AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
33.711

Gör INTE Såhär Om Ni Fastnar Me Bmwn I Snön

Sida 2 av 3
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Mats:
Jag vet en del fakta. Som att sommardäck vid under +5 grader är så hårda att usla vinterdäck är bättre.
"trots att jag inte alltid har vinterdäcken på vid första snön har vi aldrig gjort ens en repa, som inte varit bortpolerbar, på våra BMW:s under 30 år." Det säger mig att du inte har klarat dig utan incidenter och därmed rättfärdigar du min "moralpredikning". Det räcker inte med att veta fakta - man måste tänka också.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Mats:
För att förtydliga den luddiga formuleringen ovan ska jag ställa en fråga:
Måste det hända en incident som inte går att polera bort innan du ska byta till vinterhjul innan snön har kommit?

_
Mats är en klassik 08,a som dom kallas för....:-)

Inte en repa på bilen på 30 år med sommardäck i novemberhalkan är grymt bra, är imponerad........ tills ett barn HELT PLÖTSLIGT dyker upp framför bilen och och 08,an kan fortfarande bromsa snabbare eller styra med sommarpuckar i minusgrader än med vinterdäck..................?????????? Oj vad hände??????????......Tyvärr finns det många såna i trafiken så se upp ni som är seröisa med att sätta på vinterdäck i tid & otid......
Vi är så olika alla i trafiken och bakom ratten...........
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Än en gång....
Jag är uppväxt i norrland med vinterväglag sex månader om året, arbetar i norrländsk företag och reser en hel del i arbetet norröver trots att säljkontoret ligger i 08. Och kör som sagt var mer än 5000 mil per år med våra bilar,

Jag förespråkar inte sommardäck i halka men jag kör inte heller med dubbdäck hundratals mil ifall det kan bli halt en dag i oktober/november. Då anpassar jag istället farten efter väglaget. Men när vintern kommer åker vinterdäcken på. Om man känner sin bil klarar man även av att anpassa farten efter väglaget, oavsett däck!

Och som sagt var, betydligt mer än 100 000 mil utan incidenter överhuvudataget som jag orsakt själv! Mycket tur men kanske en del omdömme också, även om det inte faller er i smaken.

Jag har faktisk gjort en djupare reva i en e39:a i halka. Då GICK jag bredvid bilen med sommarskor, halkade, slog på rygg och sparkade in foten i ena dörren! Så i mitt fall har jag åstadkommit mer skada med sommarskor än sommardäck:)

Med detta lägger jag ner denna diskussion som börjar bli moralsikt tråkig istället för rolig som trådskaparen ville.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det är alltid lika lustigt att se förespråkare av omdöme och fakta som tycker att man kan ha sommardäck på under +5 grader. Det är lite som att blinka höger och svänga vänster.

_
Jag körde en bil med sommardäck förra året till gummiverkstaden för att smacka på de nya vinterdäcken, detta var i januari med massor me snö o "isgata" på vägarna. Körde YTTERST långsamt, o bromsade extremt tidigt, trots detta hände det ABSOLUT inget, så fort man nudda bromsen gick ABS:en in o man fortsatte med samma "goda" fart, var på väg att INTE hinna stanna från ca 40km/h trots att jag höll ett avstånd på kring 100m till framförvarande bil. Det var en lustig känsla att sitta där o inse att jag kommer nog "braka" in i bilen framför, men som tur var fanns det lite bättre grepp i körfältet i motsatt riktning så jag fick stopp på bilen i god tid tack vare detta:). Sen när jag väl fått på vinterdäcken så gjorde jag en provbromsning på samma "isgata", skillnaden var som dag och natt, bilen stannade ganska omgående, och ABS:en gick inte in så fort man nuddade bromsen:)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Dawwe;
Jag delar din uppfattning helt och hållet. Samma sak hände nu i november när vi hämtade vår 118d skodda med sommardäck. Vi skulle också bara däckhandlaren, en färd på ca 4 km. Har tidigare inte upplevt så kasst grepp men tittade man på däcken så fanns det inga sidospår överhuvud taget. Det gick inte att bromsa eller accelerera.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
esadh, du läser mina inlägg som fan läser bibeln.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Nej Mats, jag tror att det är tvärtom.
Det jag har pratat om hittills är att du som förare är SKYLDIG att byta till vinterhjul - av en anledning - innan första snön om du vill kunna använda bilen (fakta 1). Därför måste man hålla koll på väderleken så man inte fastnar i novembersnön (omdöme). Och om det är risk för snö vet man också att det har slutat vara mer än 5 plusgrader (fakta 2) och då är sommardäcken för hårda (fakta 3 OCH omdöme). Dessutom är det inte sommarväglag ända tills det blir vinterväglag enligt transportstyrelsens regler. Bara för att asfalten är framme är det inte bäst med sommardäck (OMDÖME).

