfria däck, bor ni alla i södra Sverige eller??
Är de någon som bor i norra delen som har riktigt vinter väg lag?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Kråkan: I år, och lika så förra vintern så har det varit vinterväglag i hela landet.
Själv bor jag i Gbg och kör på 3 år gamla dubbfria Continental. Är det isigt så har du inte riktigt samma grepp som med dubbade. Läste nyligen ett test med begagnade däck. Där skiljde det inte så mkt mellan de dubbade och de dubbfria. De var näst intill likvärdiga. Störst är skillnaden mellan helt nya däck. När dubben gått 2-3 säsonger på asfalt/motorväg så blir dubben trubbiga, och får därmed nedsatt funktion. Vem byter däck vartannat år för att behålla greppet?

Mvh H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.