|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bytte kammaxel o allt därtill för 1 vecka sedan men idag fick jag för mig att tänk OM det är den där bulten till kamaxelns oljerör som va igensatt!! så jag skruvade bort bulten och alla fyra små hål va fina så när jag skulle skruva tillbaka den så gick den av!!! Vad är det för bult, vad heter den och vart hittar men sådan igen FORT i borås/svenljunga trakterna?? \\Johnny | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är nog banjobulten du tänker på, detalj #15 i skissen nedan Länk Då det är banjoskruv så är troligtvis din närmaste BMW återförsäljare det säkraste kortet. Glöm inte bort du måste ha två nya packringar (detalj #16) för varje skruv också - de går inte att använda två gånger. När du köper från BMW är banjoskruvarna redan täckta med låspasta som aktiveras när du skruvar i skruven (så är det till M30 motorerna och designen ser likadan ut på din motor så jag utgår ifrån att det är samma sak här). Men hur hårt drog du egentligen? Dessa skruvar skall bara dras med 10 Nm om jag minns rätt. |
Förtydligande - självklart kan man få tag i banjoskruvar på annat håll men just denna banjoskruven har gängan M8x1.00 vilket är lite udda för om jag minns rätt så har M8 en normalgänga på 1.25 och en fingänga på 0.75 så det är varken normal- eller fingänga - gör det antaligen lite svårare att få tag på. |
Hur gick det här egentligen? Det var tydligen lite bråttom. Vilket blev inköpsstället? Blev det BMW? Löste det sig? |
| Det är ju rätt viktigt att det blev bra. Drar man för hårt så klämmer man ihop röret och smörjningen fungerar inte längre. Röret till min M30 har iaf inget som hindrar det att pressas ihop för mycket. Därför behövs verkligen gänglåsningen. | |
| Nu har jag beställt hem ny banjoskruv. Allt är som det ska men ska man dra åt "hylsan" som banjoskruven sitter i behövs nog en m16 bult så det är ingen fara. BMW har haft problem med att dessa banjoskruvar brister tom i nm så låga som 10. Dom har nu ersatt den tunna m8 bulten med fyra hål i till en m8 med endast 2 hål i för att den skall klara 10nm. Vilket är helt förståligt då godstjockleken när det är 4hål i bulten är knappt 1mm mellan hålen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.