AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.207

Insugsmembran M54?

//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Frågan lyder enligt ovan. Finns det något membran till M54-motorn?

Har följande fel på bilen som jag tror är relaterade, dessa fel har funnits i flera månader och jag börjar tröttna:

1. Ojämn tomgång vid stillastående efter att man rullat fram till trafikljus t.ex inte annars. Kan sen svaja iväg om man inte gasar till och den stabiliseras.

2. Vibrationer vid ca 1200 varv på tomgång samt under körning.

3. Vinande insugsljud ibland som hörs även inne i bilen, detta när man gasar iväg lite försiktigt. Ljudet uppstår även ibland om man tar av oljelocket vid tomgång.

Finns det något insugrelaterat som skulle kunna vara boven till detta? Isf vad och går det smidigt att byta.

Alla idéer mottages varmt.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Nere i den rätt så komplexa vevhusventilationens alla rör och grejer finns det en dosa som jag tror innehåller en membranventil. Den byts om man uppgraderar till vinteranpassad vevhusvent. men jag har inte hört nått om att den pajar annars.

//Magnus

//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Vevhusventilationen byttes i januari så den borde vara ok. Men den kanske har gett upp. Börjar bli riktigt trött på alla småfel.
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Hej

Har samma problem på min 530D 2006 (MotorM57D30)

Finns det något insugsmembran på denna modell också?

mvh
Daniel
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Kan de va så illa att den uppdaterade vevhusventilationen gått sönder igen? I såna fall undrar jag, har man någon garanti? Var ju mindre än ett år sen BMW bytte den.

Ska åka 16 mil hem imorgon och vill inte råka ut för detta för tredje gången. Har täckt njurarna och har tyvärr lite klegg i oljelocket och slangen i framkant på motorn.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Mike B, Ljudet du hör när du lossar oljelocket på tomgång är helt klart membranet i cyklonen (vevhusvent),men att den går konstigt på tomgång ibland beror nog mer på att microbrytaren på gas-spjället inte "slår om".
dvs tomgångsregleringen kopplas inte in. Tomgångsmotorn börjar jobba då gas-spjället landar på noll. Inget märkesrelaterat fel. lika vanligt pa andra märken. skulle nog köra en diagnos innan du börjar byta prylar. Kolla om någon i din närhet har Carsoft 6.5 så kanske du hittar trasig kamaxelgivare.
Har du vägarna genom småland kan jag fixa detta.

Mvh Jonas B.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.