AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
41.466

Till er som inte har dubb denna vintern

Sida 1 av 12
Jag velade ju själv som sjutton inför denna vintern om jag skulle satsa på dubb eller inte, blev till slut dubb.

Undrar hur ni klarar er som inte har dubb denna tuffa vintern? Inga problem eller skulle ni ångra er om ni kunde?

Speciellt nyfiken på av erfarenheter från E39 förare.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Förvånansvärt bra skulle jag säga. Nokian Hakka R på vår E39.

Mvh Martin
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har kört med dubb så jag kan inte erbjuda något bra svar men jag känner att jag verkligen skulle ha problem om jag hade dubbfritt, ibland är det så att mina hakka dubb inte ens funkar och då är dom bra
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Inte åkt av än iaf. Kör på riktiga skitdäck på skåpet och välmönstrade budget-Hankook (Icebear?) på sedanen. Antisladd är lysande på bägge bilarna, vilket antagligen är rätt förlåtande för pissdäck :)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Köpte för 3 år sedan nya ContiVikingContact 3. Är supernöjd med dessa och har inte ångrat en sekund att jag köpte friktionsdäck. (Bor i Gbg)

Mvh Håkan
Bor också i Gbg och lite på tvären har det nog gått de sista veckorna, hade gärna haft dubbat nu till julen när jag ska resa till östergötland!!
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Under det gångna året bytte vi ut E61:an med dubbdäck mot en F10 med friktionsdäck (Hakka).

I lördags fastnade min fru två gånger, vid det första tillfället så behövde hon bogserhjälp för att komma loss. Hon återvände hem och bytte till Jeep med dubbdäck (Hakka) sedan gick det bra. Snömängden skiljer inte från förra året och bilarna är likvärdiga så orsaken är troligen däcken.

Jag tror att i moddigt väglag är friktionsdäcken med sin täta saipning inte lika effektiva som dubbdäcken med sitt öppnare mönster.
steaman: "Hon återvände hem och bytte till Jeep med dubbdäck (Hakka) sedan gick det bra." ;-)
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Inga skandaler eller avåkningar för min del trots tyska vinterdäck på båda bilarna.
Kör man med insidan så går det rätt bra ändå.
Jag kommer trots detta köpa dubb eller i varje fall nordiska vinterdäck när det är dags nästa gång, om dom nu inte förbjuder dubb tills dess.

// Mvh Andreas

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Min svägerska har en 525 Touring (E61) och blev stående för att det var is under däcken på den oplogade vägen och hon kom inte upp på snön. Hade inte hänt med dubb.
Jag tipsade om att lägga i D och knuffa på och skickade dnär här länken. :-) Länk

steaman:
Det är nog så. Jag har läst att dubbdäcken ska tränga undan snön bättre medan dubbfritt får snön inpackad i spåren.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Colafant
Dubbfria Nokian, inga som helst problem!
Kör dubbfria AGI Soft Sarek, inga problem, har kommit fram överallt än så länge trots att jag varit ute o kört i djuuup snö...Bilen i fråga är en helt vanlig framhjulsdriven kombi.
je
37
jeje88
Bmw 520D F10 M paket Alpinvit!
Bor i Stockholm och kör en F10 utan dubb.

Måste säga att det är ett H-lvette! Inte för att bilen halkar i kurvor och så utan för att den fastnar lite här och var där det inte är skottat.
Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iM Touring -96 Petrol Mica
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
Ca 6 år gamla falken dubbfria med bra med mönster, har fungerat
förvånansvärt bra denna vinter i Gävle.
Kan bli halt vid rödljus och rondeller, men tanken är att köra på 17"
fälgar då blir det nog dubbade hakkapeliittor :)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Dubbfritt men har klarat mig väl ändå, blir förmodligen dubb på X3an nästa gång ändå för att vara så säker man kan. Kör en del i situationer där det kan motiveras så...

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Dubbfritt i Gbg -inga problem. Kräver lite planering vid stopp/parkering ibland men tuggar på bra under 99% av körningen.
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Hej.

Fick med splitter nya dubbfria vinterdäck, när ja köpte 530, körde en resa till Kiruna, sen snörde ja däcken åt helvete.. De sämsta skit ja nånsin kört med fy fan....

Så ja kör bara dubbat. De är de enda som funkar här uppe enligt mig i alla fall..
MR
8
MRDART
530da touring 2000
Bor i skåne och vi har ju riktig vinter för en gångs skull...
Är egentligen dubbdäcksföre, men då jag pendlar till och från Danmark så kan jag inte ha det.
Kör Dunlop friktionsdäck funkar ganska bra, kopplar ofta ur antispinn så man får ut bakänden lite :-D
Aldrig mer dubbfritt för mig................
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Pendlar åsså till jobbet i Köpenhamn, men hade valt dubbfritt i alla fall. Har fungerat finfint hittills, trots en rejäl vinter även här i Skåne.

Man kan ju faktiskt köra med *insidan* och inte bara skylla allt på däcken...

----
BMW CS #6212
Narvselius:
Man kan ju faktiskt köra med *insidan* och inte bara skylla allt på däcken...

Köra med insidan,????????? Du kanske är bäst när du måste bromsa, när älgen,puckot bakom ratten, 18 åringen som kommer på bredställ etc....

Faktum är att när olyckan dyker upp så säger det PANG så kommer du fundera vad hände......
Tänk på det...............och fundera på att skylla på däcken..........

Fungera fin fint.......Jösses................
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.