AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
423

M5-köp?

Tobi
Hej, jag äger idag en 530iA V8 touring -93 års modell. Denna bil drar ca 1.1 l/mil vilket familjen kan leva med. Någon gång i livet skulle jag vilja äga/köra en riktig prestandabil - en M5:a?? Ni som har erfarenheter av lite raskare BMW-bilar, hjälp mig med råd. I prisläget 100000-150000:-, vad kan jag få/bör jag välja. Jag skulle gärna vilja ha en touring i bra skick. Hur mycket dyrare är M5:an jämfört med 530:an. Är det "tokpengar" att byta osv.... Hjälp!
M5 sedan är inte så värst mycket dyrare än en 530T, men M5 Touring tillverkades i så pass några ex, att tyvärr är denna mycket dyrare än sedan. För hundra till hundrafemtiotusen kronor kan du vraka och välja mellan en M5 sedan, och jag gissar nog att du även träffar på några touring modeller i den prisklassen. Bensinförbrukningen på min M5 -91 är ca 0,95l mil landsväg, blandad ca 1.3l mil, vilket jag inte tycker att är farliga siffror för mina 325hk! Jag var OERHÖRT skeptisk till köpet av min M5, hade en 1år gammal volvo v40 t4 innan, och visst hade den sprut, sprciellt efter den var färdig trimmad. Man tänker ju 2ggr för man byter en 1 år gammal bil till en 10 år gammal, men jag måste säga att jag varit mycket lyckligare med min BMW! I ditt fall blir det absolut inga tokpengar... Sök upp en bil med lite mil, komplett servicebok, och väldans med utrustning, och du kommer att se det var värt pengarna. Med god och korrekt service går M5 motorn 40.000mil, utan problem!
Tobi
Tack, dina synpunkter gör att jag nu är ett steg närmare ett byte. Service och försäkringskostnader måste dock kollas...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.