AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.390

Vad ska man ha för vinterdäck på en Bmw 330 E46?

Har nyss köpt en Bmw 330 E46 och det sitter 17 tums BMW orginal fälgar med 225-45-17 runt om.
Jag tar mig verkligen inte fram överhuvudtaget med vinterdäcken blir stående i en korsning med lite motlut.
Har funderingar på att gå ner till 205-55-17 och undrar vad ni andra 330 ägare har för vinterdäck eller om någon annan har samma problem som mig?
Lönar det sig att köpa nya dyra märkedäck med smalare dimension eller kvarstår problemet fortfarande?
Har ägt bilen i 3 dagar och den står förnärvarande parkerad pga att jag knappt tar mig ut från parkeringen.
Funkade bra under provkörningen men nu när det kommit massvis med pudersnö är det lönlöst.

Fälgarna som sitter på samma som på länken nertill.
kanske inte ens säkert man kan gå ner till 205 på dom fälgarna?

Länk

Tacksam för svar

Mvh // Janne

// 4 cyl är INTE en riktig BMW
Det fälgarna levererades med 205/50-17. Så att det är inga problem att använda den dimension. Vill du ha bra grepp är Nokians vinterdäck bland de bästa på marknaden. Med Hakkapeliitta 7 eller R så bör du inte ha några problem med framkomligheten.

Va har du för märke och modell på de befintliga vinterdäcken?
Tack för snabbt svar. Tror däcken som sitter på nu heter Galaxie men dom har relativt bra mönster och dubb men är väl lågprisdäck och 225 är en aning brett för att få grepp.

16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Galaxie är ett junkdäck så en del av förklaringen sitter där helt klart. Köp Nokian Hakka 7 i 205/50-17 så får du så bra framkomlighet som den bilen kommer ge.

Körde själv 225/45-17 med Hankook dubbfritt förra året på Z4an och blev inte ståendes en enda gång, så dina däck måste vara genomusla.

-------
//Lövet
Jo har övervägt Hakka 7 är många som rekommenderat dom.
Däcken som sitter på ser ut att ha bra mönster men inte granskat dom noga.
Ska testa att slänga in gymvikter på motsvarande 80-100kg och dubba om nuvarande däck men fungerar inte det så blir det nya däck trots att det svider hårt i plånboken som gapar tom över jul.

Det är inte mönstret eller dubben som avgör om det är bra vinterdäck, utan gummiblandningen. Det absolut sämsta en bilägare kan göra är att snåla in på däcken, speciellt vinterdäcken.
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Jag har just monterat Goodyear Ultragrip Ice+. Har bara kört knappt 100 mil men så här långt funkar dom perfekt. De däcken var ju även bäst i TV:s test av vinterdäck.

Anders
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Nokian dubbfritt fungerar mycket bra men då har jag x-drive! Snacka om framkomlighet!
Hade aldrig kunna tänka mig att det skulle fungera så vra med dubbfritt på en 4-hjulsdriven bil och så mycket snö som det kommit i jönköpingstrakten.

MvH Bmw 4-ever
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Har fått en lånebil med Good Year Ultra Grip. Jag är riktigt positivt överraskad över vilket grepp bilen har med dem däcken. Rekommenderar dem stark, lika så Michelin X-ice

"Riktiga män kör diesel"
JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
Sorry men det är bara två 17" alufälgar som funkar med 205 istället för 225. Har kollat upp detta noga eftersom jag ville ha 205. Kolla bredden på fälgen. tips.

JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
Menar std fälgar.

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Som tidigare har framgått, den fälgen levererades original med 205/50-17. Fälgen heter "Style 79" och är 7" bred.

Mvh/ Niclas
Förra vintern hade jag odubbade däck på min 330ci med 225/45 17" Style 44 fälgar.
Det var väldigt halt.

Nu till vintern satt jag på nya Goodyear Ultra grip dubbdäck(tror de heter så) och jag har hitills haft riktigt bra fäste brutal skillnad mot förra vintern.

Så kan varmt rekomendera vettiga däck så kommer man fram även med en 330 med 17" :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.