AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
10.935

Köpråd BMW X5 4,6 iS

Sida 1 av 2
Jag är intresserad av en BMW X5 4,6 iS 2002.

Lider 4,6an (eller X5) av några barnsjukdomar?
Vad skiljer mot vanliga 4,4?
Vad bör man kontrollera när man undersöker bilen?

Är intresserad av denna:
Länk

Tacksam för goda råd och synpunkter!

MVH Jimmy
Är du här också Jim, samma Jim Profit som på mbsca,com? Kul!!

Jag har själv en X5 E53 4.4. Det som skiljer är:

motorn är Alpinas uppborrade och trimmade variant på 4.7 liter och 347 hk ist f 4.4 liter och 286 hk. Jag har i ärlighetens namn hört en del negativt om motorn - källor från BMW:s verkstad har sagt att det är vanligt med motorras. Men, det snackas ju så mycket, så även om den varningen kom inifrån BMW så tycker jag du ska höra med fler om detta innan du litar på det.

4.6 hade en särskild färg: Estoril-blå och en särskild klädsel på stolarna, halvskinn. Den ska också ha de ursnygga style 87 20-tumsfälgarna! Det får du höra med säljaren, var har dom tagit vägen?

Lite annan instrumentering (samma som M5) och front- och bakspoiler. Andra ändrör, 4.4 har fyra utblås, 4.6 har två större, ovala utblås.

Tycker du ska kolla hjulupphängningar, damasker, rost i bakluckehantaget (en packning som torkar) samt alla lås, Låsen är inte särskilt dyra att byta, men en svag konstruktion - tål inte rikitgt nordiska vintrar.

Kolla också framlyktor, att glaset är helt och inte tar in fukt. Nya strålkastarhus är löjligt dyra på BMW (23 200 kr för två), men finns att köpa från DEPO betydligt billigare.

Är ju störtmysiga bilar, grymt sköna såhär på vintern särskiilt! Min snittar 1.42 l/mil och jag gissar att du får lägga på en deciliter för en 4.6.
Tjena Lasse

Japp, jag är samma person och precis som jag gillar MB så gillar jag även BMW. =)

Låter ju som om den har en del extra prylar då jämfört med vanliga X5, mer än jag trodde faktiskt.
Originalfälgarna är nog med, ser ut som om de ställt dem framför bilen på nån av bilderna.

Det med motorn lät ju inte riktigt bra, jag skall se om jag kan höra mig för på fler ställen annars kan det ju sluta i en kostsam historia misstänker jag.

Jag tackar för tipsen på saker att kolla, skall ta en särskild titt på de sakerna när jag inspekterar bilen. Är de förskonade från rost annars eller har de liknande problem som E39an hade?

Är du nöjd med din X5 annars? En bil du skulle rekommendera?
Du säger att de går att handla billigare på DEPÅ, vad är det för företag? Länk?

MVH Jimmy
Ja, jag såg bilden med fälgarna, missade den först!

4.6 har "skärmbreddare" - ditskruvad svart plast som ser "sisådär" ut, men det är ju en smaksak. Bilen i annonsen har BMW:s originaltonade rutor (gansak vanligt) och värme i baksätet - ganska ovanligt.

Min har inte haft någon rost. Problemet med e39:an var ju karosskitt i fogarna, men det verkar som om BMW lärt sig av den läxan.

Jag är kanon-nöjd med den annars! Den är grymt sympatisk, pålitlig, varm, stabil, man sitter högt och den har mycket bra förmåga att ta sig fram, även om den inte är en terrängbil. Jag skulle definitivt rekommendera den, det enda smolket är väl att den tar lite mycket bensin. Stor, tung och stark.

DEPO är en asiatisk tillverkare av strålkastare. OEM-kvalitet och utseende men till ett mycket bättre pris. Chris har dom i shopen.

Länk

//Lasse
Jimmy: köp!! Estorilblå 4.6is är en mysig vagn!!

Finns ett amerikanskt forum: www.xoutpost.com med rätt mycket info om X-bilarna.
Åsikter om bilars skick kan vara mycket subjektiva har jag lärt mig idag!
Kan i alla fall konstatera att det som utannonseras med "mycket välvårdat skick" inte överensstämde med min definition av begreppet. =)

Visst det är ingen ny bil men mina förväntningar var allt lite högre, jag listar de saker som jag noterade så andra ev. köpare vet om dom.

