AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.345

orolig m3

pi
6
pinoccio_82
E36 M3 95:a
Hej.. Jocke heter jag och nybliven M3 förare som jag byte till mig med ett litet bekymmer som jag hoppas få hjälp med av er grabbar! Det är ett vanligt fel har jag hört samt jag läst en del men blir inte riktig klok på vad jag ska göra..

Bilen är en M3 e36 95.a 285 hk.

Bilens fel: När den startars upp kall går den bra på tomgång en ca 5 min max sen börjar man känna vibrationer i bilen sen går den jätte oroligt på tomgången.. typ vandrar upp o ner och låter som man har världens vassaste kammar..
Det första jag gjorde var att plocka bort luckan in till magnetventilerna till vanos och såg då att 1 st kabel på vardera ventil var kass, avskalat och låg mot ventil.. plocka ur dem bägge o lödda om dem samt bytade o-ringarna som oxå är vanligt fel.. efter byte Ohm mätte jag dem och dem ligger på 3,7 Ohm som är OK vad jag förstått??

Starta upp bilen och den gick som en dröm under varmkörningen, stanna motor och dagen efter skulle jag starta upp den igen för göra motor rengöring samt byta olja+filter och då gick den kass igen, men efter vanos jobbet varvar den ut som en m3 ska nu iaf!

Har bytat stiften så dem är det inte, rengjort LMM men hjälpte inte..

Var nere o kolla felkoder samt kolla parameter på LMM och lamda..

På lamda på tomgång stog den på 0(ska väl pendla där med???), LMM visa 16KG/G?? Och dem ser inte VILKEN lamda som är död..

Bilen har rullat 9 tusen ärliga mil, kom till sverige 1995.

Har jag otur att lamda sam LMM är kass eller vad tror ni?

Mvh jocke

pi
6
pinoccio_82
E36 M3 95:a
Uppdatering:

Har idag bytat bägge lamda och den beter sig bättre nu men inte riktig ok.. efter 1 timmes varmkörning har jag fått ner värdena till nästan godkänt..

Kanske det är så simpelt att den är igensotad?? Ringde SBP idag o kolla lite mätarställningar.. den har rullat 500 mil sedan 2006

Men det som "stör" mig att den går BRA efter nollning av boxen.. så där måste vara något tosigt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.