AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
722

320i coupe -92 gick varm!

so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Hejsan dum som jag var har jag inte haft någon glykol i kylaren, så fyllde på förra veckan och allting har funkat bra. Sen när jag skulle köra hem idag (4 mil) Så hade jag absolut ingen värme i bilen fast tempen visade i mitten! Jag frös nästan ihjäl 20- var det idag, så när jag kom hem så köpte jag koncentrerad glykol och ställde bilen i garage 1 timma ungefär och slängde i glykolen och vatten sen när bilen hade tinat lite.

Inget mer med det så skulle jag åka till min syrra och jag kör relativt lugnt och håller mina 80 km/h och värmen har börjat fungera men helt plötsligt börjar motorn gå varm och den han gå till tredje strecket på värme skalan 2:a sträcket = mitten så ett sträck över mitten gick den innan jag hann stanna på parkering.

Öppnade huven väntade lite tills motorn svalnat, öppnade locket till kylaren och hör hur det bubblar och rinner ut vatten, så jag stängde locket och väntade lite till!

Medans jag väntade på att det skulle svalna kännde jag på kylaren så var den iskall, och behållaren kokade :S

Så jag hällde i vatten som jag hade i bilen och mer glykol, och väntade lite sen fortsatte jag mina 13 km utan problem tills jag kom hem!

Behöver jag oroa mig? Ska jag köpa mer glykol och hälla i imorgon ? Är det farligt när det händer sånt här? Saker jag borde tänka på ?

Kan ev. tillägga att när jag åkte hem idag tittade jag i kylarbehållaren då var det is klumpar! :(
Mitt råd: Byt vattenpump för har du haft is vid pumpen så lär skovlarna var hel-kassa. Gällande glykol så skall den hällas på färdigblandad 50/50 INTE 100% glykol. Rådet här att du fyller på 50/50 glykol/vatten vid pumpbytet. Har du otur så har isen även lyckats "spränga" kylaren...Allt detta om du har tur, har man riktig otur så kan topplockspackningen/toppen/blocket ge sig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.