AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.966

6.5" högtalare i en e39? Nån som lyckats på ett bra sätt?

ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Tjo!

Ja sitter här med helt nya kickerhögtalare från min resa till staterna... Serien heter KS. Problemet e att det är 6.5", och efter vad jag har förstått så är det 5.25" orginal både bak o fram...

Är det någon som lyckats få in 6.5" i dörrar o hatthylla?

Ja ha en uppsättning komponent, och en uppsättning coaxial... Så coaxerna var avsedda för hatthyllan.

Tacksam för svar!

mvh
Anders.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
inte en kotte alltså?! :)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag vet inte hur det ser ut bak men i fram är det mycket jobb. 2 alternativ; bygga om dörrsidorna totalt och använda dörrvolymen som "låda" eller sätta wooferna i hembyggda kickpaneler vid fötterna.
Originalplatsen för 5,25"-orna är en plastlåda med begränsat djup (60-65 mm) och liten volym, <3 liter.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
okok... funderade lie på om man kunde plasta om orginalplastlådorna i dörrarna för att få plats med 6.5"? Va tror du om det?

Tänkte rivit dörrpanelen idag o kikat, men åkte precis på världens ryggskott så ja kommer inte ur fläcken... :S
Ka
5.697
Kane
Plastlådan i dörren är ganska optimerad för utrymmet. Men ett par liter större kanske skulle gå att få till om du gör en helt ny låda.
Eftersom det är enkelt att ta bort dörrsidorna så är det värt att gör det för lite planering/skissande av låda.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Extremt liten chans att 6,5" kommer låta bra i så liten volym, du lär få en jobbig midbaspuckel vid 2-300 hz och inget stöd nedanför.
antingen bygga om dörrsidan helt eller skita i 6,5" skulle jag gjort.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
okay tackar för tipsen. Får se om nån vill byta sina 5.25" mot mina 6.5" då... :)
Jag har ett helt nyt och oanvänt Rainbow-kit som heter SLX 230. Det kan du få köpa till en vettig peng. 5,25" såklart.

Du kan söka info om högtalarna hä på AP eller googla

Skicka PM om du är intresserad.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Du har PM!

om ja nu lyckats få iväg ett dvs...
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Som det sagts tidigare så är nog orginallådan i dörren för liten för de flesta 6,5"

Jag har monterat DLS R5A(eller vad de hette) i min och först använde jag orginallådan. Men var inte riktigt nöjd med ljudet så jag borrade ett 80-100mm hål i lådan så att basen spelar ut i dörren, betydligt bättre och integrerade bättre ihop med suben.

/// Kristian
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Sabbar man inte komforten i kupén om man öppnar upp för högtalaren? Eller d kanske e så marginellt...
Hmmm... Men då borde ja ju kunna få in mina 6.5or... Om ja kapar lite i den där lådan?
Ka
5.697
Kane
Nej, går förmodligen inte att få in 6.5" i org-lådan. Ta ner dörrsidan så får du se begränsningarna.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Oljud utifrån borde ju fortplanta sig genom högtalarmembranet.
Men jag lade inte märke till någon förändring.

/// Kristian
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Okay... Då borde d väl inte va några större problem att montera 6.5". Men nu när ja bytt huvudentré så tycker ja att d e rätt bra ljud i businesspaketet. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.