AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
28.187

Letar 02-03 E39 525/530i m

Sida 2 av 4
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det tog för övrigt tre veckor tills jag hade första dörruppslaget på min nya dörr. Ingen buckla, men väl ett märke i lacken (går nog att polera bort). Såna smågrejer får man ta. Men inte bucklor.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Omlackering och dörruppslag är standard på begagnade bilar. Att man skulle få bilen för 50 för dens skull är helt uteslutet.

Varför körde du förresten inte ut bilen i dagsljus så du fick se ordentligt? Garageljus kan både förstärka och förminska lackskador tycker jag.

-------
//Lövet
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Japp

Tycker den annonsen är helt fel beskriven. Man kan polera och rekonditonera alla bilar, men det gör det inte till nyskick som beskrivet, dålig lackering etc. Min far följde med mig och hans uppfatning att mesta av bilen var fejkat.

Aja blir till leta efter en manuell 530 av senare årsmodell.

Mvh,

Martin
ma
7.450
marin849
Det kanske bidrar till "problemet" att om man har en fin E39 utan rost etc etc och inte direkt "måste" byta bil finns ju ingen anledning att göra det heller då marknadsvärdet ändå är rätt lågt (jämför VW Passat mfl) och E39 är en mycket bra bil i alla avseenden som står sig väl även mot en del nyare bilar av andra märken (som värderas högre...).

Men det är klart, de som köpt bilen ny eller som 2:a äg "måste" ju byta nån gång tycker man.
sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
OK - lider med dig. Har väl varit med om ett antal sådana turen som du beskriver. Ingen rost och i nyckick.
jojo.

Leta vidare. Jag förstår att du inte tittade i dagsljus eller överhvudtaget provkörde. Man märker rätt fort att det inte stämmer.

OT, Var och handlade idag, på stormarknad. Kom fram en typ som undrade om bilen. Han ville casha den på stånrde fot, Hur skumt som helst. Dessutom sålde han snabba varor från bakluckan. Nog för att folk kommit fram och vill snacka om bilen men detta tog priset. Han undrade vad jag ville ha och ville casha direkt.

se upp!

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
marw007:

Lika bra att du vänjer dig vid besvikelsen...tyvärr är de flesta E39:or som finns på marknaden lik.
Talar av egen erfarenhet.
Letar själv allt från 525-540 och har inte stöt på en enda vettig objekt än.
Hade ägt en i nuläget annars :)

BMW M-POWER
ma
7.450
marin849
Swede: Det är väl ingen fara att sälja bilen på stående fot? Om man får betalt...
Det kanske är sådana drastiska åtgärder som krävs. Hugga ägaren till en fin E39 och erbjuda marknadsvärdet + 15 och köpa bilen på stående fot... :)
sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
GINO:
Håller med dig.

Jo - har faktiskt sålt en bil på det sättet. Tro det eller ej. Det var länge sedan och inte en bimmer och till en del av befolkningen som gör den typen av affärer. Skulle inte göra det idag skulle jag säga. Men då var man ung och ödödlig.

Den här snubben var helt skum. Äldre herre med firman i backluckan. Han tjatade som f*n. Ville jag skulle säga ett pris

La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
Suck. Tråkigt att höra. Den typen av säljare verkar tro att bara man lyckas lura dit en potentiell köpare på visning så blir bilen såld. - Glöm det!
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Letar du specifikt efter en sedan och manuell eller?
Jag börjar bli sugen på en E61. Så funderar på sälja min fina Touring.

Men det klart att det kostar ju minst 50 tusen extra och få en E61 istället för E39.
Men är lite sugen på en E61:a Diesel.
GI
2.196
GINO
Vore roligt att höra om det finns ngn här på forumet som har en vettig E39:a (525-540 sedaner med manuell låda) som dem äger och som dem har vårdat väl och servat som man skall ha gjort? DÅ vet man iaf att det finns vettiga ex men är inte till salu "än" :)

marw007:

I de flesta fall kommer du att stöta på bilar med tveksam servicehistorik där ägaren har servat bilen hos sin bekants verkstad "utan kvitto" vilket dem tror att det innebär begreppet fullservad, rostiga karosseri delar men bilen är iaf nyskick och rostfri i deras ögon samt att bilen har haft 9 ägare typ mm

Speciellt nu är marknaden ganska tunn med berörda bilar, bara kika på blocket.