- bucklor på båda framskärmar
- Täcklock dragögla fram saknas, bricka runt låsknapp bakdörr saknas
- Mycket fukt i ena strålkastarglaset, dessutom ganska blästrade glas
- Hål i tyget på passagerarstolen
- Repig baklucka, bakstötfångare och tak
- Det hade gått 3000 mil mellan service 2 och 3, är det verkligen enl. rekommendationerna?
- Bakdäcken var halvslina (sommardäcken)
- Ena ytterbackspegeln fälls inte in.
- Går in i besiktningsperiod 1:a januari

Jag provkörde den aldrig så jag kan inte säga något om hur den gick.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Var det på den du länkade till hos Bilsalongen i Sundbyberg?
Japp det var den i Sundbyberg
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
ttp://www.garaget.org/?car=192869
Alltid lika trist när det står så i annonserna å sen speglar det inte bilden av bilen...

bara dra ihop lite mera deg å komma å titta på min :)
X5:orna har höga andrahandsvärden, men med dom brister du räknade upp kan jag tycka att priset är för högt.

Vissa är ju skitsaker, som småbucklor och täckluckor som saknas. Det kostar inte många hundra att rätta till. Men fukt i strålkastarglaset kan blir dyrt, och hål i tyget på stolen är definitivt dyrt att reparera. Det ska sitta 315 breda bak och såna däck är inte billiga, skulle gissa på ca 5000 kr styck...

Fråga: har den bensinvärmare?

Själv undrar jag hur man bär sig åt för att sitta sönder en stol på 11 000 mil? Det låter ju som att ägaren inte varit särskilt varsam med grejorna i alla fall.

Pruta 20 000 med den motiveringen?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Eftersom det är passagerarstolen kanske det har varit en barnstol där? Är airbagen där urkopplad?
Hålet i stolen var ett litet runt, kanske var det från en cigarett?

Visst var det en del enkla saker men jag måste säga att jag blev lite provocerad när säljaren malde på hur fin och välvårdad den var (oavbrutet) och om nu bilen var så omhändertagen så hade väl förre ägaren åtgärdat de enkla billiga sakerna? Så resonerar i alla fall jag.

Samma sak som 315 däcken i bak, de var nära slitagevarnarna men säljaren ville ha de till att "de går lätt en säsong till, kanske två".

En annan sak jag störde mig på var att de ville bagatelisera fukten i framlampan och sa att det är helt normalt för att de hade råkat spruta med högtryck på den när de tvättade.

Samma sak med garantierna de skröt om,men när jag läste vilkoren så visade det sig att bilen var för gammal för att inkluderas i hälften av sakerna.
Så efter att snabbt tagit tillbaka de han just sagt sa han att "det är ju inte en ny bil..."

Summerat så tror jag att han tog mig för att vara helt okunnig, typisk krokodilsäljare (pratar gärna och lyssnar inte).

När jag till sist fick en syl i vädret och påpekade bristerna märktes det att han blev sur och då sa han "det här är ingen bil för dig.."

Tycker faktiskt det var en rätt tråkig upplevelse för jag hade uppfattningen att detta var en seriös firma , men jag lär inte handla någon bil av dom vare sig nu eller i framtiden.
Beklagar - trodde också dom var hyfsat seriösa för att vara bilhandlare.

Gillar uttrycket "krokodilsäljare" -- det stämmer väldigt bra och är väldigt tröttsamt. Telefonförsäljare är ju ofta såna - men om man ska sälja en dyr bil??
Ja det var riktigt surt för jag hade ställt in mig lite på att köpa denna. Gillade verkligen stuket, färgen och utrustningen. =(

Får väl se hur det blir nu, kanske hade det varit värt att snegla lite på bilar i tyskland nu när euron är så låg, såg att man kan få en 4,8 till rimliga priser nu.
Be
51
Beary
X5 M50d -14
120i -19
Hej!
Mina erfarenheter av BMW-handlare är tyvärr detsamma. Det var 2007 som jag var intresserad av en X5 -04 4,4 först hade ägaren en annons på blocket, började på 379´ och efter 3 månader hade han gått ner till 279´vilket var ungefär det han hade kvar på leasingavtalet, dock hade jag inte pengarna just då... Annonsen försvann och på hösten dök bilen upp på blocket igen, fast nu var det BMW i Solna som annonserade för 329´, jag åkte dit för att kolla (första gången jag såg bilen i verkligheten).
Säljaren var precis som du beskrev, väldigt på att sälja helt enkelt, vilket är deras jobb, men de bör fortfarande lyssna på kunderna...
Bilen var helt blästrad i nosen (lyktor, huv, front)
3 dm lång repa på ena bakdörren
Baksätet såg ut som om det levt ett gång apor i det senaste halvåret.
Ratten var väldigt nött (sannolikt en förare med vassa naglar)
Kantstötta fälgar
Bilen var då 3 år gammal och hade gått 3000 mil och trots detta kunde säljaren "bara" gå ner till 315´, trots mina synpunkter, jag provkörde aldrig utan lämna med en suck, desstuom hade jag aldrig avsikten att köpa bilen med alla brister...och dessa var bara en av många vrak!
2 veckor senare var jag på Bilcentralen i Nacka och där hitta jag bilen som jag sedan köpte. I samma stund som jag var där var även en äldre herre där för att värdera sin X5 då han hade köpt en ny, vi snacka lite och det visade sig ganska fort att han var missnöjd med värderingen. Jag frågade om jag fick se bilen och en vecka senare var jag ägare av en X5 -04, 5000 mil i toppskick! Inte en skråma, baksätet helt oanvänt. Jag har haft bilen sedan dess och är supernöjd, har aldrig haft en bättre bil (tidigare hade jag en MB E55 AMG, mycket problem...luftmassemätare, spindelleder, batteri mm och dessutom var det en värdelös vinterbil).
Hoppas du hittar det du söker!
God Jul!
Vad synd Jim. Det känns lite som att affären gick i stöpet i första hand pga att du inte gillade försäljaren? Hans misstag i så fall - hans levebröd är ju att skapa förtroende i en försäljningsrelation, inte att stöta bort kunderna.

