AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.131

-29 grader och test med täckt Kylarintag !

När frugan skulle till jobbet nu på morgonen var det -29 grader ute.
Testade att täcka för kylaren helt innanför njurarna med en gammal bilmatta i tyg jag hade liggandes.

Innanför njurarna finns en ram ( korsande ) och framför denna,dvs mellan plastkåpan för njurarnas infällning och denna ram placerades denna bilmatta i tyg.

Njurarna är sedan tidigare förtäckta.

Tempmätaren gick upp till normal och allt var ok hela vägen hon körde till jobbet, ca 25km.

Informerar om detta då vissa har haft funderingar om man kan täcka nedre delen av fronten.

Bilen ifråga är en E46 320i -01 sedan med manuell växellåda.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

När det är -29 grader så har insugsluften till motorn bra kylande effekt. På min 318 is satte jag för kylaren med en pappkartion när det var riktigt kalt, fungerade utmärkt.

E
Skall kika när frugan kommer hem ikväll hur insidan av locket ser ut?
Igår kväll så började det gula kletet att synas innanför locket igen så därav detta test idag.

Motorn var iskall på vanoskåpan när hon kom hem igår kväll och ventilkåpan var inte mycket varmare heller.

Återkommer med info hur dagens test påverkat detta med.
Just nu -25 och fallande....brrr.....
Här kommer rapporten..
Vanos kåpan samt ventilkåpan var riktigt varma ( nästan som på sommaren ).

Det gula klegget fanns kvar men väldigt lite och det försvann nästan helt på 10-20 minuter efter att bilen stått i garaget ( varm garage ).

-28 grader på hemvägen var det och bilen var normalvarm enl mätaren.

Funkar bra men frågan är vart gränsen går i kyla ( varmare ) för att man måste avlägsna mattan framför kylaren ?

Återstår att testa..
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
att täcka kylaren för fartvinden borde vara lungt när det även blir varmare, då fläkten lär suga in tillräckligt med luft när den aktiveras. det är väll också ett tecken på att det är dags att ta sluta täcka kylaren.
Tänkte att när tempen ligger runt -5 och varmare så tar jag bort mattan.
Men frågan är om det blir för varmt år motorn när det är runt -10 ?

Men ska testa, återkommer med status rapport :)

Hur det än är så hjälper det onekligen förhindra kall luft att strömma fritt in genom njurar och övriga luftintag.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
runt 0 är det inga problem med att köra med förtäckta njurar.
Måste bara tillägga en varning ang. täckta njurar.
Sätter ni för det innersta njurarna så var försiktigt med detta då luften som går till luftfiltret-insuget tas ju från det innersta njurarna. Den sitter likson en luftkanal på skyddet för kylaren!! Täpper ni där för mycket så får motorn inte den luft den behöver!
Länk kolla nr 10

MvH Bmw 4-ever
När det gäller luftintaget så sitter detta i toppen utav denna plastinstallation för njurarnas intag.

Detta påverkas inte utav en täckning av kylaren då luft strömmar fritt mot täckningen horisontellt varvid luften fritt kan strömma vidare vertikalt upp/ner fritt !!

Luftintaget påverkas således inte utav denna installation som jag tidigare skrivit om i dennatråd ( detta gäller såklart E46an ).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.