Tror att största möjligheten att hitta den bil man söker är här via forumets medlemmar som sitter på den där pärlan man är ute efter och vill pröva på ngt nytt.

Finns det inte en sådan bil här på forumet, har jag svårt att tro att det skall finnas där ute....

Swede:

Känner igen din historia, hände nästan liknande förra veckan när jag var på väg till jobbet.
Stannar en lirare bredvid och presenterar sig som Antonio from Italia och letar efter vägen till Arlanda.
Förklarar hur han skall åka men märker snart att det bara var ett tricks, han hinner inte ens börjar förklara om jag vill köpa en kostym innan jag tackar för mig och berättar för honom att jag har bråttom till jobbet :)

Men det var länge sen ngn frågade om man ville köpa "äkta guldringar" till halva priset på icamaxi´s parkering :)

BMW M-POWER
ma
7.450
marin849
Jag servar själv. Med kvitto på alla delar och förbrukningsmateriel, bilder och loggbok. Tror den som träffar mig snabbt inser att bilen är väl omhändertagen.
Resonerar som så att de pengar jag sparar på verkstadens arbetskostnad byter jag lite extra delar för istället i förebyggande syfte, samt byter olja+filter dubbelt så ofta osv. Dessutom kan man ju passa å att skänka bilen lite extra kärlek om man servar själv genom att passa på och rengöra smörja etc när man ändå är inne och rotar så att säga. Sånt som inte görs på verkstan. Samt sist men definitivt inte minst så vill jag själv ha full koll på skick och ev begynnande brister.

Om detat sedan begränsar den skara jag kan sälja bilen till (de vars enda koll är "är serviceboken stämplad?") then so be it. Den typen av köpare uppskattar nog ändå inte den service jag gett bilen.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Vi äger en vettig 525 02a med manuell låda, dock Touring. Av de ca 20 objekt jag tittade på när vi skulle köpa för 2 år sedan så var denna i bäst skick och den som var mest rostfri. En 100% rostfri E39 facelift går enligt min mening inte att finna! Lämnade direkt iväg den till lackeraren för att åtgärda den rost som fanns. Servad på verkstad enligt bok samt under min tid minst ett extra oljebyte mellan servicetillfällena. Har idag rullat drygt 15 000 mil.

Dock resonerar jag som många andra att det ska till ett väldigt bra bud för att den ska säljas. Enda alternativet om vi skulle byta är en E61 och då får man ju minst dubbla pengarna för att hitta något vettigt. Dessutom tycker jag kvalitetskänslan i inredningen på E61 pre-facelift är sådär.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Marin849: Jag hade absolut kunnat tänka mig att köpa din bil. Precis som du säger så märker man ganska fort på säljaren vilken inställning till bilägande han/hon har. Själv byter jag allt som inte garanterat håller ett bra tag till. Bättre att förekomma än att förekommas! Dock gör jag det på verkstad då jag inte anser mig ha tillräckligt praktiskt kunnande själv.
GI
2.196
GINO
marin849:

Jag skulle hellre köpa bilen av dig än en som har servat sin bil enligt serviceintervallerna på 2500 mil.
Jag servar oxå min bil själv och gör det med glädje då jag vet att allt blir bra och inget slarv.
Däremot köper jag materialet av BMW och sparar kvitton för att kunna bevisa i framtiden vad som är gjort på bilen den dagen det blir aktuellt med försäljning.

Daniel N:

Ja,det är inte lätt att hitta en rostfri examplar faktiskt:) Men man får iaf försöka som du har gjort hitta en med minst rostangrepp :) och åtgärda det som du har gjort.