Jag var själv mycket nära att köpa en 4.6iS, men gick miste om affären i sista stund. Det var en svart med mycket utrustning hos Autoexperten i Kristianstad. Och där kan man tala om raka motsatsen till dålig försäljare, Kim Carlsson som han hette var extremt bra, mycket tålamod med mig som 08:a som ringde och frågade. Jag bad att få telefonnumret till förra ägaren och ringde och snackade med honom. En överste i armén som kändes pålitlig, han beskrev inte bilen som ny, men i gott skick.

Utgångspriset var 210, men efter lite lirkande kunde han gå ner till 180, vilket förmodligen var ett bra pris. Den hade original style 87 20-tummare med friktionsdäck i gott skick och Oxigen rejält snygga femekrade 20-tummare med sommardäck.

Jag missade ett samtal från Kim på kvällen, och nästa morgon när jag hade bestämt mig för att köpa bilen så visade det sig att någon annan precis snott den! Surt som fasen, för jag hade diskuterat med Kim i 3-4 veckor och velat. Det känns fortfarande surt faktiskt, för jag trro det var en fin bil. Man ska inte tro att man får en ny bil för 180, när bilen kostade nästen fem gånger mer som ny.

En annan sak som gör det svårare för bilförsäljare att konkurrera med privatpersoner i pris är att dom måste betala moms på sitt försäljningspris, eller vinstmarginalbeskattning. Det är ren och rå beskattning av staten, något som en privatperson inte behöver betala.

Jim: tråkig upplevelse. Om du gillade bilen tycker jag du ska ta en funderare ändå, och kanske återkomma med ett nytt prisförslag till säljaren. Det går ju att motivera varför. Själv skulle jag erbjuda 150-160, för dels tror jag X5 fortfarande har kvar ett allt för högt andrahandsvärde från SUV:ens storhetstid. Bilarna är lika fina idag, men nuförtiden vill majoriteten ha miljöbilar och därför tror jag inte att en X5:a är särskilt lättsåld.

Lycka till!
Ja, din reflektion stämmer nog rätt bra, för ett lägre pris skulle jag nóg vara ganska intresserad trots allt. Tveksamt dock om de sänker bilen tillräckligt, tror inte den har stått där så länge. Sen så måste jag erkänna att det bär emot lite att gå tillbaka till säljaren för att inleda en förhanling *suck*

Nåja, jag skall fundera lite på saken. =)

Föresten så tack för din feedback, den uppskattas!! =)
Hur gick det? Jag såg ätt bilen är sätt som "såld" i annonsen?
Såg det också men jag är inte köparen. =)

Vi får väl se om det blir någon annan X5, på senaste tiden har jag blivit lite skeptiskt efter att ha läst om div. vinterproblem relaterat till vevhusventilationen. Men kanske läser man lite för mycket på nätet ibland också, XC90 har sina problem med nån hylsa och diff, Range Rover verkar ha problem med "det mesta" etc etc.. =)

Men är det någon som känner till en fin X5 med god historik och få ägare så tar jag gärna emot tips, behöver inte vara en 4,6 utan även 4,4 kan vara intressant.
Problemet med vevhusventilationen är något som nästan måste klassas som ett konstruktionsfel. Men det drabbar nästan uteslutande sexorna (M52 tror jag motorn heter) så tar du en v8:a behöver du inte oroa dig. Själv har jag haft BMW v8 sedan 2004 och aldrig haft något problem annat än en vattenpump, en viskokoppling och en kamaxelgivare. Billiga saker, faktiskt.

XC90 är en rymligare bil men inte med riktigt samma utstrålning som en X5:a. Vad jag förstå har dom haft problem med klena hjulupphängningar och styrleder som inte klarat bilens vikt?
Jag hade vägarna förbi Sundbyberg, så jag svängde förbi och mycket riktigt såldes bilen i fredags till en köpare från Motala. Tydligen är det stor efterfrågan på X5:or och liknande så här års.

Jag är kanonnöjd med min, den går som en tank igenom tjock snö.

Hoppas du hittar rätt bil Jim!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.