"trots att jag inte alltid har vinterdäcken på vid första snön har vi aldrig gjort ens en repa, som inte varit bortpolerbar, på våra BMW:s under 30 år."
"Jag kör hellre några km i första halkan med sommardäck"
Det där kallar inte jag bra omdöme. Och den enda fakta i sammanhanget är att du har haft tur. Hur går det att misstolka? Och framför allt - hur menar du annars att jag ska tolka det?

"Så behåll dina moralpredikningar för dig själv tills du vet fakta:)"
Hmm, vad tror du att fakta betyder? Och vilka "fakta" pratar du om?

_
Enligt svensklag måste bilen ha vinterdäck vid vinterväglag från 1 december till 15 april. Utanför denna tid finns det inget som säger att bilen måste ha vinterdäck när det råder vinterväglag. Det är således inget lagbrott att köra runt på sommardäck i november även om vinterdäck hade varit att föredra då.
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Chris87: Nej det stämmer inte. Man skall ha vinterdäck vid vinterväglag från 1 Dec till 31 Mars. Man får ha dubbdäck från 1 Oktober till 15 April om vinterväglag befaras...

Skulle man halka runt på sommardäck når det råder vinterväglag i November skulle man troligtvis kunna straffas för vårdslöshet i trafik.

MVH Christofer
crille82: Du har rätt, 1 december till 31 mars skulle det ju självklart ha stått. Mellan 1 oktober och 15 april får man åka runt på dubbdäck oavsett om vinterväglag befaras eller ej. Lagen säger enbart att det är godkänt och ställer inga krav på kommande väder.

Det ska förövrigt mycket till för att man ska bli dömd för vårdslöshet i trafik. Möjligtvis om man blivit stoppad vid flertalet tillfällen, men eftersom att lagen explicit inte förbjuder sommardäck är det en svår situation.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Nu jämför ni äpplen med päron.
Jag menar inte skyldig enligt lag, jag menar skyldig som medtrafikant i och med att man är ansvarig för att framföra sitt fordon på ett säkert sätt. Händer det något så anses det nog att man inte har framfört fordonet på ett säkert sätt om man är omdömeslös nog att köra på sommardäck när det är snö, oavsett datum.

_
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Nej i praktiken är det nog ytterst liten risk att "åka dit", men skulle någon nitisk polis och åklagare vilja sätta dit en så skulle de säkert kunna, i synnerhet om det skedde en olycka med personskador...

MVH Christofer
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är betydligt större risk att åka fast för att köra med dubbdäck på Hornsgatan! Det kanske är ett allvarligare brott, vad vet jag.

gO
1.407
gOry
335i Touring
Blir ju lite mörkrädd när man läser de Mats skriver, undra ifall de är snålheten eller idiotin som spelar in. Så många olyckor som skulle undvikas ifall människor bara hade rätt däck när de slår om!
Nä Mats ställ bilen den dag de slår om till vinterväglag om du ska fortsätta snåla, och byt om till vinterdäck innan du rullar på allmänavägar!
Vet inte om jag blir så mörkrädd av att läsa det Mats skriver.
Det viktigaste, viktigare än däck är förarens kompetens! En allmän rekommendation är såklart vinterdäck vid minsta risk för halka. Men, en kompetent förare kan framföra ett fordon säkrare med sommardäck än en minde kompetent förare kan med vinterdäck, jag misstänker det är detta som Mats vill påvisa.

Se Mats redovisning av sin prickfria historik som ett lysande exempel!

mvh/ Anders
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Och det är vägverkets vägar jag snålar på eftersom jag alltid har bra vinterdäck som givetvis åker på när vintern kommer, dock inte för första frosthalkan i November.

Det som är vanskligt är däremot att i -15 grader ligga på 110-120 km/tim som minst 50% av bilisterna gjorde på E4 norr om Gävle dagen för julafton. Saltet slutat verka sedan länge, lätt nysnö och vinden som slipade vägbanan, men fast det klart, det är ju bara att gasa för de hade ju vinterdäck...

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
gO
1.407
gOry
335i Touring
Så du tror fortf. Mats är ensam på vägen där uppe i norrland? Tänk igen.
Men du kom själv på varför man inte ska ge sig ut med sommardäcken även om man har rallylicens!

"än en minde kompetent förare kan med vinterdäck"

Du kan aldrig förutse hur andra människor bär sig åt, även om du har spåkulan med dig hängandes i backspegeln!

Förare som "skryter" om hur bra och säkert de kan framföra sin bil, ser jag som omogna förare.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
AKN:
Jag anser att en del av definitionen av en "mindre kompetent förare", som du kallar det, är just att man inte har adekvat utrustning för väglaget monterat på bilen. Sommardäck vid första frosthalkan är ett exempel.

_
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.