|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har lite problem med min bmw 520. Den gick varm för någon dag sedan och dog, den tvärdog inte utan gick segare och segare för att sedan stanna helt. Sedan gick den inte alls att starta, motorn gick runt men ville inte tända. Lät den stå ett par dagar för att sedan prova igen utan framgång. Tändstiften ser fina ut, även oljelocket se bra ut. Grejen är att bilen startar om man kopplar bort luftburken. Den startar och går klockrent, inga missljud eller nånting, ryker inte mer än en gammal bil brukar göra i minusgrader. Går även bra att stänga av bilen och starta den igen. Men så fort jag monterar luftburken och försöker starta så vill den inte, håller man full gas så startar den men går inte upp över 1500 varv, och så fort man släpper gasen så dör den. Är det något galet med givare till luftmassemätaren? Spricka i toppen? Tycker att det är konstigt att detta fenomen uppkommit efter det att den gick varm. Någon som kan ha en aning om vad som är fel? | |
|
Luftburken, menar du luftfilter mm, det lilla röret lmm sitter i eller hur tänker du? Går bilen bra med detta av monterat tvivlar jag på att det är något fysiskt fel i motorn, då skulle den vara död oavsett om du monterar bort lite på insugssidan eller ej. :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Ja alltså luftburken med luftfiler. Kopplar bort slangen som går från luftburken vidare till luftmassemätaren. Då startar den och går. Känns lite dumt att byta motor i den om det inte är den som inte vill vara med och leka längre |
|
|
Startade upp bilen för någon dag sedan och den fick stå på tomgång i någon minut. Därefter började den spotta ut små små mängder olja ur avgasröret, samt röken började bli gråaktig. Jag stängde av bilen fort som f*n! Sen fick jag för mig att kolla luftslangen som går från luftburken, där var det en hel del olja(!) och is-avlagringar. Det var inte bara lite fuktat med olja, utan var rätt rikligt. Vad är fel? Toppen sprucken? Skev? Packning som farit? Kollat runt lite på bildelsbasen om motor och går att komma undan med ett par tusen, men sen antar jag att det inte är tvärbilligt att få det bytt heller :/ Känns lite dumt att byta hela motorn om det räcker med kanske toppen eller bara packning. |
|
| Inte för att jag vet hur vevhusventilationen ser ut på din bil, men det första som slår mig är att den kanske frusit för dig? | |
|
okej, då jag själv inte har någon aning låter det vettigt. Hur kollar jag detta? Tack för svar! |
|
|
Kan även tillägga att när bilen avstannade första gången så gick den varm,. Tempen gick upp från normal till rött på ett ögonblick. Vi hade även i motorvärmaren ett par dagar och fick igång bilen. Var svårstartad men när den väl startade gick den precis som normal, gick att köra och motorn gick jämt och fint, dock så gick motorn varm ganska snart och vi ställde bort bilen igen. Senat jag provade, då jag fick fenomenet att den började spotta olja ur avgassystemet + grå rök så hade vi inte haft i motorvärmare när vi startade bilen. För att kolla vevhusventilationen, måste man lossa ventilkåpan då? Eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.