|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Kommer avverka en del mil i julhelgen. Den 23 dec blir det Fagersta-Uddevalla Mellandagarna någongång Uddevalla-Norrköping Nyår Norrköping-Örebro Nyårsdagen Örebro-Norrköping 2 jan Norrköping-Fagersta Så, två bilar enl profil att välja på. Vår e39 525ia med dubbfria däck, med DSC eller vår gamla Audi a6 med bra dubbdäck utan antisladd. Vad tycker ni! God jul och gott nytt år! Mvh Martin | |
|
Jag skulle nog ta A6:an! Alpina B8 Länk |
|
|
Heller inga större problem med frysning av vv som det e på e39:an om jag tar Audin... Mvh Martin |
|
|
BMWn är snäppet säkrare bil, nyare bil i övrigt. C4an kom väl -94 medan e39 lanserades -96. Men strunt i det, skulle vara intressanta att veta däckmärke och årsmodell bara för att de är dubbfria på din bmw behöver de inte betyda att däcken har sämre väggrepp än din audi. Skulle nog valt den bil jag känner mig tryggast bakom ratten. |
|
|
Nokian hakka R från 2009 på BMW, gått 6-700 mil. Yokohama dubb från 2010 gått 200 mil uppskattningsvis. Känslan när man kör nu är ju att audin har kortare bromsträcka, bättre grepp vid start, men att BMW känns stabilare i fart. Yokohama däcken är väldigt mjuka för att inte säga svampiga om det är plusgrader, de känns som om de kommer till sin rätt först vid ca -6 och kallare. Mvh Martin |
|
|
För övrigt, C4:an presenterades först som Audi 100 1991 om jag inte missminner mig och blev A6 i samband med facelift 1995. Säkerheten vid krock bör absolut vara vassare i e39 vs C4 Mvh Martin |
|
|
Skulle ta BMW´n.. Dels är Hakka R däcken är de bästa dubbfria på marknaden och gissar att de håller i bättre än Yokohama däcken på allt annat än ren is, sen är DSC sýstemet en otrolig equalizer. Glöm inte att VV själva säger att antisladd systemet är förmodligen det som gjort mest för säkerheten i trafiken sedan bilbältet! //amullo |
|
|
Audi vs BMW 1-1, en röst borträknad. Mvh Martin |
|
|
Den bilen som har krockkudde som standard !! Har båda detta så välj den som är högts frigång från marken !! Har Audin 4WD så är den mitt val ! ( Om den inte saknar krockkuddar ) |
|
|
Audin är 2wd med airbag förare. BMW har även sido airbag. Mvh Martin |
|
|
Audin har också betydligt högre markfrigång.... Mvh Martin |
|
|
Jag skulle ta BMW,n alla gånger och sedan köra efter väglaget, dubben gör ju mest nytta på hårdfrusna vägar/is God hjul |
|
| Jag skulle helt klart ha tagit BMW´n. E39 är en alldeles utmärkt vinterbil med trygga och stabila vägegenskaper enligt mina erfarenheter. | |
|
Skulle vilja påstå att det står 2-3 Audi vs BMW :) Mvh Martin |
|
|
För övrigt, prata med far precis. Han hade kört Uddevalla-Trollhättan med sin e46 igår. 60 knyck jämn fart på motorvägen och DSC lampan blinkar... det var sjukt halt och ren is på vägarna... Han kör på dubbfria continental... Mvh Martin |
|
|
Det är snorhalt här i västsverige, jag skulle nog satsa på Audin med dubbdäck i nuläget.... MVH Christofer |
|
| Audin ;) | |
| Länk | |
|
Jag har bara en bil... En Bmw och dubbfria däck... Ska jag hyra bil då eller..? Alltså, klart du ska ta Bmw:n.., att DSC-lampan lyser gör ju inget, bara att gasa... Prova att koppla ur systemen så får du se på halka..:) Det är ju lite halt men jag tycker hela den här vinterdäckshysterin är alldeles för uppskruvad. Innan vinterdäckslagen kom var det ju många som körde med sommarsulor året om. Men visst slit på vår tjocka (not) asfalt men kom inte o gnäll när vattenplaningen kommer. Ett värre problem enligt mig... Nåväl ursäkta OT... God Jul! |
|
|
BMW alla dagar i veckan. Förstår inte att tanken på Audin ens kommer upp. Sidoairbags, huvudairbags, DSC och en 5år yngre konstruktion. Visst 100/A6 C4 var i några år klassad som Sveriges säkraste bil av Folksam(över 10år sedan?) men det var när olyckan var framme. E39 har du lättare att undvika en olycka. DSC/ESP är viktigt. Stephan |
|
|
Högre höjd = Audin Dubbat = Audin Väglag = Snö+is Jag skulle ta Audin då Bimmern är lägre och har odubbat !! DSC/ESP i all ära men när det gäller att stannat så har båda ABS men dubbat sitter på Audin. Tillika är Audin högre vilket hjälper då det kommer 1-2dm snö på vägarna ner mot uddevalla-trakten. Räkna inte med att snöröjarna hinner ploga rent detta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.