AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.625

Magerblandning e39 530i-01

Sida 1 av 2
Fr
25
Frinic
530i-01
Har fått diagnos magerblandning har bytt lamdasonder och tändstift och kollat bälgarna men det har inte hjälpt , ibland går den som den ska men sen börjar den rycka svaja på tomgången dör ibland på tomgången går inte att varva över 2000 varv. Är tacksam för alla tips jag kan få. Mvh Niclas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Mager blandning får man normalt när bränsletillförseln inte räcker till, dvs lambdasonder indikerar då att dom inte kan reglera utanför sitt reglerområde så lambdasonderna har du nog bytt i onödan.
Skulle dú få in tjuvluft så blir det motsatt indikering från lambdasonderna dvs för fet blandning som de inte kan reglera. Så även om du för en indikering från lambdasonden v´betyder inte att den är kass.
Vad har du läst av med för något ?? vilka nummer koder fick du.
Inga andra felkoder så kolla anslutningar och jordning på bränslepumpen kan var en orsak. Bränslefilter en annan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Fr
25
Frinic
530i-01
Hej Hasso! Det är en kompis på Bmw som har läst av den, det var han som testa att byta lambdasonder men eftersom det inte blev någon skildnad så satta han dit dom gamla, glömde att skriva i det förra att jag fick upp att den misständer 1,2,3,4,5 tror jag det var och efter vi bytte täntstift så har den börjat gå sämre, man blir ju inte klok på vilka stift man ska ha så jag köpte orginal, ska kolla om papprena ligger kvar i bilen då kan jag skriva allt som står på dom till dig. Mvh Niclas
Fr
25
Frinic
530i-01
Kolla vad diagnosen sa blandningsberedning bank 1, bank 2 magerblandning, tomgångsmotor kärvar, någon som blir klok å det..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bank 1 o 2 är cylinder 1-3 respektive4-6
tomgångsmotor finns på många BMW men kan inte hitta någon i reservdelslistan just nu till M54, men det händer att dessa behöver göras rena.
Sedan finns det ju tankavluftningsventiler mm som kan ställa till det.
Är inte lätt att peka rakt på, Luftmassemätaren är också en felkälla som inte ger någon egen felkod om den är dålig enbart om den kopplas ur eller glappkontakt.

Men du får nog söka i bränsletillförseln för att hitta felet och se till att ha MINST 20 liter i tanken.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Fr
25
Frinic
530i-01
Ok ska kolla lite ihelgen..
Fr
25
Frinic
530i-01
Ingen som har några andra tips? är tacksam för allt jag kan få
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det är elektrisk gasspjäll på M54 så tomgångsmotor behövs inte och finns inte.

Jag skulle mäta bränsletryck och kolla pumpens kapacitet till att börja med.

//Magnus

Fr
25
Frinic
530i-01
Hej igen någon som har en lmm som passar min bil som jag kan få prova, kan ev vara den som är slut har ingen lust att köpa en innan jag vet om det är den eller inte kostar ca 408 dollar på en sida som jag fick tips om.. Mvh Niclas
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
kolla avgassystemet!!

är det tätt?? ett litet hål gör att det sugs in luft där
och mätningen som sker i röret längst bak indikerar högt lambda värde
dvs mager blandning fast den egentligen är Ok

Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
aaarrrgh

missade att du hade taskig tomgång

har du kolat gummibälgen mellan lmm och insug?

kollat att allat vaccumslangar sitter fast?

på mitt sladdbarn var det samma symtom och den hade sprucken gummibälg och lösa vaccum slangar
Fr
25
Frinic
530i-01
Hej har kollat dom flesta slangar och bälgar dom verkar vara hela men när jag kopplar ur lmm så går den in i ett nödprogram och då går den som den ska. Mvh Niclas
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
M54 har elektriskt gasspjäll och tomgångsmotor. Tänkte rengöra min men såg efter demontering att det var ju helt onödigt.
Tomgångsmotorn är för övrigt inte bara en tomgångsmotor, den står själv för "gaspådraget" vid låga varv/låg last. Tex om man puttrar på fyran i 50km/h.
Luften som går via tomgångsmotorn har ett eget insugsrör med liten diameter som i princip bara nyttjar en insugsventil per cylinder. Detta för att få upp flödeshastigheten på luften vilket ger bättre förbränning/lägre förbrukning på tomgång och nästan" tomgång.

