|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt genomföra detta med att plocka bort spjällen, men har lite funderingar. Hoppas på att få lite hjälp. Har läst att det finns 2olika insug och på ena finns det inga spjäll. Kan man se detta utan att demontera insuget? När man tagit bort spjällen så måste man täta hållen med en skruv och mutter då? eller vilket är bäst? ska det vara rostfria? Ska jag anävnda nån tätningsmedel? Ska jag tänka på nåt annat som jag glömt? Med vad ska man rengöra insuget från sot? Eftersom min är en 04 så borde det sitta den nya typen av oljaavskiljare till vv eller har jag fel? Och om det nu sitter den nya ska man rengöra eler byta till en ny eller det behövs inte? Kommer motorn att påverkas avv att man plockat bort dessa spjäll? Den borde ju sota mera utan dessa eller? MvH Bmw 4-ever | |
|
Falsterbo: vilka packningar menar du då? se länk Länk Vilket skruvlåsningslim använde du dig av? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag använde inga skruvar! Tog ut pluggarna som håller spjällen, de sitter med två torxskruvar. Sedan kapade jag axlarna vid sidan av första skruven (Obs! se till att de går igenom en bit då de kan röra sig c:a 5mm axielt) så att hela spjället lossnar. Satte tillbaka pluggarna med axeln i hålet och återmonterade staget som styr spjällen och även håller axlarna på plats. Sen kan du lossa staget i ena änden så att det inte rör sig. Passa på att rengöra insuget ordentligt när du ändå har loss det. Lossa även trycksensorn i bakkant och se till att hålet för den är rent. Om du inte har bytt glödstift så passa på att göra det också eftersom du måste ta bort insuget för att komma åt dem. Du kan känna efter om du har ett stag på undersidan av insuget som styr spjällen, se filmen ovan, så vet du om du har spjäll. |
|
|
Han menar packning 2,3 och eventuellt 4 skulle jag tro. Nr 17 är trycksensorn jag pratar om. Hålet som den sitter i kan klägga igen och givetvis sensorn också. Passa på att kolla att alla vakuumslangar ser ok ut och byt de som ser dåliga ut. |
|
|
Jag använde bromsrengöringsspray och en avfettning som inte skadar plast och gummi. Många trasor och en pinne eller långt skaft för att nå ända in. Skölj noga efter med varmt vatten om du använder avfettning. |
|
| falsterbo: fick du några felkoder i bilen efteråt? Eller mer förbrukning? Gasrespons? | |
|
Tack falsterbo! Beställde brickor från Länk som skall monteras in när de kommer. Bättre att ta det säkra före det osäkra ;) Men jag tycker på något sätt det borde påverka motorstyrningen. Bilen får väl mer syre än den skall ha på låga varv? |
|
| nej inte det, när jag bytte glödstift så såg jag att alla packningar va fräscha | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.