|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Nu ger jag upp. Startade bilen i morse. Efter en stund så började den bluddra och ryka sedan dog den. Provade att vrida om startnyckel men startmotorn orkade inte. Jävla skit konstruktion. Har nytt VVH paket med isolerade slangar och rör. Ny termostat. Isolerat slangar extra. Täckt för njurar. Inget klet under oljelock men likväl får man strul med VVH. Nu skall jag fixa bilen för att sedan sälja den till förmån för en 4.6/4.8 iS eller en diesel. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Vore oerhört intressant om man kunde veta ungefär hur mågna M54/M52 ägare som drabbas av det här en kall vinter som denna (samt förra). Tycker det sticker i ögonen att BMW verkstäderna sannolikt tjänar storkovan på detta. För visst verkar det vara som så att M54 samt M52TU? ägare drabbas avsevärt mera än andra bilmärken/modeller? |
|
|
Brun kylarvätska låter som att du blandat röd och grön glykol. Gashäng har jag fått med pirat ABS-givare. Gav inget ABS-larm när den hängde sig. |
|
|
jag var nyss ute och tänkte starta bilen efter 3 veckors vila i kallgarage, bilen startade väldigt bra och gick väldigt fint i tomgång men efter ca 2-3 minuter fick jag för mig att köra ut bilen från garaget och då märkte jag att det rök som f** ur avgasröret (vitt rök).temperaturen i motorn var inte ens 1/3 varm.jag stängde av bilen..sedan försökte jag starta den igen efter ca 5 min. men då ville den inte alls starta och efter ca 3 försök så lät de något konstigt i motorrummet och när jag öppnade huven så såg jag att det hade sprutit ut olja från ett ställe ovanför grenröret,jag tror att ventilkåpepackningen har gått??men hur kan detta hända?kan det vara vevhusventilationen som är täppt??vad kan det kosta att skicka in den på lagning?? vill även tillägga att det luktade bränd olja... |
|
| kollade även glykolen och det var väldigt låg nivå men de hade inte frysit till is!! | |
|
BaNan85: Nu vet jag inte vad din kompis har för erfarenhet av Bmw, men det verkar finnas en mycket seglivad myt om att toppen alltid slår sig på Bmw´s och så fort man har det minsta problem med sin bil riskerar man frågan "klarade sig toppen?". Jag har i alla fall aldrig varit med om det minsta problem med varken topplock eller packning ens i samband med att motorn kokat. Och jag vet inte hur din bil mår, utan vill bara lugna dig med att gemene man föreslår toppen bara man nämner att bilen skakar vid inbromsning om man kör Bmw... Kort och gott, statistiskt sett är chansen stor att din kompis bara slängde ur sig en gammal myt. God Jul och hoppas din Bmw mår bra snart! :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
| Tack för den :) God jul på dig | |
|
Nu har man rullat iväg bilen till verkstan. Vi tog bort övre röret från vevhuset och det var fullt med gul klägga där inne så ett byte av vevhusventilations rör & ventil blir det säkert. Sedan skulle mekanikern kolla termostaten och vattenpump då det inte kommer någon värme i bilen med. Får se om det kommer några andra överraskningar med.. /Janne |
|
|
Här är svaret från bmw ang frusen vevhusvent snacka om att det är ett kast svar tycker att fler ska maila till deras kundservice för den som sitter där är mycket duktig på att snacka skit vadå inte produktionsfel haha.............. Hej Tack för ditt mejl. Det var tråkigt att höra om de problem du drabbats av med din BMW. Fenomenet med frusen vevhusventilationen betraktas inte som ett produktfel utan något som inträffar på grund av yttre omständigheter. Orsaken till att detta sker kan bero på olika faktorer till exempel korta körsträckor i kombination med växlande väderleksförhållande som skapar kondens i cyklonröret. Det som händer när oljedimma och kondensvatten blandas är att slangarna i vevhusventilationen blir igensatta. Ventilationen fungera då inte tillfredställande och kan i kombination med kyla skapa en ispropp. Detta i sin tur kan leda till att olja tryckts ut i diverse motordelar och avgassystem på grund av detta övertryck i motorn. Problemet med vevhusventilationen inträffar på ett litet antal bilar per år men skadan kan inte härledas till någon speciell modell eller klimat. Kontinuerlig service enligt BMW´s instruktioner är ett sätt att minimera risken till att detta ska inträffa. Inom BMW arbetar vi självklart med att ständigt försöka förbättra oss, och för det arbetet är det viktigt att vi får höra hur våra kunder uppfattar oss. Dina synpunkter tas i allra högsta grad på allvar och vi tackar för att du tagit dig tid att informera oss. Med vänlig hälsning --- BMW Group Sverige Warranty and Customer relations V3-R1-SE-A Gårdsvägen 11 Box 1525 SE - 171 29 Solna T +46-(0)8-470-6000 F +46-(0)8-470-6093 kundrelationer@bmw.se [LÄNK] --- BMW Sverige AB Corporate identification number 556313-5002 VAT-number and F-tax certificate SE556313500201 Board location: Solna --- |
|
|
Nu är bilen klar Tydligen var det för lite glykol i kylarvattnet, klarade endast -10c.. Så det vart väll en ispropp och luftfickor som följd = överhettning. Och då vevhuset var igensatt så vart det ju övertryck och då trycktes det ut lite olja på sidan ner på grenröret och in på tändstiften på 3st cylindrar = självgången. Så vevhusventilationen + rör böts Oljesticksröret gjordes rent Ventilkåpspackning böts Termostat + vattenpump demonterades och kollades, båda var ok Vatten & glykol fylldes på + luftning av systemet. Får hoppas att det håller ett tag framöver, gav mekanikern en hel Gustav Vasa för arbetet! Så ~2500 för allt, God jul på den! |
|
|
Banan85 - vart fick du det så billigt som 2500:-? Har blivit offererad 7500:- inkl vevhusvent och packnings material. //Lasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.