AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
33.714

Gör INTE Såhär Om Ni Fastnar Me Bmwn I Snön

Sida 3 av 3
esadh,
Ok, det är din åsikt och vi kan kanske vara överrens om att utrustningen skall anpassas till aktuellt väglag. Jag anser dock att det är alltför många i trafiken som inte kan framföra sitt fordon i vinterväglag på ett säkert sätt oavsett däck.

GOry,
Om någon skriver att denne kört prickfritt i 100k mil, är det skryt som ligger till grund för att förkara personen i fråga "omogen"?

mvh/ Anders
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
AKN:
Det är ett annat ämne men jag håller även med om det påståendet. Jag kan även sträcka mig till att det tyvärr finns alltför många med körkort som inte borde ha ett. Men det är ett tredje ämne. ;-)

Förresten - "kört prickfritt" vill jag nog inte kalla det Mats har gjort. Snarare "haft tur trots dåligt omdöme". Han talar ju om att han har haft incidenter, fast inte så allvarliga. Det är nog betydligt närmare omoget skryt än prickfritt.
Prickfritt hade däremot varit att köra med rätt utrustning i kombination med att anpassa körningen och inte ha haft några incidenter alls. Eller skulle du kalla det prickfritt om någon talar om att de aldrig har haft ett vinterdäck i hela sitt liv bara de inte har råkat ut för så många mindre incidenter?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Skadeglädje fy fan, jag hade gått ut och hjälpt till. Lika mycket som jag själv skulle vilja bli hjälpt om jag kört fast...
esadh,
Videon i första inlägget knyter påsätt och vis an till ett "annat ämne", mao trådskaparens ämne. ;-) Ett filmsnutt som tydligt visar en situation en förare van vid vinterväglag aldrig skulle kunna åstadkomma.

Prickfritt var min utsago och det var kanske en överdrift. Förresten, vem klarar 100k mil utan minsta lilla incident?

mvh/ Anders
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Prickfritt, nej jag har en fortkörning, 128 på motorväg i sommar och solsken.

I övrigt som jag har sagt tidigare. Inga egna incidenter på 100.000 + mil. Inga repor eller bucklor, varken på sommar eller vinter. Se på min E30 i profilen som vid fototilffället har rullat c:a 25.000 mil om jag minns rätt.

Tur, javisst! Och på eftermiddagen kan oturen vara framme!

Men det var inte min tur det är frågan om utan att man kan köra omdömeslöst även om man har fel utrustning en dag. Tex som tjejen i filmen från England där de har snö ett par dagar om året. Förra året blev jag kallad modig av en kollega från UK när jag gick ut efter att det kommit 10 cm snö. Så det kan vara ganska förstående att hon inte har rätt utrustning. Men kanske skulle hon ha lämnat bilen med tanke på hennes agerande när bilen började rulla, men det är lätt att vara efterklok.

Jag själv hjälper gärna alla i trafiken och jag dömmer inte mina medtrafikanter heller.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Men det var inte min tur det är frågan om utan att man kan köra MED OMDÖME även om man har fel utrustning en dag. Tex som .....

Var det meningen att det skulle stå!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Att köra med omdöme trots dåligt omdöme? Nej, det blir ett invecklat resonemang.

Jag förstår absolut vad du ville påvisa. Men genom att sitta här och hävda att det är OK att fortfarande ha sommardäck på när det kommer snö i november visar du ju själv att du har dåligt omdöme. Som om det vore sommarväglag tills snön faller.

Så varför inte sluta visa att du har ett dåligt omdöme (eller möjligen snålhet?) och se till att byta hjul innan snön kommer istället. Det är ju skrämmande att behöva påpeka sånt för någon som inte nyss har fått körkort. Så otroligt naivt.

_
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Bara för info så jag kan meddela att mina sommardäck fungerar MYCKET bättre på torr och även våt (ej isig) asfalt än mina vinterdäck vid allt över 1 plusgrad. Förutom is. Blev förvånad själv.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Sommardäcken är totalt överlägsna alla vinterdäck så länge det inte har blivit is. Och vinterdäcken är överlägsna sommardäcken när det är is eller snö. Problemet är vilken säkerhetsnivå man vill ha och att veta när man passerar gränsen. Och det är just där esadh och jag har vi har totalt olika värderingar. För i grunden har vi samma åsikt, när det är vintern har kommit så har man vinterdäck.

Om jag lägger på vinterdäcken i slutet av September blir det kanske 700 mil på sommarväglag med däck som är underlägsna bra sommardäck utom just den dagen övergången sker. Och ofta har man med hjälp av väderrapporten förutsett när den blir och bytt däck. Men ibland kommer halkan överraskande och då får man köra mycket försiktigt en dag och även riskera att fastna som tjejen i filmen, men hittills med bättre resultat.

Men visst, hösten för fem år sedan när jag vaknade upp på hotell i Östersund och det var 25 cm snö hade både jag och 95% av de som var på samma säljarrangemang som jag, varit tacksamma för vinterdäck istället för att köra med sommardäck från Östersund till Gävle. Jag minns det speciellt eftersom det var första snön med E60:an.

Och när ska man dra gränsen? Jag har upplevt frostnätter i Juni, kanske bäst att köra vinterdäck året runt för att vara helt säker?! Det är just gränsdragningen vi diskuterar och där har jag en mindre strikt syn på än esadh.

