|
Sida 11 av 12
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om ni har DSC inkopplad när ni fastnar? När väl gropen är grävd, är det för sent att koppla bort antispinn. |
|
|
Att lägga i en hög växel / starta på en högre växel med manuell låda har jag aldrig förstått. Kanske funkar med automat, som jag ser att du har? Det innebär ju annars bara att när man väl råkar överstiga tillgänglig friktionskraft spinner det loss ordentligt. Och det sliter mer på kopplingen. Måttlig gas 1100-1500 rpm, mjuk start och sedan konstant gas funkar fint, med antispinn av. Funkar ej mjuk start får man gunga lite, ev även med backen. Men det lönar sig att lägga upp en liten plan och sedan inte tveka innan man sitter där o har kört framåt/bakåt 10 ggr. :) |
|
|
Manuell och hög växel vid start på is hjälper gott. Ger betydligt bättre kontroll/regermöjlighet på hjulens vridmoment om det är riktigt halt, och då menar jag så halt att det spinner loss från tomgång. mvh/ Anders |
|
|
Captainoats har du M-sportfjädring på din bil? En låg bil på vintern är värdelöst. Så här brukar jag göra om jag fastnar. Koppla ur antispinn/antisladd och ge lite mer gas, växla mellan D och R eller 1:an och backen, till slut får däcken fäste. Va inte rädd för att gasa ordentligt, däcken spinner loss blir varma och snön smälter ner till asfalten. Har haft friktionsdäck i flera år och fastnar inte oftare än när jag hade dubbdäck. |
|
|
Nej inget sportchassi eller liknande, utan standard. Ja jag har alltid DSC inkopplad , förutom när jag vill sladda, men kanske ska koppla ur den, så slipper man det här jobbiga tuggandes med automaten när den justerar, det är bara irriterande. Vi har grus under och det är en bra bit ner känns som motorn hinner koka innan jag kommer genom =) men värt att prova absolut tack för tipset. Japp jag har automat |
|
|
Marin849: Att med manuell lägga i en 2an ger att det är svårare för hjulen att börja spinna, eftersom du har lättare för att justera kraften från motorn till hjulen med kopplingen. Om den ändå spinner lätt, testa 3an. Visst, du sliter mer på kopplingen men om du provar att göra så på grus när det är barmark så förstår du nog lite bättre hur det fungerar. Fotnot: Jag fick problem med att växla med 911an jag hade. Växelspaken tappade kontakten med lådan i 5an mitt inne i Uppsala och garaget låg i utkanten av stan så det var bara att dra igång bilen på femman vid varje trafikljus. Det gick ganska hyfsat trots allt! Det luktade lite, men vadå..? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Ett problem kanske är att jag kör 225/55/16, kanske borde köra 215 ? |
|
|
Smalare däck hjälper tyvärr inte mot att fastna på "magen". Det enda som hjälper är högre markfrigång eller plogning. Däremot är smalare däck att föredra i alla andra lägen under vintern. Jag har inte fastnat en enda gång i vinter, och jag har samma dimension som du. Min svägerska har däremot suttit fast utan att sitta på magen men det är hennes dubbfria som har varit problemet. 3 cm snö ovanpå is är tydligen nog för sådana. Hmm. *klura* Testa att sätta ett par 95x45 reglar under frontspoilern så kanske du tränger undan lite mer snö så du slipper få in den under bilen? ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Hehe =) Problemet är att vi inte har någon plogning på gården samt en smal raka ut till vägen där bli det svårt att ta sig fram. Klarar mig nästa alltid, men just nu på min parkering är det blötsnö ca 20 CM det är väldigt tungt o köra i =( |
|
|
Koppla ur DSC och ge gas, inte nödvändigtvis fullt spjäll men tryck ner gaspedalen till hälften ungefär, till slut kommer du loss ifall det inte är mer än 2dm snö. Observera att du inte ska gasa när du byter mellan D och R, låt motorn gå ner till tomgång innan men det visste du nog redan. Motorn kommer inte koka. Det är bättre att ha lite smalare däck på vintern men skillnaden mellan dessa två dimensioner är inte stor så det har ingen eller väldigt liten betydelse. |
|
|
Jadå ingen fara jag ska inte misshandla lådan =) Ja precis men jag föredrar 225 då jag kör 90 & motorväg så är det skönare med lite bredd. Men det straffar sig i framkomligheten o låga hastigheter som sagt. |
|
| jo jag förstår ju helt klart resonemanget med att starta på tvåan, helt logiskt. Jag har bara inte sett behovet, tycker kopplingen är tillräckligt lättdoserad ändå. | |
|
Inatt hade det frusit på, skön, men kopplade ur antispinnen och det gick lättare faktiskt, kom ut utan problem. Kanon =) |
|
|
marin849: Jag tror att det är betydligt lättare att förstå när man har provat, faktiskt. I min ungdom, när farsan lärde mig detta, var jag också lite skeptisk men efter jag hade provat en gång fattade jag hur mycket som skiljde mot att dosera på ettan. Och det var ändå på gamla Volvo med B20 på runt 85 hästar. Tänk dig då en 6a med mer än dubbla kraften. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
jag har provat. Det finns en vägsträcka bakom jobbet som är bra testplats. Hade datorn med så jag kunde se hastigheten på varje hjul och provade olika startstrategier, med utan antispinn, med olika lufttryck i däck osv. Bakgrunden var att ena bakhjulet alltid spinner loss före det andra (blev tvungen att byta ett däck) så jag ville samla lite fakta. Men som sagt, jag ser inte behovet, det går bra att göra en mjuk start på ettan också. Men visst, jag accelererar ju inte på ettan när jag släppt upp kopplingen, då växlar jag till tvåan. Detta var på plan mark antingen på polerad blankis eller normal snö. Sitter jag i djup snö däremot fortsätter jag på ettan efter att ha släppt upp kopplingen, för att inte tappa fart och för att det är lättare att dosera ett konstant lätt slir (det ger max drivkraft) med hjulen än vad det är på tvåan (liten varvtalsändring=stor hjulvarvtalsändring). Har bytt koppling för inte så länge sen, kanske underlättar? Extremt lätt att precisonsdosera i en backe eller om man ska över en tröskeln in i ett garage t.ex. |
|
|
Jag kör X3 den här vintern men hade en E91 (320i) förra vintern. Den bilen var helt hopplös som vinterbil, sämsta jag haft genom tiderna. Jag fick tjorva som fan en gång på vår helt plana parkering en gång pga att det snöat upp till trösklarna under natten. Fick iofs hjälpa två grannar också att komma loss. Hade dock inte varit problem med min gamla Peugeot 307 eller annan random framhjulsdriven. Nu vet jag att man kommer iväg i vilket före som helst så man blir bara glad ju mer snö det är :) |
|
|
Låter nice, jag har själv funderat på en bättre vinterbmw med 4 hjulsdrift men är för kär i min E39 så jag vet inte vad jag ska göra :( OT, vad betyder LCI ? |
|
|
LCI = facelift (min bil är tillverkad i april 2007 och har bl.a. lackade stötfångare). Enligt wiki: "Life Cycle Impulse. Its an update during a model year." |
|
| =) Då vet jag, tackar | |
|
nikasp: Kan det vara för att 3-serien kanske är för lätt? Din kanske var sänkt också? Sambon med sin original Ford Focus har har suttit fast men jag har inte haft några problem med min standardhöga 523 i liknande väglag. Sedan har det mycket med däckbredden att göra också. Sätt lika breda däck (225or) på de bilar ni jämför med så ska ni se att det inte är så enkelt längre. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.