AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.674

Försäljning samma månad som skatten ska betalas

Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Hej allvetande forum!

Efter mycket vånda har jag nu gjort slag i saken och sålt bilen. Eller rättare sagt kommit överens med en blivande ägare om pris och betalningssätt mm. Enda kruxet är att skatten ska betalas denna månad. Vi kom överens om att han betalar xx xxx kr och jag slipper betala skatten. Han skulle nämligen ha bilen avställd och montera drag och lite sådant. Enligt transportstyrelsen är den nya ägaren inte skattskyldig. Följande står att läsa:
"Om ett ägarbyte skulle ske den aktuella månaden då fordonsskatten ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren även om ägarbytet sker före det att skatten förfaller till betalning"

Visst bör det väl gå att ställa av bilen i samband med bytet (eller någon dag efter bytet så att han kan köra hem) och att han sedan får pröjsa när han väl vill ställa på bilen? Vet inte om jag är lite onödigt nojjig, men på transportstyrelsen tycker jag att det är lite otydligt om ägarbytet sker samma månad som skatten ska betalas och fordonet samtidigt ställs av. Någon som har erfarenhet av detta?

/Martin
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
När du skall sälja bilen och ni ska skriva papperna för ägarbytet så kryssar du i rutan som det står nåt i stil med "ställ av". Då ställs bilen av i samband med ägarbytet och du slipper betala skatten.

// Erik
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag skulle se till att få betalt för skatten, när han kört hem bilen så kan han ställa av den då får han tillbaka pengarna!

Alpina B8 Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Abbe, om man kryssar i att bilen ska ställas av i samband med ägarbytet så får inte den nya ägaren tillbaka någon skatt. Han kan heller inte ställa av bilen eftersom han inte har den delen av ägarbeviset. Jag gjorde precis det som trådskaparen efterfrågar och på det sättet jag precis beskrev, när jag sålde min senaste bil. Funkar alldeles utmärkt :)

// Erik
Li
138
Lill-Myran
Heinz_Keller // Tack för informationen! Det var så jag hade tänkt att göra, men ville för säkerhets skull kolla av med nån som varit med om det tidigare. Avställningen gäller ju från att Transportstyrelsen får in papprena, och jag hoppas att de kommer in innan 1 jan. Annars är jag rädd att jag får påminnelsen på fakturan som jag redan har fått hem och nu tänkte skita i. Pappret är tänkt att läggas på lådan ikväll, så det bör ju inte vara några problem.

/Martin
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Se till att han betalar (minst hälften enligt mig), skriv på pappren redan nu och skicka in dem i god tid innan ägarbytet ska ske. Om ägarbytet ska ske t.ex den 1 januari så gör det inget om pappren kommer in före jul, och den ställs inte av innan det datum ni har skrivit heller (i mitt exempel 1 januari) - eftersom den ska ställas av I SAMBAND MED ägarbytet. Kommer pappren in 2-3 januari kanske de blir kinkiga. De är ju byråkrater. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Li
138
Lill-Myran
Nu är papprena skrivna och allt verkar hittills frid och fröjd. Jag har behållit papprena tills jag ser att pengarna är inne på kontot, vilket borde bli imorrn. Ägarbytet registreras samma dags som skrivs på regbeviset, däremot ställs bilen av samma dag som transportstyrelsen får pappret. Postar jag papprena imorrn eller på tisdag så har ju transportstyrelsen fått in det innan jul.

Det är med lite blandade känslor man har gjort sig av med 530:n... :-/

/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.