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
"Sommardäcken är totalt överlägsna alla vinterdäck så länge det inte har blivit is."
Så om det är -5 grader och torr asfalt är sommardäcken överlägsna? Hur var det med fakta som du predikade om? Är då sommardäck bättre när de har saltat vägarna torra, eller i spåren där asfalten tittar fram?

Olika värderingar - nja. Jag tror inte det är så ens. Det enda är nog att du åberopar fakta som är felaktiga. Du tror - mot däcktillverkarnas deklarationer - att sommardäck är bättre än vinterdäck trots att det är kallt. Du tror också att det är sommarväglag i minusgrader, tills efter det har blivit nederbörd. Det är två faktafel som jag hoppas att du kan ta till dig och revidera.

I övrigt tror jag vi är överens om att säkraste utrustningen och (framför allt) att köra med omdöme är det som gäller. Dessutom att speciellt det senare är en bristvara bland dagens medtrafikanter. :-/

All heder till dig som inte har varit med om egna incidenter på 100000+ mil!
Men jag har sett incidenter mellan två offer som båda har väjat för att förövaren kört tokigt men klarat sig själv oskadd. Är det inget sådant som har hänt? ;-)

_
gO
1.407
gOry
335i Touring
Mats de är fortf väldigt konstigt att du kan anpassa farten med sommardäck på snö men inte med vinterdäck på torr asfalt. Hur ska du ha det, kan du anpassa dig överhuvudtaget?

Det är just det att du väljer ge dig ut i trafiken med sommardäck när de är vinterväglag, det är ett big no no även om du har vunnit svenska vinterrallyt med däck gjorda i bakelit!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag återupprepar mig, ni läser mina innlägg som fan läser bibeln. Vad jag vet blir det is vid noll grader, ingen har talat om saltbekämpade bitvis torra vägar.

Jag återupprepar mig även om att nu lägger jag ner denna diskussion för min del och maken till moraltanter har jag inte varit med om tidigare i detta forum....

Fullt förtåeligt Mats :-)

Jag har då inte heller sett på maken.

mvh/ Anders
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Ännu ett faktafel. Asfalt blir inte is vid noll grader. Det blir ingen is om asfalten är torr. Skapande av is kräver att det är blött (nederbörd) eftersom is är just fruset vatten. Torr asfalt kan teoretiskt sett vara hur kall som helst utan att ha is på sig, och i praktiken vet väl alla som kör bil att det kan vara minusgrader utan att det är is?

Vi läser inläggen som du skriver dem, inte som du menar istället för det du skriver - vilket är svårt att gissa. Det är isf du som skriver dem som fan skriver bibeln om du inte får fram budskapet.

Och sluta skylla på oss för att du drar upp faktafel. Jag bara undrade var gränsen går när det gäller din tolkning av sommarväglag, eftersom den tydligen går direkt över i vinterväglag i din värld.

_
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Varför inte bara erkänna att det är idiotiskt att inte byta hjul INNAN snön kommer eftersom det är kallt redan innan?

Men AKN kanske kan förklara vad han menar? För det jag har påpekat säger han att jag har feltolkat.
Kan du översätta detta:
"Sommardäcken är totalt överlägsna alla vinterdäck så länge det inte har blivit is."
Åh, så är det bara snö så är det alltså sommardäck som gäller. Det är åtminstone så han skriver.

"Vad jag vet blir det is vid noll grader"
Nej, asfalt blir inte is.

"Jag kör hellre några km i första halkan med sommardäck..."
"Jag förespråkar inte sommardäck i halka..."
Varför säga emot sig själv?

"Så behåll dina moralpredikningar för dig själv tills du vet fakta:)"
Hittills kan jag räkna till tre faktafel från faktapredikaren. Vilka fakta är det jag inte känner till?

_
gO
1.407
gOry
335i Touring
Sommardäck har en gummibladningen som gör de för hårda när temperaturen börjar närma sig noll grader, sen så spelar de ingen roll om det är is på vägen eller inte! Vinterdäck funkar bättre i dessa temperaturer!
esadh,

"Men AKN kanske kan förklara vad han menar? För det jag har påpekat säger han att jag har feltolkat.
Kan du översätta detta:
Åh, så är det bara snö så är det alltså sommardäck som gäller. Det är åtminstone så han skriver."

Som f*n läser osv... snö består av iskristaller. Om något som fryser vid noll så borde det handla om vatten i det här sammanhanget.

Det spelar ingen roll om det är -5grader, om vägen är torr har sommardäcken bättre prestanda än framförallt nordiska vinterdäck.

mvh/ Anders
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
AKN: Du glömmer att ett däck har två viktiga komponenter som skiljer mellan sommar och vinterdäck, Däcksmönster och "Gummiblandning".
Vid 5 minusgrader är de flesta sommardäck, på grund av "gummiblandningen" hårda och hala som teflonbelägg. Så någon snö eller väta behöver inte finnas för att sommardäck ska vara trafikfarliga.

steaman,
Jo jag vet att gummit blir hårt när det är kallt. Trots det vill jag påstå att sommardäcken greppar bättre vid -5C än nordiska vinterdäck under förutsättning att det råder torrt väglag (ej is eller snö).

Det är iaf mina erfarenheter.

mvh/ Anders
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
räcker att de blir dimma på natten så lägger det sig på backen och fryser. har själv kört hela nätter, på ett ställe for jag på tvären trots helt friska dubbade vinterdäck. tur jag va själv på vägen.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.