|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej Hittade denna 02:a bil på blocket. Har gåt 14900 mil. Har endast haft mail kontakt med ägaren. Vad bör priset hamna i slutändan och vad kan jag vänta mig behöva göra i form av underhåll? Stöttdämpare är ej bytade, hur länge håller dom? Länk | |
|
Jag skulle inte ge mer än 70' för den. Stötdämparna håller mellan 10-20' mil generellt. Kostnad för att byta dessa fram ex är ca 5-7000kr exkl arbetet. Att byta samltliga och på verkstad tippar jag på 12-15' kr beroende på verkstad och ort. Bilen är svensksåld och besiktigad 2010-12-01. Vägmätarställning: 149118 km. Regnr: TOB 897 Avställd 2010-12-01. Antal ägare: 6 Betalningsmånader för skatt. December. Debitering vid påställning: 2471kr. //Niclas |
|
|
Tack Nicklas Ja jag tänkte i tankarna 70-75. Annars ser bilens historik okej ut? Hade själv en 523 98 innan och ja stöttdämparna var slut redan vid 12 tusen på den. Blev en helt annan bil med nya dämpare. Ska titta på den imorogn. Något speciellt jag bör tänka på? Mvh, Martin |
|
|
rost - lacksläpp. Svårt att hitta ett fint ex. av E39. Tro mig. Letade länge innnan jag hittate ett hyfsat ex. Kolla tanklocket - baklucka, dörrar, motorhuv efter rost. Provkör - vibrationer i ratten? osv... finns bra kontrollpunkter på forumet. Lycka till. |
|
|
Vanliga fel på den modellen listar jag här ( egen erfarenhet av min -01 525iT ). *Torkararm Bakluckan ur funktion = Kabelbrott i gångjärnen i bakluckan. *Leder för nivågivare bak samt xenonjustering fram kan vara defekta. *Justeringen för stråkastarna i insatserna kan lossna ( nya insatser kostar från 3700kr/st och uppåt ) *Kontrollera isidan av oljepåfyllnadslocket efter vitt klegg. Detta visar om vevhusventilationen börjar sättas igen !! Nytt coldclimate paket kostar ca 2-3000kr at byta ut på verkstaden. *Kolla om mattorna i bilen fram+bak är torra inunder. Läckage från dörrarna kan uppstå och regnvatten läcker in via dörrsidan. *Kolla kopplingsfunktionen då bromsolja åldras och innehåller vatten varvid kopplingsfunktionen till slut fryser när tempen faller ute. *Rosten kommer vanligast vid tanklocket,skärmkanter-bak mellan kofångare/skärm och nedre delen av bakluckan samt kanten mellan glasluckan/bakluckan. *Känn på fläkten till motorn om den glappar ( motorn avslagen ). Slirkopplingen på denna brukar glappa upp med tiden. Kostnad 3-4000kr. *Kolla fläkten till kondensatorn att den snurrar utan motstånd samt oljud. Den sitter utsatt för salt,regn mm och brukar falera med tiden. Testa om den funkar genom att köra full kyla i bilen. *Kolla att AC/ECC fungera och att kupé-fläkten reglerar allt utan svajande el dyl. På denna Länk kan Du kolla tidigare besiktningsprotokoll från Bilprovningen. Maila in regnr så skickar dom ut svar i form av pdf-filer på de 3 senaste resultaten. Lycka till med Ditt bilköp.. //Niclas |
|
|
Tackar ödmjukast för all information. Fått en hel del bra tips! Uppdaterar om bilen i övrigt imorgon. Mvh, Martin |
|
|
Om den motsvarar förväntningarna som getts i annonsen så hade jag nog kunnat ge runt 80'-83' för den. Med tanke på skattekostnaden vid påställning så säg 80 tusen jämt! Mvh Lasse |
|
|
Väntar med spänning. Helt rostfri stod det i annonsen. Granska noga säger jag bara. Är intresserad av värdet på E39or. Så det vore kul å höra vad det blir i slutpris. Tycker det flesta övervärderar, speciellt dessa. Ladda inför morgondagen. 80 är väl ett bra pris. Jag betalade 80' för min 525 -02 skinn(sthlm open) men utan m-paket. 9800 mil, en ägare. Nu i höstas. |
|
|
Hej En fråga. Bör man vara orolig för 14900 mil? Hade hellre tagit en med 9000 mil för lite mer pengar. Men kanske milen är mindre viktiga.?? Mvh, Martin |
|
|
Jag skulle inte vara orolig så länge skicket är bra och service är utförd enligt boken. Det är annars lite milskräck i detta land. Tror inte det behöver vara så stor skillnad på skicket 9000 eller 14000 så länge personen som ägt bilen gillar att sköta om sin bil = B I L I N T R E S S E. Det märker man oftast då man träffas. |
|
| om det är en sån bil du vill ha, bilen faktiskt är i det skick som påstås, ägaren verkar ok (bilintresserad/vårdar sin bil) och du tänk behålla bilen några år så skulle jag inte bry mig så mycket om 5-10 tusen hit eller dit. det är piss i havet ändå sett till din totala ägandekostnad. Hitta hellre ett juste exemplar! Dessutom kan man ju värdera sin egen tid, är det värt att lägga tid och respengar på att kolla tio bilar till i hopp om att hitta den perfekta osv.. | |
