AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.063

Köpa bil i USA, men vilken?

ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Funderar över en roadtrip i USA till sommaren och tänkte passa på att göra ngt jag funderat över länge - ta hem en bil.

Återstår frågan - vilken? Grundkravet är att den måste klara 4-500 mil på plats för att sedan skickas hem.

Funderat över:

Porsche 993 el 964/5
BMW 645/650
BMW 850 CSi
BMW 330/5 Cabrio
eller kanske rentav en Jaguar XK8
Mustang, Corvette eller ???

Inte funderat så mycket över budget men mer än 35-40000$ vill jag inte lägga och kostar den 25 gör det inget.... :-)

Förslag, pros, cons?
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tänk på att när du räknar budget att det tillkommer 10% tull och 25% moms när du kommer hem sedan.

I USA skulle mitt val vara en Corvette. Fantastiskt utbud och långt billigare än Sverige.

-------
//Lövet
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vill du fynda är det ju amerikanska bilar du ska sikta in dig på, det är där man kan spara stora pengar- Nu är du ju inte riktigt ute efter just amerikanskt så det kanske är oväsentligt.

Kollat på de nya "retrobilarna"? Camaro, Challenger, Charger mm..
z4m eller m3:P vet inte riktigt hur prisbilden är i usa men spontant så känns det som om du ska köpa amerikanskt ifall du vill fynda annats kan du lika gärna köpa i sverige.. en corvette är ju aldrig fel men även nya camaron och mustangen är riktigt coola
En roadtrip i USA görs såklart bäst i en amerikansk bil. Värt att tänka på kan ju vara att t.ex BMW och Porsche som är importerade från USA riskerar att bli otroligt svårsålda i Sverige när det är dags för det.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Rent generellt är några år gamla bilar i USA i ganska dåligt skick, mycket småmärken och skav. Räkna med att titta på ganska många objekt innan du hitta något vettigt. Risken är att en stor del av semestern går åt till att leta, titta och bli besviken...

Precis som Lövet säger blir det en del avgifter. En tumregel är priset ggr 1,5 för att inkl. frakt, försäkring, tull, moms, registering etc. Europabilar är som GE säger svårsålda om de kommer från USA, risken är stor att det blir en förlustaffär.

MVH Christofer
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att köpa en bil i USA är inte så svårt, det räcker att ha pengar men sen krävs det två saker och det är registrering och försäkring och som tillfällig turist är detta i bland inte helt trivialt. När det gäller registrering så har varje stat egna organisationer för detta och reglerna skiljer säkert mellan olika stater. Jag har själv bott i staten New York och när vi flyttade dit och jag skulle köpa bil så kunde jag först inte registrera den pga de idenitfikationshandlingar jag hade (sv körkort, sv pass, kreditkort, mm) inte ansågs som fullgott id utan enbart gav "delpoäng". När jag sedan kunde komplettera med lokalt bankomatkort och ett medlemskort i matvaruaffären (typ ICA-kort) så blev det möjligt att regga bilen.

Försäkring skaffar man ofta genom en försäkringsagent som jobbar mot flera olika bolag. Då både jag och min fru enbart hade svenska körkort så var det väldigt få bolag som var villiga att teckna försäkring. Dom som gjorde det var inte billiga men man hade inget val. Efter någon månad så tog min fru ett NYS-körkort och då kunde vi byta försäkringsbolag.

Ytterligare en sak att tänka på är att de flesta stater har en Sales Tax, när jag bodde där så var det vanligt att den var kring 7%. Varor i affärer, bilar och annat annonseras alltid utan Sales Tax så ska du registera bilen i USA så kommer du med stor sannolikhet att åka på att betala Sales Tax i samband med detta. Detta gäller även vid privatköp av bil och vid varje ägarbyte och den betals alltså inte till handlaren eller säljaren utan till myndigheten i samband med att du registrerar bilen. Köper du en bil för att exportera direkt så slipper du alltså detta.

Leker man med tanken att du köper en bil för $35.000 så kan du åka på att betala ytterligare $2450 i Sales Tax + regavgift + försäkring = bättre att hyra en fräck jänkebil under er road trip och skicka den bil du köper direkt till Sverige...

___
//Ulf
Ma
66
Magnusa
530d Touring-02 535d Touring-07 *SÅLD*
MB C63 AMG Touring-08 (sorry)
Här kommer en rätt så bra länk gällande avgifter och annat.

Länk

God fortsättning!

/Magnus
Själv skulle jag inte tacka nej till nya Mustang GT. Den är väl drygt 100 hk starkare än tidigare GT??

5 liters V8a, 412hk och 529Nm, dessutom fått mycket bra omdömen.

Tror den här något lite vassare än både Dodge Challenger och Chevrolet Camaro.

Känns bra att Mustang äntligen är tillbaka på toppen där den hör hemma. ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.