|
Sida 10 av 12
|
|
|---|---|
|
Jag kan mycket väl tänka mig att bromssträckan är längre på asfalt med dubbdäck. Jag har bra grepp på vinterväglag men på torr asfalt i plusgrader är det vingligt med vinterdäcken och gasar man på lite i en kurva spinner det loss. Det gör det INTE med sommardäcken. Detta har garanterat inte bara med dubben att göra utan för att ett vinterdäck (dubbat som odubbat) är betydligt mjukare än ett sommardäck, särskilt i plusgrader. |
|
|
Jo - velade hit och dit om jag skulle ha dubb eller inte. Valde till slut odubbat (nokian)- och jag ångrar mig. Har alltid kört dubbat och nu halkas det värre än nånsin... Stockholmsvintrar brukar ju mest vara gröna. Så därför valde jag odubbat. Tyst och skönt men halt. Kör försiktigt kan jag säga.... |
|
|
marin849: Fast jämförelsen var ju inte mellan sommar-vinter, han skrev ju att bromssträckan var längre med dubb än med dubbfritt. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
tiasz: Detta skrev du: "dubb har man då det endast är is på vägarna men ingen snö, dubbfritt kör man när det är mindre is o istället ligger snö.. hur svårt kan det vara att fatta? ser en del dumma inlägg i den här tråden som inte stämmer." På tal om dumma inlägg, varför kasta sten i glashus? Nu är det tidig lunch! "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
| Ja de var ju inte riktigt korrekt. | |
|
Håller med. Det är u inte direkt så att man snabbt och enkelt kastbyter hjul runt om beroende på dagens väder. Jag har dubb för att ha bästa möjliga grepp på vintern. Jag tycker som karlhilding att erfarenhet är värt mycket, men så tyckte jag inte när jag var runt 20. Då visste man allt och var komplett som människa :P |
|
|
karlhilding andra gången du hackar på det inlägget. kan jag räkna med en tredje? :) nikasp: du tror att jag menade ordagrant att man ska byta hjul var o varannan dag under vinterhalvåret? haha nu får du fan ge dig. jag må vara otydlig o svår att förstå sig på men här går fan gränsen :D |
|
|
Jag vet inte vad du menade men du skrev ju hur det ligger till med dubbfritt och dubb. Själv kör jag med dubb hela vintersäsongen pga att man halkar runt mindre och det är säkrare. Sen finns det sånt som väger mindre tungt för mig som ekonomi och vägljud. Det är grundat på hyfsat mycket körning sen 1989 varav ungefär hälften i Norbotten och hälften i Stockholm. Du har andra erfarenheter. |
|
|
tiasz: Svarens utformning kan det bero på din attityd som speglar en stor portion av "jag vet bäst" vilket många med mycket lång erfarenhet har svårt för. |
|
|
esadh: Hehe ja det har du rätt i. Har upptäckt att mina inlägg ibland bara tar hänsyn till 43-78% av de sista 3 inläggen i en tråd då jag skriver säkert 90% av mina inlägg direkt i mobilen, ibland lite väl ivrigt. Ska försöka läsa lite mer innan jag svarar. :) Men dock, tycker dubbdäcken jag har nu är (mycket) halare än de dubbfria vinterdäck jag hade förut, på asfalt alltså. Rätt stor skillnad faktiskt till dubbdäckens nackdel. Men de är väldigt mycket bättre på vinterväglad. Tyvärr är nog jämförelesen irrelevant då det var olika bilar och olika klass på däck billiga-dyra. |
|
| Idag var det 6,5+ i Skåne och nästan all snö är väck. Körbanorna är torra och fina. ÄNTLIGEN känns mina central europeiska GY UG däck helrätt. Nu saknar jag inte dubbdäcken förrän nästa snökaos, som dessvärre tenderar komma när man väl tror våren har kommit... | |
|
nikasp. jo jag uttryckte mig lite drastiskt där i mitt första inlägg o det har jag ju redan bett om ursäkt för. steaman: ok där ser man. synd att det tolkas så isf. |
|
|
Marin849: Jag tycker det är mer 41-83% faktiskt... ;-) Kristoffer_L: Eller t.ex på torsdag när det blir minusgrader igen och den blöta asfalten täcks av slät och fin is? Länk ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag har ett problem som jag inte vet om det är pga bakhjulsdriften allmänt eller däcken. Jag har dubbade Nokian Hakka 4, med fyrkantsdubb, helt ok ca en säsong gamla. Mycket mönster kvar osv. Jag kör ofta fast på parkeringen hemma, där det är oplogat, även om det är nån eller 2 dm lössnö så fastnar jag direkt. Baken bara sjunker ner och sen står den och spinner. Vet inte om det hjälper att köpa nya däck ? eftersom den sjunker ner så antar jag att det inte har något med däcken att göra, ser grannen glida med sin V70 över parkeringen som inget hänt medans jag kör fast ofta ! |
|
|
Vrider om framhjulen innan du fått rull på bilen? För mycket gas och litar på antispinn? mvh/ Anders |
|
|
captainoats: Lika här, fastnar pinsamt lätt. BMW är en kass vinterbil enligt mig. |
|
|
Captainoats: Har också tänkt på det du nämner, men bara då det är minst ca 2 dm. Denna bild säger en del om varför problemet uppstår: Länk Hela underredet fungerar som snöplog, och gör man misstaget att stanna och försöka komma iväg igen eller om man styr väldigt kraftigt så att man antingen bara kasar och måste stanna eller stannar ändå med framhjulen på tvären, då gräver bakhjulen ner sig och sen ligger bilen där på underredet. Efter att ha klarat 90-graders böjen körde jag rakt fram några meter extra för att ha lite utrymme att ta sats på ifall jag fick problem med 90-graders böjen in till garaget. :) Det var tydligt att där framhjulen åkt var det fortfarande 6-8 cm kvar ner till marken, så det är väl det utrymmet man gräver bort för att få bakhjulen att nästan hänga i luften. Gäller att hålla jämn fin gas och få upp lite manöverfart innan man bestämmer färdriktningen. Inte mycket markfrigång, blir inte bättre med M-paket! Nästa gång ska jag försöka ha datorn med mig och tvinga nivåregleringen att pumpa upp sig ordentligt. :) |
|
|
Lägg till faktorer som högt lufttryck, lågprofil, runflat och det blir än värre. Hmm, de gånger jag kört fast (med framhjulsdrift) kan räknas på två fingrar. Måste haft tur... :-) mvh/ Anders |
|
| Hur skiljer sig markfrigången mellan grannens V70 och din bil? | |
|
Skönt att inte bara är jag =) Nej jag vrider inte om innan, och i vissa fall måste jag det annars kommer jag inte ut från parkeringen alls då det är tajt. Som Marin säger så är det underredet som tar i väldigt mycket o den fastnar väldigt lätt, jag brukar försöka lägga in en hög växel manuellt men det hjälper sällan. Jag är lite trött på att behöva oroa mig för att köra fast på parkeringen var och varannan dag nu i vinter. Vet inte vad jag ska göra =( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.