AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
41.467

Till er som inte har dubb denna vintern

Sida 12 av 12
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Min åsikt är att den är för lätt bak och att bakhjulsdrift inte är optimalt när man ska ploga sig fram och samtidigt försöka styra i djup snö. Jag hade bara 225/50-16 så det var inga feta sulor och den var inte sänkt men halvlåg ändå. Har 235:or på X3:an. Jag fick mothugg i "1-serie som vinterbil"-tråden och där antyds att man inte kan köra men jag är född i Luleå och fyller 40 i år så det är inte det som är felet :)

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag ser inte att bilens massa spelar någon roll. Däremot viktfördelningen mellan drivhjul/icke drivhjul.
Att man kör fast i djup snö är ju för att drivhjulen inte orkar flytta fram både sig själva och de hjul som inte driver, men som också de sjunker ner i snön, oavsett om det är fram eller bakhjulen. En BMW har alltid bra viktfördelning dvs 50/50 +- några procent. Framhjulen sjunker alltså ner llika mycket som bakhjulen = svårt för bakhjulen att knuffa fram både sig själva och framhjulen.

En del (främst mindre) framhjulsdrivna bilar har ju närmare 70% (!!!) av vikten på framhulen vilket är ett STORT minus och snudd på farligt i alla körsituationer UTOM i att hasa bilen framåt i djup snö. Bakhjulen sjunker inte ner och "bromsar" så mycket. Visst, framhjulen sjunker ner, men det är också dessa som driver.

En bil med 70% bak skulle också ta sig fram, men ha problem att styra.
Nu är det (tack och lov) så att många moderna framhjulsdrivna (främst större) bilar närmar sig 50/50 i viktfördelning, t.ex. 55/45 och skillnaden mellan FWD och RWD blir då liten när det gäller framkomlighet i djup snö, inga när det gäller att åka rakt fram men liten fördel för FWD om man skall svänga i djup snö eftersom man då kan vrida på drivhjulen och skotta undan mer snö istället för att styra med framhjulen som ett roder på en båt medan bakhjulen vill skjuta bilen rakt framåt.
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Om du har läst fysik så borde du veta att däck som både ska svänga och dra har en nackdel mot däck som bara skjuter på. Men du får självklart inte börja svänga innan bakdäcken börjar driva.

Enkla fysikaliska lagar....

Häls Niclas
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Som inte alls är direkt applicerbara när det är 2dm snö då det är annat än bara F=my*N som begränsar kraften som däcket kan överföra. :)

Men ok, jag hävdar ju att det är just i denna situation med djuip snö och i farter under 5 km/h som FWD har en fördel mot RWD. I alla andra lägen och hastigheter har en väl balanserad väl viktfördelad bakhjulsdriven bil helt överlägsna köregenskaper inklusive säkerhet.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Håller med, min bil går som loket förutom i nysnö på parkeringen, alt snöslak a 2 dm.

Dock är framhjulsdrivna bilar stabilare på vägen tycker jag, över snösträngar osv.
Inte lika oroliga som bakhjulsdrivna, men att bakhjulsdrivna är lättare att styra och allmänt hantera är självklart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.