Mycket finurligt. Ja just ja, det är ju en BMW...
ma
7.450
marin849
Om dina problem helt och hållet försvinner när du kopplar bort LMM så har du ju en stark kandidat till komponent att byta ut.
Men om det nu är så att LMM visar för lite => sprutar in för lite bränsle=mager blandning detekteras av lambdasensor och misständning detekeras av vevaxelvarvtalsvariation och/eller tändspolarna.
Dock borde datorn upptäcka att LMM-värdet inte är rimligt i förhållande till aktuellt varvtal, gaspedalläge och ev luft/motortemp, vilket även lamdbasonden kan bekräfta. Styrdonet har ju en tabell över vad det borde vara (åtminstone insprutningstid, behöver ej vara LMM-värde), det är ju den tabellen som används om man kopplar ur LMM.
Fr
25
Frinic
530i-01
marin849 tack för ditt svar, men tycker du att jag ska testa att byta lmm eller ska jag prova något annat? jag är inte så jätte bra på bilar... Mvh Niclas
ma
7.450
marin849
Ja som sagt, om alla problem magiskt bara försvinner när du kopplar bort LMM, byt den!
ma
7.450
marin849
Gaspedalresponsen kan bli lite sämre än normalt utan LMM, alltså om du blippar med gasen/brutalt stampar ner den i golvet. Men det är normalt när man kör utan LMM och en av anledningarna till att man har en LMM.
Däremot skall motorn vara lika stark och varva fullt ut utan LMM.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Du har rätt om tomgångsmotorn, den finns tydligen på M54 också. Den måste sitta väl dold för jag missa den helt när jag bytte vevhusventilationen förra året.

//Magnus

jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Har samma felkoder på min 530-01. Hur har det gått, har du fått ordning på bilen? På min bil har man bytt ett reglerspjäll på insuget och efter det så gick bilen i två dagar utan att motorlampan tände sig. Nu lyser den igen och larmar för misständning på vissa cylindrar. Har provat att flytta tändspolar men problemet flyttar inte på sig utan fortsätter på samma cylindrar. Och det vore ju märkligt om 3-4 tändspolar eller tändstift slutade fungera samtidigt.

Har du bytt LMM ännu eller testat en annan?
mo
36
mogges
530iA Touring -01
Chevrolet Tahoe -96
Luftmassemätaren?
borde kunna påverka andel bränsle och ett känt problem på E39.

En gång BMW - alltid BMW
ma
7.450
marin849
Ja, men om blandningen är fel (pga LMM) så borde ju alla cylindrar gå lika illa. Och lambdasonderna upptäcker också att blandningen är fel vilket sätter en felkod på LMM (om det är utanför tillåten justeringsgräns, är det inom gränsen kommer ju blandningen att bli rätt tack vare lambdasensorerna), särskilt eftersom det är två cylinderbanker 1-3 och 4-6. Dvs om båda banker går fett eller magert kan datorn känna en viss säkerhet att det är LMM och inte en av de fyra lambdasensorerna som visar fel. Men det är klart om LMM är trasig på så vis att den är "glapp" på nåt sätt och ger "sporadiska signaler" borde motorn misstända lite sporadiskt. Men även det genererar felkod "orimlga värden LMM" eller nåt i den stilen. Dvs om LMM-värdet hoppar hit och dit fast gasspjällsläge och varvtal är i princip konstant.

Men det går fint att köra utan LMM i diagnossyfte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.