BMW M-POWER
Tycker bara att rostiga bmw bilar som i detta fallet övervärderas stort därav mitt inlägg att bilen är värd 45-50' max !

Det var rosten jag avsåg inte bucklor,repor etc,men naturligtvis påverkar även dessa prisbilden.

Om sedan som detta ex påvisade garage-lack där färg runnit vid omlackeringen så kan Du Lövet inte medge att ge 70' för detta ex eller?

Ägare till beg bmw bilar måste nog inse fakta snart att deras bilar inte håller de värde som 8-10 år gammal som man hoppats på.
Marknaden styr priserna i alla fall,och kvar blir dessa bilar som ligger utannonserade i veckor/månader utan försäljning.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Omlack ser jag inget konstigt med på en 10år gammal bil. Men det ska givetvis inte finnas droppar.

Är det inga mer fel än några defekter i lacken tycker jag det är lite drastigt att sänka värderingen från 70 till 45-50 pga detta.
Nu verkar inte bilen TS ha granskat bilen särskillt noga om jag fattat det rätt men om man inte hittar något mer av allvarligare art än det som beskrivs tycker jag att runt 70' är ett rätt ok pris för den bilen.
Leta nogrannt efter rost, den får inte vibrera i framvagnen, servicehistorik osv. Lägg sedan 5-8' på omlack av vissa delar och du har en riktigt trevlig bil.

Hittar du en 525iM-02 med högst rimliga mil (som 15.000 i detta fall)
med vissa lackdefekter men i övrigt bra skick för 45-50´ så slår jag till direkt.
Testa att bjud 45' för den bilen och säljaren kommer inte ta dig på allvar gissar jag.
ma
7.450
marin849
eftersom jag (som sagt) ej servar på BMW utan bara köper delar där och därför ej får något uttalande om roststatus (det ska ju ingå i inspektion!) så åker jag till Dinitrolcenter och betalar 250kr för en inspektion av hålrum mm med kamera. På senaste protokollet finns (självklart) rost på fästet till dragkroken (alltså under bilen) samt ett brunt märke inuti en balk/karossdel under bilen som vi såg med fiberkameran nånstans i ett osynligt område. Någon roststrimma var det också nånstans. Givetvis finns även diverse halvbruna skruvar här och där under bilen också. Men i övrigt fri från rost! :)

Att det är så under bilen betraktar jag dock som helt normalt och inget som kommer vålla problem de närmsta tio åren och antagligen inte ens det. Skräcken är ju om (när) skönhetsrost (synlig) kommer på baklucka, dörrfalsar, skärmar, fågelbad, motorhuvfalsar.
Eller vad menar man med rostfri? Knappt nya bilar är ju det om man kollar under bilen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alex84: Nu har varken jag eller du sett omlackeringen så det är svårt att säga. Men poängen är att 8-10 år gamla bilar alltid har defekter och det är därför de inte kostar lika mycket som nya. Att pruta på en gammal bil bara för att den har spår av att vara gammal är knasigt. Säljaren har ju redan satt priset (vanligtvis) efter de defekter som finns.

Men sedan finns det självklart bilar som är avsevärt mycket sämre än vad som borde motsvaras av priset.

Min 530i -02 som jag sålde för två år sedan hade stenskott på huven, en liten rostfläck på ena dörrstolpen och ett litet knak i framvagnen. Hade en köpare sagt att han tänkte pruta 10-15 tusen på grund av detta hade han fått vända hem igen. Bilen är inte ny, just därför kostar den inte lika mycket som en ny heller.

Bilen såldes för 109'

-------
//Lövet
Jag struntar vad Du fick för Din bil för 2 år sedan och betvivlar inte en stund att Din bil inte skulle ha detta värde och att den var värd 109' Lövet.

Jag utgick från Marw007 beskrivning av objektet ifråga som denna tråd handlar om !

Sedan är det slutligen den som köper bilen som värderar den eller hur?
Jag belyste bara vad jag tyckte bilen var värd utifrån den beskrivningen som TS gav och har sålunda inga invändningar mot TS utlåtande av skicket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.