AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.740

Motorn gick varm, luktar olja, vevhusventilationen?

Sida 1 av 2
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Allt annat än en godmorgon.. Jag visste att det skulle bli en pissdag när man inte kunnat sova en blund hela natten & spiller mjölk på frukostbordet.
När jag kom fram till jobbet så började jag känna oljelukt, tittade då på tempmätaren som var 3/4 varm, tittade bak i coupen och där var det rökfyllt.
Öppnade huven och såg att det hade tryckts ut lite olja från ventilkåpan på grenröret. Öppnade påfyllningslocket och där var det gultklegg och lite is..

Så vad gör jag nu? Farsan kände en BMW mek som tyckte det lät som vevhusventilationen och som ev kunde hjälpa mig byta den. Men jag måste beställa delar först. Motorkoden är BY07267 och är en M52 07/1998

Kan någon hjälpa mig med vilka delar som ev måste bytas?
Är det dessa delar? Länk

Något mera?

Mvh Janne
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Det stämmer bra det + ventilkåpspackning om du vill det.
Visa användare
99
DaniM5
A4 3,0 tdi - 06
Jag böt min ventilkåpspackning i fredas, en rekomendation är att du rensar ur den lilla kammaren som finns i ventilkåpan, där vevhus slangen ansluts.

körde i lite kallavfettning, lät det verka sen fram med högtrycken och till sist rengjorde jag med brake cleaner och tryckluft.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Glöm inte att rensa returen till oljesticksröret!! Det är ett litet hål som oljan skall rinna tillbaka i och det sätts igen.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Är det alla delarna i länken som måste bytas? Borde det inte funka med att värma allt med en värmepicka för att få isen att släppa? Btw är "cyklonen" nr2 i föregående länk?

Länk Hittar inget artikelnr till ventilkåpspackningen..
ma
358
majtii
F36 4-serie
Ka
5.697
Kane
Byt 1, 2 och 6 i första länken. 1 och 6 är inte speciellt dyra.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Var ner till novation i uppsala och dem hade samtliga 4 delar. 3st av deras mekaniker sa att dem aldrig stött på en trasig vevhusvent på en 98:a, det var första gången!

1450:- gick kalaset på, packning, "cyklon", rör & slang.

Nu gäller det bara att mekanikern har tid :)

Mvh
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Nyutbildade mekaniker eller rent skitsnack :)
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Heh dem var väll inga veteraner direkt.
Gick att köra hem bilen men samma sak hände precis när jag närmade mig parkeringen. Tempen låg stabilt på mitten och sista 300m stack den iväg till 3/4.. Nu hade jag oljepåfyllningslocket lätt öppet och oljestickan på glänt för att minska trycket, ändå så sticker det.
En annan sak, den övre vattenslangen till kylaren är varm och den undre är kall.. Kan det vara termostaten som inte öppnar sig som orsakar detta problem med överhettning och trycker ut olja?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Kan även vara två helt olika fel.

Läcker din bil vatten eller behöver du fylla på? Samma nivå som senast du kollade? Om nivån inte stämmer kan bilen dra in smygluft som lägger sig där termostaten sitter vilket gör att den inte öppnar sig(kräver vatten). Eller så är termostaten bara pajj. Den verkar ju iaf inte öppna sig om kylarslangen är kall på ena sidan.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
2 olika fel på en morgon? BEAT THAT!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Tror en kass termostat är en delvis orsak.

För mig har termostaten varit lite "halvöppen" ända sedan jag köpte bilen. Reagerade inte först även fast tempmätaren inte gick upp riktigt till mitten. Fick problem med vevhusv och då såg jag att jag hade massor med gult klegg plus is. I år är termostaten bytt och hittills har jag inte sett en tillstymmelse till klet utan det är rent och fint och nålen står rakt upp.
En annan fördel var att snittförbrukning gick från 1.59 L/mil till 1.38 L/mil (vinterbuskörning)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Mycket konstigt detta.. Men att det har tryckts ut olja genom packingen måste ju vara ett bevis på att vevhusventilationsventilen (PCV-ventil?) var igensatt och det blev ett övertryck.
Nu när jag åkte hem igår så luktade det ju olja igen men det var väll säkert oljan som hade sprutat ut på morgonen som började ånga lite. Med tanke på att jag körde med påfyllnadslocket lite öppet på väg hem så borde det ju inte byggas upp något tryck som kan tryckt ut olja genom packningen.
Överhettning pga dålig termostat eller kanske en luftbubbla.. Måste kolla vatten nivån när jag kommer hem
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Ok, det verkar lite ont om kylarvatten och mörkt är det också, ser ut som mörk brun olja typ. Fyllde på med 1 liter i höstas blandat 50/50 glykol och då har jag för mig att kylarvattnet såg bra ut..
Ka
5.697
Kane
När jag hade vevhusvent-haveri förra vintern tog det säkert en vecka innan lukten av bränd olja var borta efter reparationen.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Nej fyfan.. Testade starta bilen ikväll och körde runt försiktigt i området. Kan nu säga att det inte är någon cirkulation i vattnen.
Körde med AC:n på fullt ös och 30grader inställt för att se om det kom någon värme. Vilket det tydligen inte gjorde fast mätaren var långt över mitten.
Verkar ju vara termostaten som inte öppnar eller något.. Motorn ligger stabilt på mitten ett litet tag för att sedan sticka upp till röda snabbt som tusan.

Och oljan som det såg ut att ha tryckt ut genom ventilpackningen kanske var lite överdrivet.. Ser bara små rinnigar egentligen och när motorn är igång så verkar det snarare vara grenröret som läcker och trycker upp vatten/olja eller vafan det nu är...Knappast bra om det kommer ut olja ur grenröret..
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Vågar man fråga vad "din" mekaniker skulle ha bet för att byta vevhusventilationen?... alltså för jobbet?

Vore intressant, eftersom jag oxå bytat och nyligen och vore bra med liten pris jämnförelse.

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Jajustja.. Sedan hängde sig gasen!
Det var inte gasvajern för den gick tillbaka. Motorn varvade upp till 4.000rpm utan att jag rörde gasen, detta kom en strax stund efter att tempen gick över mitten.. Att det aldrig tar slut..
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Lufta motorn, blir den fortfarande varm efter luftning så byt termostaten. Finns beskrivning på hur man luftar i gör det själv här till vänster.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Kompis på jobbet säger att det kan vara toppen som slagit sig.. GODJUL
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.