|
Om bilen är så pass bra skick som han beskriver så skulle jag tipsa dig om att köpa bilen direkt om den motsvarar dina önskemål/krav men priset är en aning för högt. Stämmer det allt han har skrivit i annonsen så skulle jag tippa på att runt 85 000:- är mer realistiskt för en E39:a med dem milen men pruta på, han verkar inte vara helt omöjlig eftersom han har tidigare sänkt priset. Marw007, att hitta en fräsch E39:a antingen 525:a eller 530:a är inte helt det lättaste nuförtiden eller hur swede? :) BMW M-POWER |
|
|
Tack. En sista fråga. Är skillnaden stor mellan 525 och 530? Har lutat mer åt 530 hållet, men är skillnaden liten så kvittar det. Mvh, Martin |
|
|
Som svar på din fråga JA. Grymt bra drag i 530´n jämfört med 525:an förutsatt att det är manuell låda. BMW M-POWER |
|
|
Har bara kört 525/530 som Touring och automat och det är en märkbar skillnad i motorkaraktären. 525 är mer komfortinriktad och lite sävligare medan 530 har en sportigare karaktär som verkar trivas när man drar lite längre på växlarna. Ägandekostnaderna är nog marginellt lägre på en 525. I mitt fall en 500-lapp lägre försäkring/år och säkert några centiliter lägre förbrukning. Skulle dock i första hand gå på skick och historik och skulle du hitta två likvärdiga bilar så välja 530. ___ //Ulf |
|
|
Hej Japp hjärtat bankar mer för en manuell 530 01/02, men nästan omöjligt hitta med låga mil, bra skick, svart, skinn och m paket. Ska kolla på 525:an klockan 13 idag, uppdaterar med info. Mvh, Martn |
|
|
väntar med spänning. 530 är lite rappare men tycker inte det är så stor skillnad 525 ~ 530. skillnaden är större om man jämfor 330 med 530. Personligen tycker jag 525 är helt ok. Men jag tyckte det var svårt att överhuvudtaget hitta en E39 som verkade schysst. letade bland 525/530 manuella/automat. Så skicket gick före motoralternativ. |
|
|
Dyrt för en rensad konstigt stylad 525. Fälgarna ser ut att vara kopior, var är original 17" M? Plåtfälgar/lättviktsfälgar på vintern?? Det har man inte och absolut inte på en med M-paket. Uppgifterna stämmer inte, uttagen 2003? Tillverkad 2002-07 och uttagen 2002-10. Baslådan, svarta njurarna, solfilm och kopiafälgar på sommaren och plåt på vintern. Ser ut som en typisk ungdomsbil. 70tkr kan vara okej OM man accepterar stylingen. Jag gör det inte för en rensad 525a. Stephan |
|
|
Hej Var tittade på bilen idag. Blev bemöt av en ung nysvensk utanför huset så vi begav oss ner i garaget. Väldigt dunkelt ljus och fuktigt var det. Från avstånd såg bilen riktigt bra ut. När man kom närmare kunde man se från den gula takbelysningen att det var en del småblämmor i klarlacken. Typ som torkad fågelbajs etc på flertal ställen. Började känna på dörrar och kunde snabbt konstatera att hela vänster sida var omlackerad från framskärm till bakdörr. Färgdropp fanns det på dörrarna i nederkant. Sedan titta jag lite längs med konturerna och bilen har 1 stort, 2 mindre dörruppslag vänster sida. På höger sida finns 2 dörruppslag. Frågetecken kring början på rost på passagerardörr nedtill.. Svårt avgöra i så dåligt ljus. Baklucka och tanklock okej. Eftermonterad takantenn alla hajfenna och vinge på bakluckan.. Tittade som hastigast intui mocca säten småslittet på sidorna. I övrigt fräsch inuti alla rekond. Motorutrymme fint och rent. Tackade för titten och förklarade att detta inte var riktigt vad jag var ute efter. Jag tycker inte bilen är värd mer än max 70 tusen med tanke på ovanstående. såg en färgnyans redan i det dåliga ljuset i garaget mellan huv och vänsterskärm. Svårt se färgskillnad i övrigt. Bilen är värd 65-70 tusen i mina ögon.. Verkligen inte nyskick... |
|
|
Tycker Du värdera den bilen alldeles för högt med tanke på de skavanker den har ! Att det finns smårepor och någon enstaka liten bula får man acceptera på en beg bil,men den beskrivningen Du gör av detta objekt talar mer för en prisbild runt 45-50' tycker jag,om ens detta är korrekt värde av en misskött bil ? Tycker Du gjorde helt rätt när Du tackade för titten ;) |
|
| Fasen visst blir man besviken! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.