AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
33.709

Gör INTE Såhär Om Ni Fastnar Me Bmwn I Snön

Sida 1 av 3
Länk
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Hon kom loss iaf! :D

BMW - Beroende Med Wilja
Har praktiserat det sättet själv när jag som femtonåring ful-lånade morsans 740 när hon var borta på kvällen. Ut och lekte lite men fastnade såklart. I med choken och ut och knuffa på, funkade bra och bilen kom hem utan att morsan fick veta nåt. =) Men det är väl inget sätt att rekommendera då...
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag har gjort samma sak själv faktiskt. Dubbfria autobahndäck slirar bra på svensk snö och med en bil hängande på mage fanns det ingen risk att bilen skulle åka iväg förarlös.

Men även snöplogen har problem:
Länk
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Gäller ju att vara beredd på att hoppa in snabbt bara så...
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
brukar gå bra på den tiden man behövde göra sånt.. Jänkare med slitna sommarsulor.. Fast jag brukade knuffa vid förardörren
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Felstyrd och fel bakom ratten.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Den filmen som heltsonika länkar - fattar folk inte att man kan inte styra med låsta hjul???

BMW - Beroende Med Wilja
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Panik + låg kunskap = plåtskada.

//amullo
LK
10
LKR
528i -96
Man MÅSTE ju inte gå bakom bilen för att putta... Tur att vi har britterna som får SJ att framstå som en polarexpedition!
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Som jag skrivit i en annan tråd: schyssta grannar som filmar och gnäller istället för att hjälpa till. Tjejen med bilen bär sig naturligtvis väldigt klantigt åt men han som filmar gör bort sig lika mycket i mina ögon. Egentligen mer eftersom han försöker göra poäng på andras olycka.

"BMW six appeal"
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
En grej att putta bilen från förarplatsen. Klarar nog dom flesta. Men man måste ha en helt annan snabbhet om man ska putta bakom och sedan hinna in i bilen i tid..
Ni skulle se hur det går till på min arbetsplats nu när det kommit en del snö,, hehe.. Mörkrädda är bara förnamnet=)
Bood, skadeglädjen är den enda sanna glädjen. Tror själv att det är hennes brorsa som filmar.
gO
1.407
gOry
335i Touring
bood:
Lite fel att säga att hon har kört fast, hon har inte rätta däcken för att ge sig ut i snöhalkan. Skulle aldrig hjälpa en bilist som satt fast på sin parkering med dom där däcken, den personen får gräva sin egna grav!
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
gOry: Hur många i England har riktiga vinterdäck, tror du? De är inte alls förberedda på sådant väder. Titta på Heathrow där kaoset är totalt trots att snömängden är ganska liten med svenska mått mätt. Med din inställning kommer vi inte långt här i världen. Att det ska vara så svårt att hjälpa en medmänniska. Det kan man dessutom ha nytta av imorgon :D

"BMW six appeal"
bood; Håller med dig.

Stephan

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Glöm inte att rikta framhjulen rätt när ni testar detta ;)
gO
1.407
gOry
335i Touring
bood: Kaoset bygger på ditt naiva resonemang. Hade folk bara insett att de inte går att köra med sommardäck i snöslask/snö så hade vi sluppit många onödiga olyckor.
Spelar väl ingen roll hur förberedd man är, varför ska du ta bilen?
Jag är annars väldigt mycket hjälpsam av mig, men att hjälpa någon ut i trafiken med dessa förutsättningar skulle jag aldrig göra. Som att låna ut nycklarna till en som är onykter.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har praktiserat denna metod många gånger. Den fungerar mycket bra om man skjuter på i dörrkarmen och hoppar in i bilen innan den sätter fart.

Fungerar lika bra när man har fastnat i med sommardäck i första novembersnön i stockholm som när man fastnar med bra vinterdäck på dåligt plogade vägar i jaktsmarkerna i norrland.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Eh, man ska väl inte fastna i novembersnön med sommardäck för man ska nog ha så pass bra koll på vädret att man hinner byta hjul INNAN den kommer. Det är väl den usla framförhållningen som gör att det blir "offer" (läs puckon) när första halkan kommer?

Att metoden som sådan fungerar kan jag också intyga. Dörrstolpe och snabbhet är nog nyckelorden. Denna komiska film pekade nog mest på att det inte är så genomtänkt att knuffa på bakluckan...

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
essadh, trots att jag inte alltid har vinterdäcken på vid första snön har vi aldrig gjort ens en repa, som inte varit bortpolerbar, på våra BMW:s under 30 år. Och då kör vi våra bilar sextusen mil per år. Dessutom till stor del i södra norrland därifrån jag kommer ursprungligen och fortfarande har arbetsgivaren.

Jag kör hellre några km i första halkan med sommardäck än plöjer sexhundra mil med dubbdäck på sommarväglag bara ifall! Det betyder dock inte attt jag försvarar sommardäck när vintern har kommit för att stanna eller som det ser ut i Skåne idag!

Så behåll dina moralpredikningar för dig själv tills du vet fakta:)

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.